آلودگی هوای تهران «باد» می خواهد؛ نه برف و باران

امروز اغلب مناطق تهران برفی شد و درحالی مردم انتظار هوای پاک برفی را می‌کشیدند که شاخص کیفیت هوا هم چنان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

آلودگی هوای تهران «باد» می خواهد؛ نه برف و باران

امروز پنجشنبه ۱۵ دی، برف تهران را سفید پوش کرد اما هوا را نتوانست پاک کند.

امروز به جز استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تمامی مناطق کشور یا بارش باران و یا بارش برف را تجربه کردند. تهران نیز برفی بود. با این حال اما کیفیت هوای پایتخت هم چنان ناسالم برای گروه های حساس بود.

شاخص کیفیت هوای پایتخت عصرگاه امروز و پس از برف صبحگاهی تغییر چندانی نکرد. تا ساعت ۶ بعد از ظهر کیفیت هوا پایتخت با آلاینده شاخص «ذرات‌ معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» بر روی عدد ۱۴۰ قرار داشت و کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

شاید این تصور در بین غالب مردم وجود داشته باشد که با بارش باران یا برف باید کیفیت هوا مناسب شود اما اینگونه نیست.

به گفته کارشناسان حتی بارش باران در شرایط آلودگی هوا به دلیل ترکیب باران با عناصر شیمیایی موجود در هوا بر کاهش آلودگی هوا موثر نخواهد بود چراکه باران تبدیل به باران اسیدی می‌شود.

به گفته محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، معمولا وزش باد با سرعت حداقل چهار یا پنج متر بر ثانیه می‌تواند «کیفیت هوا» را افزایش دهد اما بارش باران اگر با تهویه مناسب همراه نشود، نمی‌تواند به بهتر شدن کیفیت هوا کمک کند. 

از سوی دیگر یکی از پدیده‌هایی که برخی مواقع در شرایط بارش باران رخ می‌دهد، کم شدن ارتفاع لایه اختلاط هواست، پدیده‌ای که سبب افزایش غلظت آلاینده‌هامی‌شود چراکه کاهش ارتفاع لایه اختلاط، باعث کوچک‌تر شدن فضای گردش آلاینده‌ها و در نتیجه افزایش غلظت آن‌ها می شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • رابی
    0

    خب چند هزار آخوند بی کار و بی مصرف در حوزه علمیه ول می چرخند.چند تن نخود به آنها بخورانند که تولید باد کنند.

  • ناشناس
    0

    شاخص کیفیت هوا در تهران (ذرات معلق 2.5 میکرون) در وضعیت خطرناک 500Pm قرار دارد نه در شرایط ناسالم!!!

  • یکی از مردم
    0

    از این به بعد لباسها و ظرفهاتونو با باد بشویید چون از قرار آب دیگه پاک کننده نیست!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها