نماینده مجلس:‌

درباره کمبود دارو باید پیش بینی می کردند

نماینده مجلس درباره کمبود برخی داروها گفت: این پیش بینی باید انجام شود که در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان مصرف آنتی بیوتیک بالا می رود و باید به میزان نیاز تامین شود یا اینکه در فصول گرم سال با توجه به بیماری های عفونی ممکن است مصرف سرم بالا برود.

درباره کمبود دارو باید پیش بینی می کردند

سید محمد پاک مهر ادامه داد: دارو با سایر مایحتاج مردم متفاوت است. اولویت اول در بحث نیازها و کالاهای اساسی، دارو است چرا که هیچ کالایی را نمی شود جایگزین دارو‌ کرد. بیماری که اورژانسی است و در بیمارستان بستری است اگر آنتی بیوتیک یا سرم یا داروی مورد نیاز بخواهد  نمی شود چیز دیگری را جایگزین آن کرد. اگر امروز گوشت قرمز گران شود من گوشت سفید را جایگزین آن می کنم ولی در مورد دارو چنین انتخابی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید تدبیر و مدیریت درستی برای تامین دارو اعمال شود. مگر نمی دانند که باید فلان دارو برای فلان بیماری در فلان فصل سال تامین شود و مصرف سرم در شرایط کرونا افزایش پیدا می کند؟ همانطور که دستگاه‌های مربوطه برای نان مردم، آرد و گندم را تامین می کنند؛ برنج و شکر و روغن را تامین می کنند مگر نباید همین تمهیدات نیز برای داروی مردم اندیشیده شود؟ نمی شود در شرایطی که دارو در بازار نیست بگویم صبر کنید بعد کمبود شدید دارو و بحران به وجود بیاید بعد بگویم ما وارد می‌کنیم.

پاکمهر گفت: در حال حاضر در بیمارستان ها کمبود دارو نداریم. در داروخانه های آزاد و بیرون این کمبود بیشتر شامل آنتی بیوتیک های اطفال و داروهای ضدتشنج و برخی از ارقام سرم هاست.

وی تاکید کرد: باید سازمان غذا ودارو، صنایع داروسازی را پای کار بیاورد و بررسی کند گره کار کجاست. در حال حاضر  ۶۰ تا۷۰ داروی مورد نیاز ما دولتی و توسط شرکت های دولتی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام و شستا تولید می شود. حدود ۳۵ درصد توسط ستاد و ۳۵ درصد توسط شرکت های وابسته به شستا تولید می شود که کنترل این شرکت ها راحت است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: تصمیم‌گیر اصلی در حوزه دارو در ابتدا رئیس سازمان غذا و دارو بعد وزیر بهداشت است. باید نظارت بر شرکت های تولید دارو که دولتی هستند تقویت شود. نهایتش این است که اگر امکان تولید دارو در داخل نیست واردات انجام می دهیم.

 وی بیان کرد: در مجموع ما زیر ده درصد دارو از خارج وارد می کنیم و بیش از نود درصد را خودمان تولید می کنیم اما از آن نودو‌ پنج درصدی که خودمان تولید می کنیم باید بخشی از مواد اولیه اش را وارد کنیم.  طبیعتا مواد اولیه ای که‌ وارد می شود چون با ارز نیمایی تهیه می شود مقداری با قیمت بالا به دست شرکت های دارویی می رسد و باید در این زمینه تدبیر لازم صورت گیرد.

او گفت: باید بررسی شود که علت کمبود دارو، احتکار، قاچاق و یا صادرات بوده است. این که دارویی در بازار موجود نیست ولی در  ناصرخسرو با قیمت بالا به فروش می رسد نشان از ضعف نظارت است. مدیریت نظارت توسط دستگاه ها می تواند مشکل را حل کند. امیدواریم با تغییری که در بحث مدیریت سازمان غذا و دارو اتفاق افتاد مشکلات دارویی ما حل شود.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    هدف گران کردن بود که تا ۸ برابر هم گران کردن

  • ناشناس
    0

    این سخن نشان از ان دارد که هنوز نمیدونید با چه کسانی طرفید .پیش بینی برنامه ریزی عقلانیت حساب وکتاب ....جوکه براشون .

  • ناشناس
    0

    باسلام و احترام متاسفانه مسئولان در باره‌ی هيچ چيز برای رفاه و درمان مردم محروم کشور خودمان فکر ی نکردند فقط بفکر منافع خود واطرافیان خودشون بودند تا کی ای دولت انقلابی و محرومان.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها