جمع‌آوری ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره در منطقه مرزی زیرکوه

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بیش از ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره در دشت‌های مرزی شهرستان زیرکوه جمع‌آوری و معدوم شد.

جمع‌آوری ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره در منطقه مرزی زیرکوه

سعید ارشادی به رسانه‌ها اعلام کرد: این تله‌های زنده‌گیری هوبره در دشت‌های مرزی بارنجگان و منطقه چاه‌تم شهرستان زیرکوه توسط گشت ویژه یگان حفاظت محیط زیست استان کشف، جمع‌آوری و معدوم شد.

وی اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست با هدف پوشش نقاط آسیب‌پذیر و تقویت ماموریت‌های گشت و کنترل در این مناطق اقدام به تشکیل گشت ویژه یگان کرده و با استفاده از توان محیط‌بانان با تجربه و ماهر سطح استان، نقاط حساس آسیب‌پذیر در مناطق آزاد و تحت مدیریت استان را مورد پایش قرار داده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هوبره آسیایی یکی از پرندگان در معرض خطر انقراض ایران است که در دشت‌های شرق کشور و خراسان جنوبی زیست می‌کند و نسل آن به دلیل صید و قاچاق به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در معرض تهدید است.

وی ادامه داد: دشت‌های مرزی شهرستان زیرکوه یکی از بهترین نقاط زیست این پرنده کمیاب است و به دلیل صید هوبره در ۱۵ سال گذشته جمعیت این پرنده در منطقه بسیار کاهش یافته و نسل آن در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

ارشادی گفت: با توجه به رفتار هوبره که جز در مواقع خطر پرواز ندارد و معمولا روی زمین در جست و جوی غذاست و موانع را دور می‌زند، صیادان با سوء‌استفاده از این رفتار اقدام به قطع درختان تاغ و قیچ و اسکنبیل کرده و با ایجاد مانع به‌صورت خطی به نام رغز در مسیر حرکت پرنده و تعبیه کانال و دام‌گذاری در این کانال‌ها اقدام به زنده‌گیری این پرنده زیبا و کمیاب می‌کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به بوته‌کنی و تخریب پوشش گیاهی در مناطق حساس کویری در سطح وسیع برای دام‌گذاری علاوه بر تهدید نسل این پرنده، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوشش گیاهی و درختچه‌ای مناطق کویری وارد شده که علاوه بر تخریب مراتع باعث فرسایش بادی، خیزش و افزایش گرد و غبار و آلودگی هوای منطقه می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: با توجه به اهمیت صید و قاچاق هوبره در این استان ضمن تمرکز بر این موضوع، اولین ماموریت گشت ویژه یگان حفاظت محیط زیست به جمع‌آوری و برخورد با زنده‌گیری و قاچاق هوبره اختصاص یافت و با همراهی محیط‌بانانی از شهرستان‌های سرایان، قاینات و زیرکوه در ماموریت ضربتی بیش از ۵۰۰ تله صید هوبره جمع‌آوری و معدوم شد.

وی از همه دامداران و جوامع محلی دشت‌های خراسان جنوبی که معیشت و سلامت خودشان به دلیل قاچاق و صید هوبره تهدید می‌شود، درخواست کرد با محیط‌بانان همراهی و همکاری کنند و هرگونه تخلف شکار و صید از طریق سامانه ۱۵۴۰ به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع داده تا اقدامات لازم انجام شود.

زیرکوه یکی از چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی در مجاورت کشور افغانستان قرار دارد و مرکز این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • Ali
    0

    زمانیکه وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم سخت شده برای تأمین معاش به چنین کارهایی رو می‌آورند
    این هم از برکات ج.ا می‌باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها