محسن هاشمی رفسنجانی در گفتگو با خبر فوری:

دولت ها قوانین آلودگی هوا را اجرا نمی کنند/ 23 دستگاه متولی وجود دارد/ احمدی نژاد در توسعه حمل و نقل عمومی اخلال ایجاد کرد

رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دولت ها عمدتا مقصر اصلی آلودگی هوا هستند، گفت: 23 دستگاه متولی آلودگی هوا هستند و دولت ها قوانینی که برای آلودگی هوا تصویب کرده اند را اجرا نمی کنند.

دولت ها قوانین آلودگی هوا را اجرا نمی کنند/ 23 دستگاه متولی وجود دارد/ احمدی نژاد در توسعه حمل و نقل عمومی اخلال ایجاد کرد

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در دوره پنجم با اشاره به چرایی آلودگی هوا در تهران به  خبر فوری گفت: آلودگی هوا به دلیل مصرف سوخت و مقداری متاثر از ریزگردها است. 

او افزود: سوخت دو بخش دارد یکی بخش خانگی که تاسیسات گرمایشی، سرمایشی و پخت و پز و.... بوده و دیگری ناشی از حرکت خودروها اعم از اتوبوس، خودرو شخصی، موتورسیکلت و کامیون است. 

باید مشخص شود سهم شهرداری در اجرای قوانین چقدر است؟

این متخصص حوزه شهری با بیان اینکه قوانینی تصویب شده که هیچ یک اجرا نشده است، اظهار کرد: باید مشخص شود سهم شهرداری در اجرای قوانین چقدر است؟

هاشمی رفسنجانی افزود: مصرف سوخت در کشور ما نسبت به همه کشورها چند برابر است چون قیمت پایین است. اگر توجه کنید قیمت سوخت در کشور چند سنت بیشتر نیست یعنی قیمت بنزین از آب ارزان تر است. 

رئیس شورای شهر تهران در دوره پنجم با بیان اینکه مصرف سوخت در کلان شهرها در همه بخش ها بالا است، عنوان کرد: کسی نسبت به مصرف سوخت اقتصادی عمل نمی کند. به همه یارانه داده می شود، مصرف سوخت هم بالا است در نتیجه در ذات آلودگی ایجاد می شود. 

دولت ها قوانین تصویب شده را اجرا نمی کنند

او ادامه داد: قوانینی مانند قانون مدیریت مصرف سوخت وجود دارد که می خواهد مصرف پایین بیاید و یکسری بودجه ها را هم به این بحث اختصاص دادند. حدود 6 هزار میلیارد برای حمل و نقل برون شهری و 4 هزار میلیارد برای حمل و نقل درون شهری سالانه باید اختصاص پیدا می کرد. برای هدفمندی یارانه ها هم سالی 4 هزار میلیارد باید به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا می کرد که هیچ یک انجام نشده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه قوانین اجرا نشده است، گفت: قانون کلی است و مدیریت شهری مبلغ زیادی از دولت طلبکار است. دولت ها قوانینی که تصویب شده است را اجرا نکرده اند. 

در شهر خودروهایی حرکت کنند که مصرف سوخت کمی دارند

رئیس سابق شورای شهر تهران افزود: باید در شهر خودروهایی حرکت کنند که مصرف سوخت کمی دارند و باید قوانینی در شهر بگذارند که سوخت کمتری دارند. خودروهای قدیمی 10 لیتر در 100 کیلومتر مصرف دارند در صورتی که خودروهای جدید کمتر از 5 لیتر مصرف سوخت دارند.

او با بیان اینکه در حال حاضر تکنولوژی خودروهای قدیمی را داریم، اظهار کرد: بخشی از این مشکل به انحصار باز می گردد و بخش دیگر به دولت و بخشی به قوانین شهرداری و قوانین راهنمایی رانندگی باز می گردد که اجازه تردد خودروهایی با مصرف سوخت بالا را می دهند. 

به گفته هاشمی رفسنجانی همیشه گفته شده که 23 دستگاه مسئول هستند و عملا دستگاه ها به وظایف خود عمل نکرده اند.

او تاکید کرد: دولت ها عمدتا مقصر اصلی هستند البته وقتی شهردار در دولت می نشیند باید در دولت از حقوق شهرداری ها دفاع کند. 

حداقل باید 15 میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام شود

این متخصص حوزه شهری اظهار کرد: اگر تهران را با حومه در نظر بگیریم حدود 25 میلیون سفر در تهران داریم که این سفر ها سهم بسزایی در آلودگی دارند. حداقل باید 15 میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام شود. به علاوه اینکه در اینجا موتور سیکلت ها در نظر گرفته نشده است. 

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه مسئولیت حمل و نقل عمومی با شهرداری ها است که با حمایت دولت باید انجام شود، افزود: ممکن است یک شهرداری حمایت دولت را جذب کند و دیگری ممکن است انجام ندهد. مدیریت های شهری باید به دولت ها فشار بیاورند و حق و حقوق شهر را از بودجه های عمومی بگیرند. 

احمدی نژاد در خرید واگن و توسعه مترو اخلال ایجاد کرد

او با اشاره به دوره مدیریتی خود در مترو عنوان کرد: آن زمان از طریق فاینانس تعداد زیادی بودجه جذب کردیم و خطوط مترو را ساختیم. درون بودجه دولت قرار گرفتیم و تقاضای پول از صندوق ذخیره ارزی کردیم و دولت به ما داد ولی احمدی نژاد در آن زمان اجرا نکرد. خرید 630 واگن هم از سوی دولت انجام می شود ولی پیش پرداخت ندادند و به همین دلیل اعتبار اسنادی موثر نشد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • ناشناس
    2

    پدرت شناگر خوبی بود!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقا محسن! شما و دوستان و همفکران خود در شورای شهر تهران چه اقدامات قابل توجهی برای پیشرفت و رفاه مردم شهر تهران انجام دادید؟ هیچی فقط ۴ سال اسم کوچه و خیابان و بزرگراه شهر تهران را تغییر دادید!

  • ناشناس
    1

    بیشتر مشکلات اقتصادی زیست محیطی و روانی جامعه به صنعت معیوب و رانتی خودرو سازی ربط داره که با منافع اکثر قانون گذاران مسئولین و بعضا نماینده گان و دست اندرکاران ارتباط مستقیم دارد .. پس قابل حل شدن نیست خودت خراب نکن

    نظرات شما -
    • 0

      بيشتر مشكلات كشور به قانون ناكارآمد و رانتي و بي كفايتي مسئولين اجرايي ربط دارد .

    • 1

      این خانواده خراب خدایی هستند. یادم نمیره پدرش در نماز جمعه دهه شصت میگفت قرار نیست همه ساکن تهران باشند قرار نیست همه بتونند گوشت بخورند. باعث و ریشه اصلی همه این بدبختی ها پدر ایشون بود همین پیمانکاری و قراردادهای موقت زمان ایشان و خاتمی اجرا شد. ملت زود یادتون میره ریشه بدبختی ها رو عجیب واقعا

    • 3

      ببین باز اوست محمود دو تا کلبه خراب به قول شماها برای مردم ساخت شماها چیکار کردید.

  • رابی
    2

    در ایران فصل الخطاب و ختم الکلام یک نفر است.
    مقام ریاست جمهوری در ایران فقط جنبه نمادین دارد.رئیس جمهوری که نیروهای امنیتی و مسلح کشور تحت اختیارش نباشد و نتواند حتی وزیر اطلاعات خودش را تعیین کند،مترسکی بیش نیست.
    تازه همون رئيس جمهور بی اختیار نیز منتصب حضرت آقا است و نه منتخب مردم.
    از چنین دولت هایی با اینگونه روئسا و اختیارات چه انتظاری می شود داشت‌.

    نظرات شما -
    • 12

      قواي سه گانه طبق قانون اساسي بايد دست رهبري باشد . همان دوره اول انقلاب كه دست بني صدر ملعون بود براي ما بس بود كه ميخواست كل ارتش و مملكت را تقديم دشمن كند . عبرت بگيريم .

    • ناشناس 3
      7

      کم کاری دیگران را نمیشه به گردن دیگران انداخت

  • ایرانی آباد و آزاد
    2

    تعقل و تفکر در این نظام و دولت ها نبوده و نخواهد بود..

  • ناشناس
    4

    خدا را شکر شاهد از غیب آمد!!! گویا احمدی نژاد توو آلودگی هوا هم تاثیر به سزایی داشت!! خیالم راحت شد که احمدی نژاد یه تپه ی سالم نزاشت!!!

  • ناشناس
    1

    انصافا یکی نیست بگه تو هشت سال مدیریت خودت در رأس شهرداری تهران، واسه آلودگی چکار کردی؟

  • ناشناس
    1

    مملکت و زمین اسمان و زندگی مردم را بدتراز این خواهند کرد

  • ناشناس
    4

    از خدا شرم كنيد كمتر دروغ بگوييد . اولين كسي كه پيشنهاد قطار ريلي روي سطح و استفاده از فضاي بالاي سطح را داد احمدي نژاد بود . حتي سكوهاي آنرا هم در برخي بلوارها زده بودند ولي از آنجا كه دولت روحاني كينه از ايشان داشت آن طرح را متوقف كرد .

  • حمید
    2

    با سلام
    البته رانتخواران و نجومی بگیران اشرافی باید با امیر کبیر دوم ایران دکتر محمود احمدی نژاد دشمنی کنند. ما به این دشمنیها افتخار می کنیم.
    دورود خدا بر رئیس جمهور مردمی و دلسوز دکتر محمود احمدی نژاد قهرمان

  • ناشناس 2
    1

    8 سال دست شما بود چکار کردید حالا طلبکار شدید

  • ناشناس
    2

    با سلام واحترام بنده وهمسرم دراین زمینه موافق دیدگاهتان هستیم اینکه اکنون خرید اتوبوس های دست دوم هیچ فایده ای ندارد چه فرقی با اتوبوس های فعلی دارد مقبول میدارم درچنین برهه ی کنونی باید مدارا کنیم تا از نظر چالش های اقتصادی قدرتمند شویم وبتوانیم بر مطالبات برحق ملت فائق اییم خداوند نگهدارکتان

  • ناشناس
    1

    این محسن الانه چه کاره است؟ که شما خبر فوری ها هر چند گاهی به فیوضات سوخته اش می پردازید. بابا ول کنید. این بندگان خدا را اگه هر کاری بلد بودنند. در زمان بابا و خودشان باید انجام می دادند. وگرنه الان هر بچه تنبل دبستانی و...‌ هم بلد هست. که نمرات پایین و معدل پایین و مسائل و‌مشکلات دوران کودکی و نوجوانی اش را به گردن والدین و خووهر برادر و معلم ها یش بیندازد.!! قابل توجه محسن و همفکرا نش؛ این هنر نیست.که شماها برای توجیه کارها؛ برنامه ها و طرح های ضعیف و غلط خودتان در این ۴۳ سال هر وقت در برابر سوالها و ابهامات خبر نگار و... گیر کردید.‌و یا بدای اثبات خودتان و...‌ هر زمان اراده کردید .‌ بخواهید دیگران و‌ احمدی نژادها را‌ مقصر
    معرفی کنید.‌ به شماها آشکارا می گوئیم: ما مردم اینگونه رویکردها؛ نیات و اعمال را فریبنده و توجیه کنتده و مخالف ادب و اخلاق سیاسی...مدعیان خدمت به مردم و‌ کشور ایران اسلامی می دانیم. به قول بزرگان و قدمای انقلابی و امام رحمت ا...(ر.ه) بگوئید: تو و امثال تو برای انقلاب و ما مردم چی کرده ای؟!!!؟؟ و به دیگران چه کار داری؟!/ به محسن؛ همفکران و هم جناحی هایش پیشنهاد می کنیم:لطفا برای اینکه به آرامش موقت دنیایی و شاید اخروی و ابدی برسید.برویدو‌ چند صباحی و چند سالی را با آن وضع بداقتصادی و رفاهی و خط فقر‌تان فقط و فقط استراحت کنید. و با سیاست و دیانت ما مردم کار نداشته باشید. خدا برای ما کفایت میکند. و نیازی به وکیل مدافع خود ساخته نداریم.....

  • ایمان
    1

    این متخصص چی میگه بابا عوام فریبی بسه. کاش شما هم مثل احمدی نژاد بودید .نذاشت تو مترو بخور بخور کنی میسوزی.خدایا مملکت دست کیا افتاده.

  • ناشناس
    0

    هر چی می کشیم از بابات می کشیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پدرش با طراحی که انجام داده بود چه فکر می کرد و چه شد!

  • ناشناس
    0

    خودت شهردار بودي ، چند وقت مسئول مترو بودي چند متر راه مترو ساختي ؟؟؟؟

  • زرگانی دودره
    1

    درود بر رزمندگان گمنام امام حضرت ابوالفضل سلام بر سید فاطمی خمینی خامنه‌ای خاتمی رییسی سلام خداوند بر عیسی مسیح ع

  • محمد
    1

    درودخدا بردکتراحمدینژاد آقا محسن بقول دکتر آبوبریز اونجایی که میسوزه احمدینژاد جلوی دزدیهاتو گرفته داری میسوزی ماهرچه میکشیم ازدست تووباباته الکی پای احمدینژادرووسط نکش

  • ناشناس
    0

    بخدا خسته ایم اگه کاری نمیکنید یکدفعه بکشیدمون راحتمون کنید هرکی تقصیررا بگردن قبلیا میندازه ولی خودشو جر میده وقت انتخابات تابه پست ومقام برسه ازتوضیح توجیه بهانه خسته ایم بفهمید

  • 0

    این محسن الانه چه کاره است؟ که شما خبر فوری ها هر چند گاهی به فیوضات سوخته اش می پردازید. بابا ول کنید. این بندگان خدا را اگه هر کاری بلد بودند. باید در زمان بابا و خودشان انجام می دادند. وگرنه الانه هر بچه تنبل دبستانی و مشکلداری...‌ بلده، که نمرات و معدل پایین و مسائل و‌مشکلات دوران کودکی و نوجوانی اش را به گردن والدین و خواهر و برادر ها و معلم ها یش بیندازد.!!
    قابل توجه محسن و همفکرا نش؛ این هنر نیست.که شماها برای توجیه کارها؛ برنامه ها و طرح های ضعیف و غلط خودتان در این ۴۳ سال اخیر هر وقت در برابر سوال ها و ابهامات خبر نگاران، اصحاب رسانه .... و... گیر کردید.‌و یا هر وقت خواستید، برای اثبات خود و گروه و ظایفه و جناح تان و...‌ بهتنه و توجیهتنی ردیف کنید. ‌ بخواهید دیگران و‌ احمدی نژادها را‌ مقصر معرفی کنید.‌ ( بهتر است، برای نیل به حقیقت و واقعیت در باره ذهنیت و باور مردم نسبت به دیگران به خصوص احمدی نژادهایی که شما و طایفه و جناح تان آنها را قبول ندارید. به آرای خارج شده از صندوق های انتخابات و نظرات مردم کف کوچه و خیابانهای روستاها و شهرهای کل ایران مراجعه کنید. نه به نظر برخی از آقا و خانم زاده های مرفه و بی درد ... باری به قول امام مرحوم(ر.ه) : بگذاریم و بگذریم، که حرف و درد دل بسیار است و از شماها سوال ها و گلایه ها و شکوتئیه های فراوان داریم. که به احنمال قوی همه آنها به روز حساب و کتاب الهی در قیامت کشیده خواهد شد. !!!!! پس تا آنوقت باید گفت: آری اینچنین بود، و اینجنین است. و اینچنین خواهد بود!!!!! ای برادر و خو اهر مدعی خدمت به مردم!! خلاصه اینکه داستان ما و ایران ما چی بود؟ و قرار شده بود، چی بشه؟ و برخی از آقا و خانم زاده ها چی کردند. و چی شد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
    به شماها آشکارا می گوئیم: ما مردم اینگونه رویکردها؛ نیات و اعمال را فریبنده و توجیه کنتده و مخالف ادب و اخلاق سیاسی... مدعیان خدمت به مردم و‌ کشور ایران اسلامی می دانیم. به قول بزرگان و قدمای انقلابی و امام رحمت ا...(ر.ه) شما بگوئید: تو و امثال تو برای انقلاب و ما مردم چی کرده اید؟!!!؟؟ و به دیگران چه کار داری؟!/
    به محسن؛ همفکران و هم جناحی هایش پیشنهاد می کنیم:لطفا برای اینکه به آرامش موقت دنیایی و شاید اخروی و ابدی برسید.برویدو‌ چند صباحی و چند سالی را با آن وضع بداقتصادی و رفاهی و خط فقر‌تان فقط و فقط استراحت کنید. و با سیاست و دیانت ما مردم کار نداشته باشید. خدا برای ما کفایت میکند. و نیازی به وکیل مدافع خود ساخته نداریم.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها