آماری از مهاجرت ها از ایران:

ظرف یک‌ سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند

ظرف یک‌ سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند؛ در همین مدت ۳۰ هزار نفر از اعضای کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست good standing یا «نداشتنِ سوءپیشینه» داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده است؛ همچنین ظرف چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند.

ظرف یک‌ سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند

اخبار جدید مبنی بر تمایل به مهاجرت دستجمعی پزشکان، نگرانی‌های زیادی را در رابطه با آینده و فقدان حضور آنها ایجاد کرده است و اینکه که با افزایش تمایل به مهاجرت دانشجویان پزشکی و پزشکان جوان و مهاجرت پزشکان متخصص، چه آینده‌ای در انتظار کشور و سطح بالای علم پزشکی در کشور خواهد بود.

از آن زمان تاکنون پزشکان بزرگ زیادی در وطنمان تربیت شده و پرورش یافته‌اند. اما ظاهرا شرایط این روزها به نحوی رقم خورده که همه را از "مهاجرت دستجمعی پزشکان" نگران کرده و موضوع مهاجرت پزشکان و متخصصان به یک موضوع جدید نگران کننده برای حال و آینده کشور تبدیل شده است.

بر اساس آمار، ظرف یک‌ سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند؛ در همین مدت ۳۰ هزار نفر از اعضای کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست good standing یا «نداشتنِ سوءپیشینه» داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده است؛ همچنین ظرف چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند.

آمار بالای مهاجرت پزشکان به اندازه‌ای نگران کننده شده که مسئولان سازمان نظام پزشکی هشدار دادند که در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل کمبود پزشک مواجه خواهیم شد.

در این خصوص، "محمد رئیس زاده" رئیس سازمان نظام پزشکی با صراحت گفت که « جامعه پزشکی در برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی با چالش‌های اساسی مواجه است و از این رو ممکن است در آینده فارغ التحصیلی از این رشته‌ها نداشته باشیم.

وی با هشدار نسبت به خطر عقبگرد به ۴۰ سال پیش و استفاده از پزشکان خارجی اضافه کرد: سیاست‌های نادرست، جوانان جامعه پزشکی را نا امید کرده و منجر به سیل مهاجرت و انصراف از پزشکی خواهد کرد.

رئیس زاده با تاکید بر اینکه پزشکان ما رغبتی برای تحصیل در دوره‌های تخصص و فوق تخصص ندارند، افزوده بود: نتیجه این اتفاق این است که در سال‌های آینده پزشک نخواهیم داشت.»

این در حالی است که پیش از انقلاب، کشور با معضل کمبود پزشک مواجه بود و پزشکانی از کشورهای همسایه مانند هند برای مداوای مردم کشورمان به ایران می‌آمدند. اما با توجه به شرایط موجود و بنا بر هشدارهای رئیس سازمان نظام پزشکی، اگر این روند ادامه پیدا کند، شاید در آینده‌ای نه چندان دور مجبور باشیم دوباره شاهد حضور پزشکان خارجی در کشور باشیم!

سئوالاتی که در رابطه با مهاجرت پزشکان متخصص مطرح می‌شود، این است که با مهاجرت این پزشکان که چندین سال برای دریافت تخصص زحمت کشیده و جوانی خود را صرف تحصیل کرده‌اند و کشور برای پرورش آنها هزینه کرده، چه کسانی جایگزین آنها خواهند بود؟ و اینکه زمانی که این پزشکان نخبه از کشور خداحافظی می‌کنند، چند سال برای پرورش پزشکان نخبه جدید زمان و هزینه صرف می‌شود؟ آیا پزشکان متخصصی مانند قلب و عروق که در بهترین دانشگاه‌های کشور پرورش یافته‌اند و به واسطه تجربه بالای خود جان هموطنانمان را نجات داده‌اند، جایگزین مناسبی خواهند داشت؟ یا خداحافظی آنها با کشور به معنی خداحافظی مردم با یک فرد ارزشمند و نخبه است؟

بررسی‌های آماری هم نشان از بحرانی‌ بودن وضعیت دارد. پنج‌ سال پیش نایب‌ رییس انجمن جراحان قلب ایران اعلام کرده‌ بود که فقط ۲۴۰ متخصص جراحی‌ قلب در کشور داریم و این آمار در حالی است که افزایش بیماری‌های قلبی در جوانان یکی از موارد نگران‌کننده به‌شمار می‌رود.باید دید آیا با شرایط موجود تمایلی در میان پزشکان جوان وجود دارد که در تخصص پیچیده‌ای چون قلب و عروق ادامه تحصیل دهند؟ و اینکه آیا اصلا این پزشکان جوان در کشور می‌مانند که بخواهند به دنبال دریافت تخصص باشند؟

این موارد در حالی مطرح می‌شود که پیش از این ایرج فاضل رییس جامعه جراحان ایران در واکنش به مهاجرت دسته جمعی پزشکان گفته بود: بعد از انقلاب زحمت زیادی برای مملکت کشیده و پزشکی ما به روز و در جهان زبانزد شد. به گونه‌ای پیشرفت کردیم تا هیچ ایرانی برای درمان راهی خارج از کشور نشود و همه نوع جراحی پیچیده ای از قلب گرفته تا مغز و پیوند اعضا در داخل انجام شد اما در حال حاضر این وضعیت به خطر افتاده است.

رییس جامعه جراحان ایران افزود: پزشکی یکی از طولانی‌ترین رشته‌ها است چنانچه عمومی ۷ سال و بعد ۲ سال طرح دارد و برای تخصص نیز ۳ تا ۶ سال و برای فوق تخصص هم همین سال ها باید طی شود که تقریبا یک نفر تا ۴۰ سالگی برای پزشکی باید درس بخواند و بعد از آن تحت شرایط خاص وارد چرخه فعالیت شود.

"بابک شکارچی" معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی نیز گفته بود: اغلب پزشکان عمومی که امکان ادامه تحصیل و گرفتن تخصص را ندارند، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی برای فعالیت پزشک عمومی در کشور مهیا نبوده و نظام سلامت نیز این گروه از پزشکان را در قالب طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع به کار نگرفته است، میزان مهاجرت در این قشر بیش از سایر گروه‌های پزشکی است.

به نظر می‌رسد با این تفاسیر اگر روند مهاجرت پزشکان، حتی پزشکان عمومی به این نحو ادامه پیدا کند، کشورمان در مورد پرورش پزشک در تخصص‌های گوناگون با معضل جدی مواجه خواهد بود. آن هم در شرایطی که به دلایل متعدد، روز به روز آمار ابتلا به بیماری‌های گوناگون از قبیل بیماری‌های قلبی، مغزی و ... رو به افزایش است.

شاید وقت آن رسیده که مسئولان امر این موضوع را به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار دهند و به فکر آن باشند که چنین معضلی را از پایه که همان کنکور است، حل کنند. آمارهای منتشر شده از سوی سازمان سنجش نشان می‌دهد که تعداد داوطلبان کنکور در رشته تجربی کاهش یافته به نحوی که داوطلبان کنکور تجربی در سال گذشته ۴۳ درصد از داوطلبان را تشکیل می‌دادند که این میزان در سال جاری به ۳۹ درصد رسیده است. علاوه بر این، ۴ درصد داوطلبان رشته‌های تجربی در گروه‌های زبان ادامه تحصیل داده‌اند. این کاهش تقاضا در حالی است که در گذشته‌ای نه چندان دور، متقاضیان رشته تجربی به دلیل پذیرش در رشته پزشکی و رویای "دکتر شدن" بیشترین آمار داوطلبان کنکور سراسری را تشکیل می‌دادند.

از سوی دیگر، زمانی که نخبگان کشور به مدارج بالای علمی می‌رسند، انتظار بیشتری دارند که از امکانات حداقلی رفاهی و اجتماعی و درخور شأن خود، برخوردار باشند تا بتوانند پس از سال‌ها تلاش، به دور از داشتن دغدغه معیشت به فکر خدمت به مردم و کشور باشند.

همچنین هزینه‌های زیادی که برای پرورش این نخبگان در کشور می‌شود باید ارج نهاده شود تا شاهد حفظ حضور آنها در کشور باشیم نه اینکه برای پرورش این افراد در این مرز و بوم هزینه شود ولی کشورهای دیگر از حضور آنها بهره‌مند شوند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • ناشناس
    1

    پزشکان و نخبگان کشور ما با هزینه سنگین مالی وارده به بیت المال تحصیل می کنند ولی به دلیل سوءمدیریت و رفتارهای حاکمیت مجبور می شوند جلای وطن نموده و خدمات تخصصی خود را به غیر هموطنان خود در خارج از کشور عرضه کنند!

  • یک انسان
    1

    من قبول ندارم.وزیر گفته دروغ است پس دروغ است.پزشک زیاد داریم که با سهمیه مانده اند.همینها خوبن اینقد میکشند تا راه میافتند.
    یه

  • م.س
    2

    وقتی برای انتقال یک دانشجوی پزشکی قبولی سراسری جهت تامین منابع مالی وزارت بهداشت به دلار وآنهم بیشتر از هزینه دانشگاه آزاد و شهریه پرداز طلب میکنند و میگیرند وگرنه تسویه نداده و شماره نظام پزشکی نمیدهند و بعد در نهایت بی احترامی برای طرح به مراکز فاقد کمترین امکانات بهداشتی و درمانی میفرستند آیا انتظار است این جوان دلخوش به خدمت باشد و یا ادامه تحصیل برای تخصص نه این خانه از پای بست ویران است و توجه کننده ای نیست متاسفانه.

  • فرشید
    1

    کاملا حق دارن
    در ایران جایی برای زندگی در آرامش نیست،هرکسی که عمر و جوونیشو گذاشته تا تخصص گرفته و دکتر شده دلش میخواد بقیه عمرشو در رفاه و آرامش باشه و طبیعیه که مهاجرت کنن
    ایرانی که همه کارهاش بر اصول بند پ (پارتی)هست جای زندگی نیست واقعا

  • فرزاد
    3

    با چشم دیدم که پزشکهای جراح متخصص ما اصلا در ایران عمل جراحی انجام نمیدن
    اسم نمیبرم ولی عزیزی رو میشناسم که هفته ای یکبار میره کشورهای حوزه خلیج فارس یه عمل انجام میده و برمیگرده و چهارصدهزار دلار میگیره که به پول ما میشه دوازده میلیارد تومن
    چون معتقدن در ایران پول نیست
    مملکت ما داغونه،داغون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دستمزد خدمات پزشکی و جراحی در ایران نه تنها پائین نیست بلکه در مقایسه با میزان درآمد متوسط ایرانیان بالا هم هست. افزایش ۸ تا ۱۰ برابری قیمت دلار آزاد در ایران باعث شد یک عده برای کار و کسب درآمد به دلار و یورو به خارج مهاجرت کنند و دستمزد دلاری و یورویی خود را در ایران به املاک، خودرو و سکه طلا تبدیل کنند!

    • 1

      400 هزار دلار بابت یکیدو روز عمل جراحی یه چیزی بگو بگنجه

  • ع
    0

    دو تا از بستگان خودم یکی رزیدنت سال دو بیهوشی و دیگری رزیدنت سال سوم زنان وزایمان بودن قید تخصص رو زدند و به انگلستان مهاجرت کردن تازه برای انصراف از تخصص مبلغی خسارت هم دادن

    نظرات شما -
    • ززززز
      0

      تبریک ،،،تبریک به تو ،به خودم ،،به علم ال هدا،،به اکبر به اصغر ،،به مهسا به درسا ،،،،به دریا به صحرا ،،،به جنگل به بارون ،،،به اون و به این،،،
      خبر فوری شما را هم تهدید کردند که دیگر داری جای کارمندها را حذف میکنی ؟؟!!چون اینجا میشد راحت درصد مخالف و موافق را تشخیص داد

  • محمد
    1

    فضای جامعه هیچ آزادی ندارد همه در تنگنا هستند
    بهترین ها در هر شغلی دارند می روند چون هیچ امیدی به خارج شدن جامعه از این بحران ها نیست

  • وحیدقاسمی نژاد
    0

    دلیلش اینکه سطح زندگی خیلی پایین است بنده نخبه و مخترع منابع آب هستم هیچ مسئولی صدای نخبه های واقعی را نمی شنود خب باید مهاجرت کرد دیگه

  • فتح الله احمدیان
    2

    کدوم عقل سلیمی حاظره ۴۰سال زحمت بکشه وبعد ۴۰سال اینطوری باهاش رفتار بشه ؟

  • علی امینی
    1

    ایران بهشت پزشک متخصص هست اینا همه الکیه باور نکنید اینا دارن دلسردتون میکنن ایران مشکل اقتصادی داره هممون قبول داریم یه تلنگر هم به نظام زده شد حواسش و جمع کنه دست به دست هم ایران و اباد میکنیم من عاشق هموطنام هستم هیچ جای دنیا رو با شما عشقا عوض نمیکنم تو سیل و زلزله دیدم که چقدر مهربان و بخشنده اید دوستتون دارم مواظب هم باشیم همه مشکلات درست میشن بخدا خارجی ها دلشون برا ما نسوخته

  • ناشناس
    2

    معلومه متخصصین و دانشجویان نخبه مهاجرت میکنند انتظار داشتی بیسیجی مهاجرت کنه اونا کارو بارشون خوبه

  • ناشناس
    1

    تومملکت معمم چه نیازی به دکتر رداریم همون داروهای گیاهی طب ال...بایدتجویز بشه پزشکان روهم صادرکنیم

  • فرداد
    0

    اصلا مهم نیست مسئولین که برای مداوا به خارج میروند و بطور دائم یک بیمارستان در هانوفر المان برای انها رزرو است مردم هم برایشان مرگ با فعلی زندگی زیاد فرقی ندارد . و نکته اخر اینکه با وجود اینکه هزاران نفر از کادر پزشکی مهاجرت کرده اند ولی در عوض هزاران اخوند به میدان امده که ما را براه راست هدایت و در نتیجه تنها ملتی هستیم که به بهشت میرویم و بقیه جهانیان همه همراه با تمام مهاجران به جهنم .

  • ناشناس
    2

    با همین مهاجرت ها در آینده نه ایرانی میمونه نه ایران دوستی مشت نمونه خرواره همین الان هم خیلی ها مایلن که تیم ملی از جام جهانی حذف بشه مسئول این همه ایجاد نارضایتی و کاهش علاقه به ماندن کیست

  • یاسر امینی
    1

    قضیه مهاجرت ربطی به پزشک بودن نداره الان همه بچه های نخبه مهندسی هم دارن از ایران میرن ب از این وضع اقتصادی و قیمت دلار و حقوق ها در ایران به صرفه ترین کار خروج از کشوره .همسایه ما رفت انگلیس آرایشگری زد بعد از شش سال برگشت ایران ساخت و ساز زده

  • زهرا
    0

    باسلام تمام اینها دروغی بیش نیست اینجا برای پزشک های متخصص بهشت است که روزی صد تا مریض ویزیت میکنن وجراحی های آنچنانی، اونهایی هم که مهاجرت میکنن چند ماه یک بار میان ایران واز اینجا در میارن وان طرف خرچ میکنن چون اونجاقواعد خاص خودشون را دارن سیستم ارجاع دارن ومالیات های زیادی باید بدهند اصلا نمیتونن مثل اینجا درآمد داشته باشن در ضمن نخبه دانش جویان فنی مهندسی هستن نه پزشکی داره توی جامعه ما برعکس نشون داده میشه واین به خاطر سیستم مافیایی نظام پزشکی است

  • ناشناس
    1

    تا زمانی که پول کشورمان بی‌ارزش باشد این قبیل مشکلات برای کشور ما وجود دارد

  • ناشناس
    4

    حالا فقط به دانشگاه فرهنگیان و دانشجوهای بیسوادش بها بدن

  • ناشناس
    1

    ما رکورد زدیم

  • مهدی
    0

    به خاطر زندگی بهتر و اینده فرزندانسون میرن و گرنه درامدشون تو ایران خوبه ولی گروهای پرستاری برای درامد بیشتر میرن خارج کشور چون پرستارها درامد کمی تو ایران دارن

  • ح
    0

    عیب ندارد پزشک را از خارج وارد می کنم ولی

  • ناشناس
    0

    ققط باید صداسیما بگه تا قبول کنیم آنهم شبکه یكککککک

  • ف
    0

    همش چرته فقط مافیای پزشکی نمیزاره پزشکا کار کنن یه عده پزشک که خودشونو قبول دارن

  • کیومرث
    1

    خود کرده را تدبیر نیست !
    اینجا محله لمپنها، محله کسانیکه وامانده اند ، محله بیسوادها و ...است
    اینو حاکمیت میخاد و آدمای باسواد و با شعور جایی در این کشور نداشته و نخواهند داشت در آخر کسانی میمانند که با خرافات ، تحجر ،عقب ماندگی و کج اندیشی کشور را به تلی از بیابان تبدیل و جنگ و خونریزی و نسل کشی عاقبت این قوم نابخرد خواهد بود دقیقا" مانند دو قبیله " هوتو " و " توتسی " در اوگاندا و یا نسل کشی کامبوج که میلیونها آدم سلاخی شدند .

  • معلم
    0

    سلام باید تعداد پزشکان و پرستان ایران به تعداد کشور هم جمعیت خود مثل آلمان یعنی پانصد هزار و یک میلیون.باشد و بسیاری بلافاصله استخدام بشن و بومی بگیرن جای تاسف تعداد کم پزشک قلب و سوال که چرا به فکر نبودن.تعهد هم لازمه حدود سه برابر زمان تحصیل.من نمیدونم چرا نظام پزشکی به وظیفه اصلی خود یعنی ارتقای مستمر و نظارت دایم حرفه ای کمتر میپردازه ضمنا آموزش پزشکی بهره وری بیشتری باید داشته باشه همینطور دارو سازی.هر جا پول و اشتغال خوب بوده توسعه به اندازه لازم صورت نگرفته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها