درد زایمان با طب سوزنی کاهش می‌یابد

طب سوزنی میتواند باعث کاهش درد و مدت زمان فاز زایمان شود، درحالی که تأثیری بر کاهش نیاز بر اکسی توسین و نمره آپگار نوزاد ندارد.

درد زایمان با طب سوزنی کاهش می‌یابد

در یک مطالعه پژوهشی، محققان با انجام آزمایشی نشان داده اند که استفاده از طب سوزنی در زنانی که در فاز فعال زایمان قرار دارند، میتواند کاهش قابل توجهی را در دردهای آنها رقم بزند.

به گزارش ایسنا، ترس از زایمان طبیعی و همچنین عوارض جانبی مادر و جنین ناشی از روش های بی دردی دارویی، منجر شده که میزان سزارین انتخابی به طرز چشمگیری افزایش یابد. بنابراین، وجود یک منبع تسکین دهنده درد قابل دسترسی و ایمن برای زنان باردار ضروری است و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. این امر به ویژه در مورد زنان نخست زا که درد آن ها اغلب شدیدتر از زنان دارای سابقه زایمان های قبلی یا اصطلاحاً چندزا است، مورد توجه است. بطور کلی دردهای زمان زایمان به دو گروه دسته بندی می شوند. گروه اول، دردهای هنگام انقباضات رحم در مراحل کانترکشن و طی فازهای زایمان تا لحظه قرارگیری نوزاد در کانال زایمان بوده و گروه دوم، دردهای زمان وقوع زایمان و خروج نوزاد از واژن است که مرحله نهایی زایمان محسوب می شود.

بنا بر اطلاعات ارائه شده توسط محققان، روش های دارویی بسیاری وجود دارند که معمولاً برای کاهش درد زایمان استفاده می شوند. بی حسی ترکیبی موسوم به «نخاعی- اپیدورال» یا CSEA، هم بی حسی نخاعی قابل اطمینان و هم اثر ضددرد طولانی مدتی را فراهم می کند. این روش می تواند باعث کاهش استرس مادر و مصرف اکسیژن و کاهش دیسترس جنینی می شود. با‌این‌ وجود، CSEA ممکن است طول دوره زایمان، به ویژه مرحله فعال و مرحله دوم را طولانی کند. لذا محققان در تلاش هستند که روش های دیگر به ویژه روش های امن غیر دارویی را در این خصوص معرفی و استفاده کنند.

پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در همین زمینه، اقدام به انجام مطالعه ای کرده اند که در آن تأثیر طب سوزنی در کاهش دردها و مدت زایمان طبیعی بررسی شده است.

در این مطالعه کارآزمایی بالینی، ۳۲ نفر از زنان باردار در بیمارستان شهید اکبرآبادی تهران مشارکت داشته اند. محققان برای گروهی از این زنان که در فاز فعال زایمان بودند، از طب سوزنی استفاده کرده و وضعیت آن ها را با زنان دیگر مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که طب سوزنی میتواند باعث کاهش درد و مدت زمان فاز زایمان شود، درحالی که تأثیری بر کاهش نیاز بر اکسی توسین و نمره آپگار نوزاد ندارد. نمره آپگار، وضعیت اولیه سلامتی نوزاد را نشان می دهد.

در این خصوص، مریم رحیمی، استادیار و محقق گروه زنان و مامایی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکارش می گویند: «طب سوزنی در نقاط SP6، SP9، St36، LI3 و LI4 میتواند باعث کاهش جدی درد زایمان و به طور قابل ملاحظه ای باعث کاهش مدت زمان فاز زایمان شود، درحالی که تأثیری بر سلامت عمومی نوزاد ندارد».

به گفته آنها، «طب سوزنی یا آکوپانجر، یکی از مهم ترین شاخه های طب سنتی چین است که امروزه در سرتاسر جهان به عنوان یک روش درمانی طبیعی و فاقد عارضه شناخته شده و به علت اثربخشی ویژه آن، روزبه روز در بین جوامع مختلف بیشتری رواج می یابد. این طب، از طریق فرو بردن سوزن های مخصوص در نقاط آناتومیک خاص از بدن و تحریک این نقاط، باعث درمان انواع بیماری ها می شود».

این شاخه از طب پس از هزاران سال استفاده در چین و کره، از چند دهه قبل در سراسر جهان گسترش یافته و در درمان بسیاری از بیماری هایی مؤثر بوده که بعضاً به درمانهای کلاسیک مقاومت نشان داده اند.

رحیمی و همکارش باتوجه به نتایج این پژوهش اظهار امیدواری کرده اند که در مطالعات آینده با افزایش حجم نمونه و بررسی سایر نقاط طب سوزنی، نتایج بهتری ازنظر کاهش میزان درد زایمان و درنتیجه کاهش میزان عمل های جراحی سزارین حاصل شود.

این یافته ها را مجله علمی پژوهشی «زنان، مامائی و نازایی ایران» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر کرده است.

منبع: سرپوش
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها