توصیه هایی برای در امان ماندن کودکان از نوعی ویروس تنفسی

​ بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تقریبا همه کودکان قبل از دو سالگی به ویروس سین‌سیشیال تنفسی یا RSV مبتلا می‌شوند. همچنین بیشتر بزرگسالان به نوع خفیف این بیماری دچار می‌شوند.

توصیه هایی برای در امان ماندن کودکان از نوعی ویروس تنفسی

ویروس سین‌سیشیال تنفسی برای افرادی که مسن هستند، به بیماری مزمن قلبی یا ریوی مبتلا هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می تواند خطرناک باشد. هرچند پیامد این ویروس می‌تواند به طور ویژه برای نوزادان و کودکان دشوار باشد.

انجمن ریه آمریکا اعلام کرد: ضروری است والدین، پرستاران و کارکنان مهدکودک در مورد ویروس سین‌سیشیال تنفسی آگاهی داشته باشند. در این شرایط است که می‌توانند تشخیص دهند آیا کودک بیمار را می‌توان در خانه درمان کرد یا به مراجعه به بیمارستان نیاز است.

در ادامه به نکاتی اشاره شده که والدین باید در میان افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی بدانند.

در بسیاری از افراد، ویروس سین‌سیشیال تنفسی باعث بروز نوع خفیفی از بیماری می‌شود که می توان آن را در خانه کنترل کرد.

بنابر اعلام  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده به طور متوسط عفونت از پنج روز تا چند هفته طول می کشد و اغلب به خودی خود از بین می رود. به گفته متخصصان اطفال، گاهی اوقات، سرفه می تواند تا چهار هفته ادامه پیدا کند.

علائم ابتلا به ویروس سین‌سیشیال تنفسی ممکن است شبیه سرماخوردگی باشد: آبریزش بینی، کاهش اشتها، سرفه، عطسه، تب و خس خس سینه. خردسالان ممکن است فقط بی حال به نظر برسند و در تنفس مشکل داشته باشند.

همه علائم بالقوه این ویروس در هر کودکی مشاهده نخواهد شد.

والدین باید مراقب هر گونه تغییر در رفتار کودک از جمله عدم تمایل به غذا خوردن باشند. همچنین کودک ممکن است دچار سرفه شدید و مقداری خس خس سینه شود. همچنین مهم است که مراقب نشانه‌هایی بود که نشان می‌دهد کودک برای نفس کشیدن با مشکل روبروست؛ علائمی که ممکن است با بسیاری از ویروس‌های دیگر که شاهد ظهور مجدد آنها هستیم همپوشانی داشته باشد.

از آنجاییکه تشخیص تفاوت بین بیماری‌های تنفسی مانند ویروس سین‌سیشیال تنفسی و آنفلوآنزا برای والدین آسان نیست، بهتر است کودک توسط متخصص اطفال معاینه شود.

کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اظهار داشتند: وقتی صحبت از ویروس سین‌سیشیال تنفسی به میان می‌آید، والدین باید در صورتی که فرزندشان نابالغ است، تازه متولد شده، کمتر از دو سال دارد، دچار ضعف سیستم ایمنی یا اختلالات عصبی-عضلانی است یا به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی مبتلاست، محتاط باشند.

درمان ویروس سین‌سیشیال تنفسی

انجام تست غربالگری مهم است زیرا درمان مواردی مانند آنفلوآنزا و کووید-۱۹ ممکن است متفاوت باشد. هیچ درمان ضد ویروسی یا خاصی برای این ویروس وجود ندارد و واکسنی نیز موجود نیست. اما در صورت ابتلای کودک، اقداماتی وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد.

تب و درد را می توان با مسکن‌های غیر آسپرین مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کنترل کرد. همچنین ضروری است کودک میزان مایعات کافی دریافت کند. ویروس سین‌سیشیال تنفسی می‌تواند موجب کم‌آبی بدن کودک به ‌ویژه نوزادان شود.

قبل از دادن هر گونه داروی سرماخوردگی بدون نسخه به کودک که گاهی اوقات می تواند حاوی مواد غیر مفید برای کودک باشد، با پزشک اطفال مشورت کنید.

چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

پزشک تعداد تنفس کودک- سرعت تنفس- و سطح اکسیژن او را بررسی می‌کند. اگر علائم کودک شدید است یا در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری قرار دارد ممکن است پزشک بستری در بیمارستان را توصیه کند.

ویروس سین‌سیشیال تنفسی می‌تواند برای برخی از نوزادان و کودکان خردسال به ویژه آنهایی که کمتر از دو سال دارند، بسیار خطرناک باشد.این ویروس می تواند به بیماری‌های جدی‌تری مانند ذات الریه تبدیل و منجر به نارسایی تنفسی شود.

اگر قفسه سینه کودک هنگام نفس کشیدن بالا و پایین می‌رود، اگر سرفه مانع از خواب او میشود، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که باید از پزشک اطفال کمک گرفت یا به اورژانس مراجعه کرد زیرا ممکن است به اکسیژن و دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشته باشند.

چگونگی پیشگیری از ابتلا به این ویروس تنفسی

به گفته پزشکان، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ویروس سین‌سیشیال تنفسی، استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه یا پوشاندن دهان و بینی با آرنج به جای دست‌ است. همچنین سعی شود سطوحی که اغلب لمس می شوند تمیز بماند.

در صورت ابتلای والدین، پرستار یا خواهر و برادر به این بیماری استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها توصیه میشود.

و مهمتر از همه، در صورت بیماری، فرد باید در خانه بماند تا ویروس به افراد دیگر سرایت نکند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در عین حال یک نوع درمان آنتی بادی مونوکلونال برای کودکانی که در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری هستند، وجود دارد. این روش درمانی برای همه در دسترس نیست، اما می‌تواند از آسیب‌پذیرترین افراد محافظت کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها