شیوع آنفلوآنزا در ماه های آینده تشدید می‌ شود

کرونا در دو سال گذشته، بیماری غالب ویروسی در کشور و آذربایجان شرقی بود اما امسال گویی بیماری آنفلوانزا عرصه را برای رقابت تنگ کرده و حتی پای خود را از مدارس و کلاس‌های درسی دانش آموزان فراتر گذاشته است.

شیوع آنفلوآنزا در ماه های آینده تشدید می‌ شود

رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست‌ها و استفاده از ماسک، دیکته‌ی هر روز شبکه‌های اجتماعی و ویترین‌های خبری در دو سال گذشته بود. تا آنجا که بالای ۸۰ درصد مردم شروع به رعایت این نکات بهداشتی کردند و این امر باعث شد تا در سال ۱۳۹۹، نخستین فصل پاییز و زمستان با طعم کرونا بدون هیچ ابتلایی به آنفلوانزا سپری شود.

از آن جا که آنفلوانزا یک بیماری ویروسی و از خانواده همان ویروس مشهور سرما خوردگی و کرونا است، قطعاً رعایت نکات بهداشتی، به حد زیادی از میزان ابتلا به آن می‌کاهد اما متاسفانه با فروکش کردن شیوع کرونا در آذربایجان شرقی همزمان با کل کشور، ماسک‌های بهداشتی از صورت مردم افتاده و شستشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی به باد فراموشی سپرده شد و تاثیر همین امر نیز در پاییز۱۴۰۱ دیده شد.

از زمان آغاز مهرماه جاری، گویی اغلب مردم و به خصوص دانش آموزان مدارس سراسر استان با سرما خوردگی همراه شدند. سینه‌ها خلط دار شد و سرفه، تب و درد عضلانی به میهمانی این افراد آمد. این روزها افراد زیادی را می‌توان دید که با سرفه‌های شدید در امکان مختلف تردد می‌کنند یا آنقدر حال عمومی‌شان خوب نیست که مجال خروج از خانه را ندارند.

در واقع می‌توان گفت که سرعت انتقال این نوع بیماری که شبیه سرماخوردگی و کرونا است، در فصل پاییز امسال آنقدر شدت یافته که در هر خانه‌ای می‌توان حداقل یک نفر را پیدا کرد که بیمار است و مدتی بعد، این بیماری را به اعضای دیگر خانه انتقال می‌دهد. به احتمال زیاد، این بیماری همان آنفولانزا است. 

آنفلوانزا در ماه‌های آتی تشدید می‌یابد

دکتر سیمین خیاط زاده، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سرما خوردگی این روزها در واقع همان آنفلوآنزا است، می‌گوید: در مهرماه امسال با افزایش قابل توجه تعداد موارد مثبت بستری و سرپایی آنفلوآنزا در استان به خصوص در میان دانش آموزان رو به رو بودیم که این موارد در ماه‌های آتی نیز تشدید می‌یابد.

وی با تاکید بر این‌که افراد مشکوک به آنفلوانزا باید در خانه تحت مراقبت قرار بگیرند، تاکید می‌کند: حضور دانش آموزان بیمار و مبتلا به آنفلوانزا در مدارس تنها منجر به گسترش بیماری و تهدید سلامتی سایر دانش آموزان و طولانی شدن درمان دانش آموز بیمار می‌شود.

وی با بیان این‌که میزان استفاده از ماسک در استان حتی به ۱۵ درصد هم نمی‌رسد، می‌افزاید: توصیه اکید می‌کنیم که مردم حداقل در امکان سربسته از ماسک استفاده کنند.

خیاط زاده در خصوص تفاوت بیماری آنفلوانزا با سایر بیماری‌های ویروسی، اظهار می‌کند: بیماری‌های آنفلوانزا، کرونا و سرما خوردگی از یک خانواده ویروسی بوده و شباهت بسیاری به هم دارند و از شایع ترین علائم آنفلوانزا نیز می‌توان به شکم درد، اسهال، درد عضلانی، تب، سرفه، اشک ریزش و ... اشاره کرد.

علائم آنفلوانزا ناگهانی بروز می‌کنند

وی با تاکید بر این‌که فرق چندانی میان علائم آنفلوانزا و کرونا وجود ندارد، گفت: شاید مقدار تب در افراد مبتلا به آنفلوانزا بیشتر از کرونا باشد و البته ابتلا به آنفلوانزا به صورت ناگهانی باشد. مثلا در زمانی که فرد احساس سلامتی دارد به یکباره دچار درد عضلانی شده و حال عمومی‌اش تغییر کند.

وی هم‌چنین تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای از جمله کودکان دارای دیابت و آسم، افرادی که داروهای ضعف سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، افراد بالای ۶۵ سال، مادران باردار و ... را جزو ضروریات در کرونا خانه نشینی این افراد عنوان می‌کند.

همه افراد می‌توانند جهت جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا، واکسن دریافت کنند

دکتر سعیده آذری، متخصص بیماری‌های عفونی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص افرادی که می‌توانند واکسن آنفلوانزا دریافت کنند، می‌گوید: برخلاف گذشته که واکسن آنفلوانزا برای افراد با شرایط خاص توصیه می‌شد، در سال‌های اخیر همه افراد می‌توانند جهت جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا این واکسن را دریافت کنند.

موارد پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا

وی با بیان این‌که کودکان بالای ۶ ماه سالانه می‌توانند این واکسن را دریافت کنند، می‌افزاید: آنفلوانزا از جمله بیماری‌های شایع و مسری فصول سرد سال است که در مواردی می‌تواند منجر به علائم شدید، بستری یا حتی مرگ شود که خوشبختانه با دریافت سالانه واکسن و رعایت اصول بهداشتی(شستن دست‌ها، اصول قرنطینه در صورت علامت دار شدن و…) تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.

منع دریافت واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی است؟

وی با بیان این‌که تا پایان فصل سرما امکان دریافت واکسن وجود دارد، تصریح می‌کند: افراد با سابقه آلرژی به واکسن آنفولانزا، افراد با سابقه آلرژی به تخم مرغ، افراد با سابقه سندرم گیلن باره(نوعی بیماری فلج کننده) و کودکان زیر شش ماه نباید واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

آذری هم‌چنین خاطرنشان می‌کند: آنفلوانزا علی‌رغم این‌که یک بیماری خودمحدود شونده بدون عارضه خاصی است، در برخی افراد می‌تواند منجر به بیماری شدیدتر و نارسایی تنفسی و درگیری ریه‌ها شود؛ از جمله افراد بالای ۶۵ سال، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای مثل آسم و COPD (بیماری انسدادی مزمن ریه)، افرادی که به دلیل بیماری خاص یا مصرف دارو دچار ضعف سیستم ایمنی هستند که در این افراد با مشاهده پیشرفت علائم بالینی، افت سطح اکسیژن خون و احساس تنگی نفس یا تب‌های طولانی باید تحت بررسی و تصویربرداری قرار گیرند.

گفتنی است، در این روزها که تعداد افراد مبتلا به آنفلوانزا در میان ما افزایش یافته است، چه بسا با رعایت همان نکات بهداشتی همیشگی می‌توان به راحتی از میان خطرات تهدید کننده سلامتی بگذریم.

هم‌چنین کودکان و دانش آموزان در این موج آنفلوانزا بیشتر درگیر هستند، از این رو لازم است تا فرزندان خود را پیش از هر چیزی تحت درمان خانگی با مایعات و استراحت مطلق قرار دهیم و در صورت تشدید وضعیت حتما به نزدیک ترین محل درمانی مراجعه کنیم.   

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها