ماجرای عجیب پیدا شدن یوزها از زبان دامدار و کارمند اداره گاز سنگسر

این مرد ناجی توله یوزها بود؟/ ویدئو

«انتظارش را نداشتم، دو توله یوزپلنگ کنار هم،‌ از صدایشان می‌شد تشخیص داد که گرسنه هستند، و این سوال به ذهنم رسید که پس مادرشان کجاست؟» این نخستین گفت و گو با مردی است که دو توله یوز ماده را از طبیعت جدا کرده است.

این مرد ناجی توله یوزها بود؟/ ویدئو

روز پنج‌شنبه، ده آذر می‌توانست برای اکبر نیک‌فرجام مثل همه آخر هفته‌ها باشد،‌ کارمند ۵۴ ساله اداره گاز مهدی‌شهر واقع در استان سمنان، یا همان سنگسر. کارمند اداره گازی که نسل در نسل دامدار بوده‌اند و او هم مثل اجدادش سال‌هاست که در منطقه خارتوران در اطراف شهر سمنان، هزار راس گوسفند دارد.

آقای نیک‌فرجام که در طول هفته در اداره گاز مشغول به کار است،‌آخر هر هفته سراغ دام‌هایش می‌رود و کار دامپروری انجام می‌دهد. پنجشنبه‌ای که گذشت،‌ ساعت حدود ۹ صبح او برای سر زدن و رسیدگی به آبشخورهای منطقه، در دل کویر و پارک توران، رفت، آبشخورهایی که بعد از بارندگی باید مراقب‌شان بود تا آب‌های جمع‌شده در آن، تشنگی دام‌ها را برطرف کند.

هنوز کارش را شروع نکرده بود که صدایی می‌شنود، صدای مثل صدای پرندگان یا حیوانی که به گوش او خیلی آشنا نبود.

« صدا از سمت بیشه می‌آمد، یک جور وق‌وق،‌ نمی‌توانستم تشخیص بدهم، صدا بی‌وقفه شنیده می‌شد، نگران شدم نکند حیوانی از پشت نیزارها بیاید و به من حمله کند،‌ از طرفی نمی‌خواستم کارم را رها کنم، برگشتم سوار ماشین شدم و کمی با ماشین سروصدا راه انداختم که اگر حیوانی وحشی در آن اطراف است،‌ فراری شود.»

آقای نیک‌فرجام از ماشین پیاده می‌شود تا به کارش برسد،‌ اما صدا همچنان ادامه دارد، دل به دریا می‌زند و می‌رود سمت بیشه: «انتظارش را نداشتم، دو توله یوزپلنگ کنار هم،‌ از صدایشان می‌شد تشخیص داد که گرسنه هستند، و این سوال به ذهنم رسید که پس مادرشان کجاست؟»

ناجی توله‌یوزها که بود؟/ ماجرای عجیب و شیرین پیدا شدن یوزها از زبان دامدار و کارمند اداره گاز سنگسر

به فکرش می‌رسد که دوربینی را که داخل ماشین دارد، بیاورد و برای یافتن مادر توله‌ها تا جای ممکن اطراف منطقه را رصد کند، علاوه بر این کار، همان اطراف را می‌چرخد که ببیند ردپایی از یوزپلنگ مادر پیدا می‌شود یا نه.

هیچ کدام از این کارها فایده‌ای ندارد،‌ از آنجایی که ردپای روباه هم دیده بود، و صدای توله‌ها که گرسنه بودند، بلندتر هم شده بود، نگران می‌شود که یوزپلنگ مادر نیاید و توله‌ها هم شکار حیوانات دیگر شوند.

ساعت حدود چهار می‌شود که آقای نیک‌فرجام تصمیم خودش را می‌گیرد:« به شدت نگران توله‌ها بودم، آن منطقه هم آنتن ندارد و امکان تماس با هیچ‌کسی را نداشتم. از یک طرف می‌دانستم که اگر توله‌ها را با خودم ببرم، شاید دیگر مادرشان سراغ‌شان نیاید، از طرفی حدس می‌زدم یوزپلنگ مادر با خطری مواجه شده و تصمیم گرفته جای توله‌ها را عوض کند و شاید همین حین دچار حادثه شده باشد و اصلا برنگردد، اگر توله‌ها را همان‌جا رها می‌کردم احتمال برگشتن مادرشان از اینکه از گرسنگی بمیرند و یا طعمه حیوانی شوند، کمتر بود، پس تصمیمم را گرفتم و توله‌ها را با بدون اینکه دستم به آنها بخورد، با یک گونی برداشتم.»

 

حالا دیگر هوا رو به تاریکی گذاشته و آقای نیک‌فرجام با ماشینش به همراه دو توله‌یوز کوچک به سمت دامداری‌اش در حرکت است.

یکی از گوسفندانش تازه زایمان کرده و شیرش خوراک یوزهاست، به هر کدام حدود چند سی‌سی شیر می‌دهد، اما نگرانیش برای یوزپلنگ مادر و اینکه تصمیم درستی گرفته یا نه، همچنان سرجایش هست.

ناجی توله‌یوزها که بود؟/ ماجرای عجیب و شیرین پیدا شدن یوزها از زبان دامدار و کارمند اداره گاز سنگسر

صبح جمعه، ۱۱ آذر، آفتاب نزده، دوباره برمی‌گردد سمت بیشه،‌ باز هم اطراف را می‌گردد تا شاید ردپایی از یوزپلنگ مادر ببیند، خبری نمی‌شود، خودش را می رساند به «احمدآباد» اولین جایی که تلفن همراهش آنتن می‌دهد، یعنی ۱۰-۱۲ کیلومتری همان‌جایی که توله‌ها پیدا شده‌اند. به دوستی که در اداره محیط‌زیست کار می‌کند، زنگ می‌زد. ماجرا را تعریف می‌کند و یکی دو ساعت بعد کارشناسان محیط‌زیست و محیط‌بانان خودشان را می رسانند به آقای نیک‌فرجام و توله‌یوزها، آنها هم همان کاری را انجام می‌دهند که او انجام داده، توله‌ها را به همان بیشه‌زار می‌برند و دوربین‌ها را روشن می‌کنند و منتظر می‌مانند که شاید یوزپلنگ مادر برگردد، جمعه به ساعت‌های پایانی‌اش می‌رسد اما از مادر یوزها خبری نمی‌شود.

از این‌جا به بعد ماجرای آقای نیک‌فرجام و توله‌یوزها را همه می‌دانیم. توله‌ها که هر دو ماده هستند، فعلا در سمنان و زیرنظر دامپزشکان و علیرضا شهرداری که نگهداری «پیروز»، (یوزپلنگی آسیایی و فرزند «ایران» و «فیروز» است که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ متولد شد) را برعهده دارد، نگهداری می‌شوند.

حال توله یوزها خوب است و فعلا مشکل خاصی ندارند البته چون تازه از مادر جدا شده‌اند و تغذیه‌ آن‌ها از شیر مادر بوده است، هنوز به شیرخشک عادت نکرده‌اند و کمی سخت شیر می‌خورند اما به‌صورت کلی می‌توان گفت شرایط خوب و قابل قبولی دارند.

آقای نیک‌فرجام هم همین را می‌خواسته:« برای من فقط مهم این بود که این توله‌یوزها نجات پیدا کنند و فکر می‌کنم کار خدا بود که من آنجا باشم و آنها را پیدا کنم، حتی یک لحظه هم به ذهنم نرسید که توله‌ها که می‌دانستم ارزش زیادی دارند، برای خودم بردارم یا مثلا بخواهم آنها را به دست کسی غیر از محیط‌بانان برسانم.»

ناجی توله‌یوزها که بود؟/ ماجرای عجیب و شیرین پیدا شدن یوزها از زبان دامدار و کارمند اداره گاز سنگسر

یوزپلنگ آسیایی یکی از کمیاب‌ترین گربه‌سانان جهان است که زمانی سراسر آسیای غربی و میانه زیستگاه او بود؛ حالا اما بیش از دو دهه است که وضعیت خوبی ندارد و به‌دلیل عوامل مختلف انسانی و زیست‌محیطی، در معرض خطر جدی انقراض قرار گرفته، ایران آخرین پناهگاه این نوع یوزپلنگ در دنیا به حساب می‌آید و به همین دلیل یوزپلنگ آسیایی، به یوزپلنگ ایرانی نیز شهرت دارد.

سازمان حفاظت محیط‌زیست در تلاش برای حفظ یوز ایرانی است و از سال ۱۳۹۰ برنامه‌ حفاظتی‌ خود را برای‌ نگهداری‌ نسل‌ این‌گونه آغاز کرده و گفته می‌شود در ایران کمتر از ۳۰ فرد از آن باقی‌مانده است.

لحظه پیدا شدن توله‌یوزهای توران توسط دامدار سمنانی

 

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ناشناس
    1

    دست آقای نیک فرجام درد نکنه کاری که انجام دادند کاری منطقی و درست بوده چون مرگ از
    رسنگی و یا شکار حیوانات دیگر شدن هم وجود داشته. کار ایشان کاملا منطقی بوده. مرسی که بودی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اون‌گفت‌که‌ان‌توله‌ها‌را‌نجات‌داده‌شما‌باور‌کردی‌!!!!!!

  • مریم
    0

    سلام درودبراین آقای دامدار که نجات دادتوله های زیبا رو ازگرسنگی ، مادرشون مثل بقیه حیات وحش شکارکردن وب‌گاه‌های بی گناه رو یتیم گذاشتن طفلهای زبون بسته چقدرم ضعیف هستن

  • ناشناس
    0

    خیلی وقتها انسانها به تبع نام خانوادگی شان جلوه می کنند مانند آقای نیک فرجام .بابا ماشالله دستت درد نکنه آقای خوش مرام

  • ناشناس
    12

    ناجی یوزپلنگها بماند ناجی بدبختی وبیچاره گی وگرانی وتورم بیش از۶۰٪را چه کسی خواهد داد ناجی بشررا ازبارفلاکت درایران بگویید 😂😂ول کن بابا گوشی برای شنیدن وعمل کردن نیست .

  • ناشناس
    7

    برای یوزپلنگها دیدگاهها را باز میکنید برای مردم مظلوم ما قفل میکنید .تااین حدحقارت !!!اولین پی آمداین رفتارزشت ترجیح دادن حیوان برحیوان ناطقه که صاحب فکر واندیشه ورشد وشکوفایی است اما حیوانی که ازاین تمایز بی بهره است جایگاهش را ارتقا بدهید .بالاخره ما رفتیم جزو حیوانات درنده 😂😂😂

  • ناشناس
    1

    درود بر دامدار فداکار

  • عباسی
    0

    خدایا چقدر اینا خوشگلن . امیدوارم کمکی باشن به بقای یوز ایرانی و همسری خوب برای پیروز

  • ناشناس
    0

    عجب دل جگری داشتی آقای نیک فرجام اگه مادر اینا همونجا از پشت حمله میکرد تکه پاره می‌شدی می‌کشت شانست نبوده اونجا

  • ناشناس
    0

    دمت گرم آقای نیک فرجام
    دامداری که می توانست برای حفظ گله اش از حملات پلنگ ها توله ها را از بین ببرد اما نکرد.
    کسی که به بهترین نحو ممکن اقدام کرد.
    ایشان می توانست دهها کار خلاف و غیر منطقی و غیر انسانی انجام دهد ام نداد و تنها و بهترین راه را انتخاب کرد،کاری که هر انسان با شرف و نگران طبیعت و خداپرست انجام می دهد.
    درد بر شرفت ای بزرگ مرد.
    خدایا آمار این انسانها را که الآن بسیار کم شده در جامعه ما زیاد کن،آمین.

  • ناشناس
    5


    ایرانی‌باید‌شرف‌داشته‌باشه‌... میدونن‌چقدرماه‌خرج‌این‌دوتوله‌اختصاص‌داده‌میشه‌... تو‌روستای‌ماه‌خیلی‌فروان‌یوز‌چندبارها‌خودم‌به‌فاصله‌۵۰متری‌دیدم‌... ولی‌خداساهد‌ه‌ماخونه‌.نداریم‌کاشانه‌نداریم‌ یعنی‌ما‌مردم‌این‌کشورچه‌گناهی‌کردیم‌

  • جواد
    3

    رائفی‌پور گفته: اگر از جانتان سیر شدید به اعتراضات خیابانی بپیوندید، مخصوصا خوشگل ها!
    شما جز اینکه آتش این اعتصابات را بیشتر کنی هیچ کار دیگه ای بلد نیستی متاسفانه از الفاظ بسیار بدو غیر کارشناسانه شما
    و صد افسوس متاسفم برای اون ارگانی که تو تبلیغش میکنی

  • ناشناس
    8

    رفتاریوزپلنگهای ازجنس بشر با یوزپلنگهایی که دراین متن آمده با هم برابری میکنه مثل حرفهای رائفی پور وامثال ایشان که تافته جدا بافته از مردم وناشنیدن دردودل مردمی که انتظاردارند به وضع معیشت مردم رسیدگی کنند مثل اینکه این قماش نان به نرخ روز خور شدندومثل شعبان بی مخ ها میخواهد ازاین وآن مژدگانی بگیرد .

    نظرات شما -
    • سارا
      0

      شما میخوای یه مزدور رو بکوبی چرا به یوزپلنگ خوشگل گیر میدی؟😅😀
      اخه این کجا و اون مردک کجا😅

  • محمد
    0

    فقط بگم زنده باشی مرد

  • ناشناس
    0

    خدا کمک کنه چقدر بیسوادی فکر کنم اگه شماها پیداشون میکردین کباب میکردین میخوردین حیونا رو چقدر بی سواد وقیح هستید شما .بوی از تمدم نبردید .یکم بیشتر کار کنید شیکم تون سیر بشه

  • سیدایوب وزیری از مشهد
    0

    بابا دمت گرم دوست عزیز، خدا انشاالله خیرت بده
    من راننده ام وبعد22سال تا الان تاجایی ک تونستم به طبیعت احترام گذاشتم واسیلی نزسوندم تاجایی که حتی به خاط یه خرگوش وحتی یه کفتار بارها نزدیک بوده چپ کنم
    وبراین باورم تمام حیوانات مثل ماحق زیستن دارن نبایدسلبش کنیم

  • کیوان
    0

    درود بر تمامی نیک فرجام ها
    انشالله که مادر این دو جواهر کمیاب در سطح جهان هم زنده باشه.، و منشا این توله ها پیدا بشه.
    متاسفم برای افراد کوتاه بینی که بدبختی خود ساخته آدمیزاد رو با توجیهات بی اساس ربط میدن به مخلوقات بی زبان و بی پناه ، که گیر آدم و خودخواهی هاش افتادن....
    این موجودات برای دنیا ارزشمنده ، نه فقط ایران

    نظرات شما -
    • به کیوان
      1

      داداشم بخدا تو همین ایران قول میدم هزاران یوزپلنگ باشه،منتها هر کسی پیدا کنه میفروشه یا میکشه حیوونو چون حدود پونصدمیلیون قیمت داره
      اگر اوضاع ایران درست شد و یوزها از سر و کول مردم بالا نرفتن از بس زیادن😅
      الان مردم توی فقرن،تعجب نداره تحویل ندن یا بکشن حیوونو
      وضع مملکت درست شد و مردم ایرانمون ثروتمند شدن و در رفاه و امنیت بودن به حرفم میرسید انشاالله
      به زودی😃✋💚💚💚❤❤❤

  • کیوان
    0

    درود
    من نفهمیدم در این فیلم ارسالی ، اگر مدعی هستن دستی به توله ها نخورده ، و تصادفا اونجا دیده شدن ، چگونه متوجه شدن هر دو ماده هستند ، اونم تو این سن که تشخیص برای خبره ها هم سخته ، چه برسه به افراد بی تجربه

    نظرات شما -
    • فرشید
      0

      کیوان جان چطور ممکن نیست؟
      این طوله ها یک روزه نیستن و مشخصه حداقل یکماهه هستن
      بعدشم ماده بودنش معلومه کاملا از پشتش نگاه کنی و کسی که دامداره سر و کارش شب و روز با سگ و دام هست که بدنیا میان و خبره هستن اساسی،من یکسال روستا بودم و از دورم میتونم تشخیص بدم حیوون نره یا ماده

  • نجات
    0

    درود بر شرفت ،شرافتا مواظبشون باشید

  • فرشید
    0

    اینقدر ذوق کردم از کار این آقای نیک فرجام که خدا میدونه
    کاش بخونه پیاممو که بهش بگم دستتو میبوسم که اینقدر مردی
    کاش همه ایرانیها از شر ظالم و ظلم رها بشن‌و به فرهنگ اصلی خودمون برگردیم و حیوانات رو دوست بداریم و چپ و راست سر حیوونو نبریم برای قربانی کردن و خون حیوونا رو نریزیم،بخدا آه حیوون میگیره حتی برای تغذیه
    توروخدا چون هوا سرده یه ذره غذا واسه حیوونا و گنجشکا بذارید دم پنجرتون گناه دارن
    من هر روز از غذام یک چهارمش رو میذارم واسه حیوونا
    خدا خیرتون بده❤❤❤❤❤

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها