تأملی بر گزارش یک ساله شهرداری تهران در مبارزه با فساد

یکصدوشانزدهمین جلسه شورای شهر پایتخت میزبان رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران بود تا از «مبارزه با مفاسد» به نمایندگان مردم گزارش کند.

تأملی بر گزارش یک ساله شهرداری تهران در مبارزه با فساد

«شهرداری یعنی پارتی‌بازی، زد و بند، یعنی فساد!» این احتمالاً متداول‌ترین تصور شهروندان از عملکرد اهالی خیابان بهشت است. ششمین دور مدیریت پایتخت، اما اساساً با شعار مبارزه با مفاسد توانسته بود آرای تهرانی‌ها را جلب کند. مهم‌ترین رُکن این مبارزه در ساختار شهرداری البته «سازمان بازرسی» است. برای همین گزارش عملکرد یک‌ساله رئیس این سازمان بسیار برای رسانه‌‎ها و افکار عمومی اهمیت داشت.

از بازپس‌گیری ۱۰۰ ملک تا بازداشت ۵ مدیر متخلف؛ روایت گودرزی از مبارزه با مفاسد در شهرداری
«۷۵۰ فقره پرونده تخلفات فردی عوامل شهرداری شناسایی و کشف شد. در پانزده ماه گذشته بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری بازگردانده شد. هفت مدیر متخلف برکنار شدند که پنج نفر آن‌ها همین حالا در بازداشت هستند.» این بخشی از گزارش روز سه‌شنبه رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران به نمایندگان مردم در زمینه مبارزه با مفاسد بود.

داود گودرزی در بخش دیگری از سخنان خود در صحن شورا با اشاره ضرورت شفافیت موضوعات شهرداری برای افکار عمومی، خاطرنشان کرد: «۷۷ بند مصوبه وجود دارد که باید در سایت شفاف ارائه شود. از این تعداد ۳۵ بند به‌روزرسانی شده و بخشی از آن، اما نیاز به اصلاح دارد که در حال بررسی است.»

وی هم‌چنین از تلاش‌هایی که در یک‌سال گذشته برای اصلاح رویه‌های فسادزا در شهرداری تهران گفته، برای نمایندگان مردم گزارش کرد. مثلاً تلاش برای اصلاح فرایند صدور پروانه؛ یا اصلاح شورا‌های معماری و شهرسازی. یا شفاف‌سازی مطالبات و بدهی‌های شهرداری و البته موضوع انتصابات.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران هم‌چنین بخش دیگری از اهم اقدامات انجام‌شده برای مبارزه با مفاسد در شهرداری را به این شرح اعلام کرد: اجرای «خزانه واحد»، تمرکز پرداخت حقوق‌ها توسط معاونت مالی که موجب ۱۹۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد و اصلاح فرایند مناقصات و پیمانکاری‌ها.

کاشانی: یک‌سر اژد‌های فساد را زدید، اجرتان محفوظ!

ارائه این گزارش عملکرد، اما با واکنش مثبت برخی نمایندگان در صحن شورا مواجه شد؛ مثلاً حبیب کاشانی خزانه‌دار شورا مقوله فساد در شهرداری تهران را به «اژد‌های هفت‌سر» شبیه دانست و خطاب به گودرزی گفت: «شما توانستید یک سر از این اژد‌ها را قطع کنید؛ زحمت شما نزد خدا محفوظ است. اما شش سر دیگر باقی مانده است.»

وی البته از رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران خواست حواسش بیشتر به تخلفات دانه‌درشت‌ها باشد. کسانی که به بهانه‌های مختلف مشغول رانت‌خوری در برخی کمیسیون‌های مرتبط با شهرسازی و معماری هستند؛ از کمیسیون ماده ۵ گرفته تا کمیسیون ماده ۱۰۰.

امانی: تقدیر‌های صورت‌گرفته برای مبارزه با فساد زمان ما «شکلی» بود

ناصر امانی دیگر نماینده تهرانی‌ها در شورای شهر که خود از مدیران قدیمی شهرداری زمان قالیباف بوده، به سختی مبارزه با مفاسد در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: مبارزه با فساد در شهرداری «رستم» می‌خواهد! وی «فساد» را هم‌ریشه و هم‌زاد «بلدیه» از ۱۱۶ سال پیش دانست و تأکید کرد باید این فرزند نامشروع را از مادر جدا کرد.

امانی با اشاره به آنکه خودش زمانی رئیس اداره مبارزه با فساد در شهرداری تهران هم بوده، اضافه کرد: «برای مبارزه با فساد لوح تقدیر هم از وزارت دادگستری گرفته‌ایم و در همایش‌های مختلف از ما تقدیر می‌شد، اما همه شکلی بود و نتوانستیم احساس عمومی را درباره مفاسد در شهرداری تغییر دهیم.»

جانِ کلام این نماینده شورا، اما بهرحال ایجاد احساس مبارزه با فساد در میان شهروندان تهرانی بود. موضوعی که در نطقی که خطاب به گودرزی داشت نیز تبلور یافت.

به هرحال به‌نظر می‌رسد تداوم این اقدامات برای مبارزه با مفاسد اگرچه سخت، اما می‌تواند رویکرد‌های عمومی را در رابطه با وجود مفاسد در بدنه شهرداری تهران تغییر داده و یک‌بار برای همیشه احساس شهروندان را در این باره تغییر دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها