«پیروز» تا پایان فروردین ۱۴۰۲ در پارک پردیسان تهران می‌ماند/ بازگرداندن «آذر» و «توران» به طبیعت بسیار دشوار است

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: اساسا وقتی هر حیوانی از طبیعت جدا می‌شود، بخصوص وقتی گوشتخوار باشد، ضربه سختی به زیست عادی آن وارد می‌شود و شرایط بازگرداندن آن حیوان به طبیعت بسیار دشوار است.

«پیروز» تا پایان فروردین ۱۴۰۲ در پارک پردیسان تهران می‌ماند/ بازگرداندن «آذر» و «توران» به طبیعت بسیار دشوار است

در روزهای اخیر تصاویر و خبرهایی مبنی بر بسته شدن گردنبند طبی الیزابت به گردن «پیروز» و استفاده از پماد آنتی همورویید برای این توله یوزپلنگ ایرانی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. آن طور که مسئولان سازمان محیط زیست و تیمارگران پیروز می گویند، این اقدامات بخشی از فرآیند تیمارگری این توله یوز است و با توجه به این که پیروز از ابتدای تولد دچار مشکل گوارشی بوده است و در دوران نوزادی خود، نه آغوز مادر را به اندازه کافی دریافت کرد و نه توانست شیر خشک ایده آل را مصرف کند، اکنون نیز هر از گاهی مشکلات گوارشی این حیوان تشدید می شود و به انجام اقدامات مراقبتی نیاز پیدا می کند.

علیرضا شهرداری، کارشناس حیات وحش که از هفته های ابتدایی تولد پیروز در اردیبهشت ماه تا کنون مسئولیت اصلی تیمارگری این حیوان را برعهده داشته، در این باره گفته است که «چون پیروز از کودکی مشکل گوارشی داشت و شیر نامناسب خورده است، بعضی وقت ها برای رفع مشکل گوارشی برای او پماد مصرف می شود. در این شرایط برای این که پیروز پشت خود را لیس نزند، حدود یک ساعت گردنبند به گردنش انداخته می شود. هیچ وقت گفته نشده که حال پیروز ایده آل است، به هر حال مشکلاتی از کودکی داشته که به شرایط ایده آل نرسیده، اما اکنون وضعیت عمومی او خوب است.»

گردنبند پیروز

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست نیز با تاکید بر این که «هرگونه احتمالی درباره این که پیروز در فرآیند رشد کسالت هایی پیدا کند، وجود دارد»، درباره ماجرای اخیر گفته است که «بستن گردنبند الیزابت مربوط به ۲۰ روز گذشته بود. این گردنبند در بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های حیوانات وجود دارد. بعضا شرایط ایجاب می‌کند که حیوان سر خود را برنگرداند و بدن خود را لیس نزند، بدین جهت این گردنبند بسته می‌شود. این گردنبند بنابر صلاحدید دامپزشکان و تیمارگران در طول دوره مداوا به منظور مراقبت بیشتر از پیروز طی یک تا دو روز بسته شد.»

اظهارات متفاوت درباره احتمال بازگشت «آذر» و «توران» به طبیعت

صرف نظر از مساله پیروز و گردنبند او که اخیرا مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است، موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، مساله دو توله یوز ماده ایرانی به نام های «آذر» و «توران» است که در روزهای ابتدایی آذرماه امسال توسط یک چوپان از طبیعت جدا شدند و از آن زمان تا امروز در شرایط اسارت در محوطه حصارکشی‌شده پارک ملی توران استان سمنان یا همان مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی نگهداری می شوند. با توجه به این که این توله یوزها در زمان جدا شدن از طبیعت کمتر از سه هفته عمر داشتند و در فرآیند جداسازی و حمل توسط چوپان، چندین بار با انسان تماس داشتند، بسیاری از کارشناسان حیات وحش معتقدند که هیچ گاه نمی توان آنها را به طبیعت معرفی کرد.

«پیروز» تا پایان فروردین ۱۴۰۲ در پارک پردیسان تهران می‌ماند/ بازگرداندن «آذر» و «توران» به طبیعت بسیار دشوار است

در این میان اما با وجود این که در روزهای اول تحویل این توله یوزها به محیط‌بانان استان سمنان، حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در گفت و گو با ایلنا نظر کارشناسان حیات وحش را تایید کرد و تاکید داشت که «امکان بازگرداندن ۲ توله‌یوز جداشده از توران به طبیعت وجود ندارد»، اخیرا علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار ایلنا گفته است که «آذر و توران به دلیل این که ۲ هفته در کنار مادر بودند و از شیر او تغذیه کردند، وضعیت مناسبی دارند و تقریبا از بسیاری از خطراتی که پیروز را تهدید می‌کرد، جسته‌اند و در منطقه تحت اسارت هستند تا به شرایط مناسب برسند و به احتمال زیاد قابلیت رهاسازی در طبیعت را دارند.»

در چنین شرایطی، آخرین برنامه های سازمان محیط زیست برای نگهداری از «آذر»، «توران» و «پیروز» و البته شرایط کنونی خانواده‌های اخیرا مشاهده‌شده یوزپلنگ ایرانی را از غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست جویا شدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: آذر و توران در هفته سوم زندگی خود از طبیعت جدا شدند و پس از آن، به ناچار مراحل تغذیه دستی برای آنها طی شد. اساسا وقتی هر حیوانی از طبیعت جدا می شود، بخصوص وقتی گوشتخوار باشد، ضربه سختی به زیست عادی آن وارد می شود و شرایط بازگرداندن آن حیوان به طبیعت بسیار دشوار است که این موضوع درباره آذر و توران هم صدق می کند.

پیروز تا پایان فروردین ۱۴۰۲ در پارک پردیسان تهران می‌ماند

ابدالی درباره آخرین برنامه سازمان محیط زیست برای نگهداری از پیروز نیز توضیح داد: با توجه به قراردادی که ما با تیم تیمارگران پیروز داریم، این توله یوز تا پایان فروردین ۱۴۰۲ در پارک پردیسان تهران نگهداری خواهد شد، اما برای بعد از فروردین ماه، کمیته فنی دفتر حیات وحش درباره آینده پیروز تصمیم خواهد گرفت، البته به احتمال زیاد، پیروز به مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران استان سمنان منتقل خواهد شد.

وی افزود: درباره آذر و توران نیز فعلا ما آنها را در حاشیه همان زیستگاه اصلی خودشان در پارک ملی توران استان سمنان نگهداری می کنیم و در هفته های اخیر نیز این توله‌یوزها تحت نظارت کادر مجرب دامپزشکی و تیمارگران قرار داشتند و قرار است به‌زودی برنامه های جدید برای این توله‌یوزها توسط کمیته فنی دفتر حیات وحش تدوین شود، اما برنامه ای برای این که این توله‌ها به تهران آورده شوند، وجود ندارد.

امیدواری نسبت به حفظ یوزپلنگ در طبیعت بیشتر شده است

سرپرست دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به مشاهده توله یوزهای یک ساله در طبیعت منطقه توران در هفته قبل گفت: توله های یک ساله ای که اخیرا در طبیعت مشاهده شده اند و توله هایی که چند هفته قبل در منطقه توران مشاهده شده بودند، همگی متعلق به خانواده های شناخته شده یوزپلنگ ایرانی هستند. در ماه های گذشته چند خانواده دارای چهار توله یوزپلنگ در پارک ملی توران مشاهده شده اند و این مساله نشان می دهد که خوشبختانه منطقه توران هنوز یک زیستگاه زادآور یوزپلنگ ایرانی محسوب می شود و قدرت حفظ این گونه با ارزش در آن وجود دارد.

مشاهده یوزپلنگ در توران

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به وضعیت نسبتا مناسب‌تر منطقه توران نسبت به سایر زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی و مشاهده خانواده‌های زادآور یوز در این منطقه در ماه‌های گذشته، اکنون بیش از پیش مصمم شده ایم که روی حفظ این گونه جانوری ارزشمند در زیستگاه اصلی آن تمرکز کنیم؛ بخصوص که در سال جاری وضعیت رصد و پایش یوزپلنگ در طبیعت از سال های گذشته به مراتب بهتر بوده و امیدواری ما برای حفظ یوزپلنگ در طبیعت کاملا بیشتر از قبل شده است.

قول همکاری وزارت راه برای ایمن سازی جاده عبور یوزپلنگ

ابدالی در پاسخ به سوال ایلنا درباره آخرین وضعیت توافق سازمان محیط زیست با وزارت راه و شهرسازی برای ایمن سازی جاده عباس آباد – میامی به عنوان کریدور اصلی تردد یوزپلنگ در طبیعت توران که در سال های اخیر چند یوز ایرانی بر اثر تصادف در آن تلف شده اند، توضیح داد: با توجه به حادثه ناگواری که مردادماه امسال برای یک توله یوز ایرانی در محور عباس آباد – میامی استان سمنان رخ داد و با توجه به این که مشابه این حادثه در سنوات قبل تکرار شده بود، اخیرا سازمان محیط زیست به توافقاتی با وزارت راه برای تامین بودجه ایمن سازی این محور دست یافته است تا بتوانیم مهمترین کریدور عبور یوزپلنگ در این منطقه را از نظر احتمال وقوع تصادف به سطح مطلوبی از ایمنی برسانیم.

وی در پایان تصریح کرد: قرار است در ماه های آینده وزارت راه با همکاری سازمان محیط زیست نسبت به حصارکشی محدوده های مشخصی از اطراف جاده، نصب تیرهای چراغ برق، استقرار تابلوهای هشدارآمیز مخصوص و استفاده از فناوری های نوین دیگر در محور عباس آباد – میامی اقدام کند و امیدواریم با همراهی این وزارتخانه، احتمال وقوع تصادف یوزپلنگ با خودروهای عبوری در این جاده را تا حد امکان کاهش دهیم.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • فرشید طرفدار حیوانات
    0

    الهی فداتون بشم خوشگلا😍
    مردم تو رو خدا یه ذره غذا واسه گنجشکا و گربه ها بذارید بیرون در حد توانتون،نون خشک هاتونو بذارید تو اب خیس بخوره حسابی و بذارید یه گوشه تا آخرشو گنجیشکا میخورن و دعاتون میکنن
    خیلی دوس دارن نون خشک خمیر شده،هم سیر میشن هم تشنگیشون رفع میشه
    خدا خیرتون بده
    من هرروز از غذام گرسنمم باشه میزنم و میذارم پشت پنجره میخورن❤

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها