موتورسیکلت ها؛ متهم ردیف اول آسمان خاکستری

چنانچه تمام موتورسیکلت‌های تهران برقی شوند، 15تا 20درصد از غلظت ذرات معلق هوا کاهش می‌یابد.

موتورسیکلت ها؛ متهم ردیف اول آسمان خاکستری

اگزوز صدها هزار موتورسیکلت، آسمان تهران را نشانه گرفته‌اند و با قدرت هرچه تمام، ذرات آلاینده را در هوای شهر تزریق می‌کنند. این دوچرخه‌های اغلب دودزا، در کنار کامیون‌ها و خودروهای فرسوده و آن دسته از خودروهایی که موتورشان تنظیم نیست یا کاتالیست‌شان معیوب است و ایرادهای دیگر دارند، رنگ خاکستری به هوای پایتخت زده‌اند. از قرار معلوم، باد هم تصمیم ندارد سرعتش را افزایش دهد تا هوا پایداری فعلی خود را در روزهای آینده حفظ کند و اینگونه با رخداد پدیده اینورژن(وارونگی دما)، این خبر به شهروندان مخابره شود که هوا همچنان آلوده خواهد ماند. با همه اینها، موتورسیکلت‌های دودزا متهم ردیف اول آلودگی هوای شهر تهران به‌شمار می‌آیند؛ وسیله‌ای که حتی آمار خیره‌کننده‌ای از خود در تصادفات شهری و ایجاد ترافیک به ثبت رسانده است. طرح‌ها و برنامه‌های ریز و درشت اجرا شده برای کنترل و ساماندهی آنها هم تاکنون نقش درمانگر را نداشته است. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اما راه‌حل اصلی را برقی کردن موتورها می‌داند و می‌گوید: «موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا نقش زیادی دارند که باید با روشی نسبت به برقی کردن آنها اقدام کنیم.»
به هر ترتیب، مدیریت شهری در حال برنامه‌ریزی برای نظم‌بخشی به وضعیت موتورسیکلت‌هاست؛ کاری بس دشوار و پیچیده که نیاز به همکاری دولت به‌ویژه وزارت صمت برای ساماندهی تولید و برقی‌سازی، پلیس راهور در کنترل و دستگاه‌های آموزشی برای فرهنگسازی در حوزه موتورسیکلت‌ها دارد تا ردپای این وسیله در تولید آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک، کمبود پارک حاشیه‌ای و تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات کمرنگ شود. در این میان، ایجاد خطوط ویژه تردد و اختصاص بخشی از معابر برای پارک در اولویت کاری قرار دارد.
در این رابطه سیدحسین حسینی‌نژاد، مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک از اجرای طرح آزمایشی ساماندهی موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو و معابر خبر می‌دهد و می‌گوید: «به‌صورت آزمایشی چند معبر در مناطق مختلف تهران انتخاب شد تا طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها در آن اجرا شود که براساس این طرح، خیابان‌های جمهوری و طالقانی انتخاب شدند و در این معابر فضای پارک خودرو را حذف کرده و با نصب نرده فلزی و خط‌کشی، محل توقف موتورسیکلت‌ها را در کنار خیابان مشخص کردیم. اجرای این طرح در معابری که به‌صورت آزمایشی انتخاب شده، سبب شده است که موتورسیکلت‌ها از سطح پیاده‌رو پاکسازی شده و به‌طور منظم در حاشیه معبر مستقر شوند که این کار علاوه‌بر برقراری نظم باعث افزایش امنیت نیز می‌شود.» در همین راستا از معاونت حمل‌ونقل ۲۲منطقه خواسته شده تا معابرشان را که پتانسیل اجرای این طرح را دارند و محورهایی را که مملو از موتورسیکلت است معرفی کنند.

امنیت، ایمنی، آلودگی و ترافیک
4موضوع اصلی ایمنی، امنیت، آلودگی و ترافیک به موضوع موتورسیکلت‌های مسافربر و باربر گره خورده است. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آلایندگی هر موتورسیکلت کاربراتوری 8برابر خودروی یورو4 است. این در شرایطی است که اغلب موتورسیکلت‌های مسافربر و باربر از نوع کاربراتوری هستند. عدم‌اجرای طرح معاینه فنی موتورسیکلت با اینکه هم از نظر قانونی الزام‌آور است و امکان و شرایط آن در مراکز معاینه فنی فراهم شده است یکی دیگر از معضلات مربوط به این نوع وسیله نقلیه است که اجرای آن می‌تواند به میزان قابل توجهی آلودگی هوا و آلودگی صوتی پایتخت را کاهش دهد.

 

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها