نتیجه نا آرامی ها چه می‌شود؟

اگر دیدگاه‌های سیاسی را کنار بگذاریم و نتیجه نهایی که ناآرامی‌های اخیر به دنبال خواهد داشت را بررسی کنیم به نتایج قابل تأملی دست پیدا خواهیم کرد.

نتیجه نا آرامی ها چه می‌شود؟

به گزارش خبر فوری، اعتراضات، ناآرامی‌ها یا اغتشاشات؛ با هر عبارتی که بخواهیم وضعیت نابسامانی‌های امنیتی طی چند هفته گذشته را توصیف کنیم، در تحلیل نتیجه آن تفاوتی نخواهد داشت.

سوالی همیشگی که در برهه‌های گوناگون ذهن عمده جامعه ایرانی به آن معطوف می‌شود این است که آخر این غائله به کجا خواهد انجامید؟

برای پاسخ به این سوال کمی عقب برمی‌گردیم. حدود ۱۳ سال پیش و در انتخابات ۱۳۸۸، عده‌ای به هر دلیلی نسبت به نتیجه این انتخابات معترض بودند و به خیابان‌ها آمدند.

البته نتیجه زد و خورد میان این عده از مردم با نیروهای امنیتی فقط خونی نبود که بر زمین ریخته می‌شد. بلکه نتایج متعدد دیگری را نیز به دنبال داشت.

مدتی پس از این درگیری‌ها و در شرایطی که دو سالی بود تحریمی علیه ایران وضع نمی‌شد، در شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ۱۹۲۹ به تصویب رسید که تحریم‌های بی نظیری را علیه ایران اعمال می‌کرد.

تحریم‌هایی اعمال آنها با صدور این قطعنامه آغاز شد و با تحریم‌های دیگر ادامه پیدا کرد و اثر غیرقابل انکار خود را بر پیکره اقتصاد ایران گذاشت.

نمونه دیگر اعتراضاتی است که در دی ماه سال ۹۶ در کشور شکل گرفت و خواسته اصلی معترضین در آن، معطوف به وضعیت گرانی تخم‌مرغ بود.

پس از گذشت مدتی پس از این اعتراضات هم رئیس جمهور وقت امریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و این شوک روانی به اقتصاد ایران فشاری مضاعفی را به قشر آسیب‌پذیر ایران وارد کرد. 

امروز و در سال ۱۴۰۱ اما گشت ارشاد و فوت مهسا امینی مهسا امینی به محور ناآرامی‌ها تبدیل شده است. ناآرامی‌هایی که هنوز صد درصد فروکش نکرده اثرات متعددی را به جای گذاشته است.

گزارش‌های رسمی حاکی از این است که طی این مدت ترانزیت عبوری از کشور کاهش قابل توجهی ‌پیدا کرده است. به طوری که برخی فورواردرها تا ۴۰درصد افت ترانزیت را گزارش کرده‌اند.

بروز ناآرامی‌ها، هدف‌گذاری برای ترانزیت ۲۰ میلیون تنی کالا از کشور را به چالش کشیده و دورنمای خوش درآمد حدود ۴۰۰ میلیون دلاری از این محل را زیر سؤال برده است.

از سوی دیگر مطالعات نشان داده، اگر آشوب‌های خیابانی در یک جامعه ۶ فصل به طول بی‌انجامد به دلیل عدم اطمینان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تجار برای گسترش ارتباطات اقتصادی، رشد اقتصادی را ۱.۵ درصد کاهش خواهد داد.

 از طرف دیگر اخبار رسمی از پیش قدم شدن دو کشور کانادا و ایالات متحده امریکا برای ماهی‌گیری از آب گل آلود ناآرامی‌های داخل ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر، حکایت دارد.

هر چه که هست بنا به تجربه تاریخی و آنچه در کشور در جریان است، پیامد اعتراضاتی که در ایران به ناامنی منتج شده چیزی جز فشار اقتصادی بیشتر به مردم ایران نخواهد بود. تجربه‌ای که گویی قرار نیست از آن درس گرفته شود.

این گزارش را ببینید.

حجم ویدیو: 10.52M | مدت زمان ویدیو: 00:03:29 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    35

    درسته

  • 67

    معترضان چه کسانی هستند؟؟؟
    ضد انقلاب که دشمنی دیرینه با حکومت دارند
    خانواده های اعدامیان
    لات و اوباشی که از دولت ضربه خوردند و همچنین کسانی که بواسطه فقر از دشمنان پول دریافت می‌کنند تا علیه حکومت اقدام کنند و نوجوانان و جوانان که در اثر جو روانی ایجاد شده توسط شبکه‌های منافق هیجانی شده و دست به اعتراض زده‌اند
    و اما مهمترین قشر جوانان بیکار و مردم تحت فشار هستند که این مورد از همه مهمتر است و اگر دولت روی این قشر تمرکز کند و مشکلات آن‌ها را حل کند آن گروههای دیگر کاری از پیش نمی‌برند و ناامید شده دست از فتنه برمی‌دارند

    نظرات شما -
    • بسیجی در رکاب رهبری
      41

      رئیس جمهور پوتین هرگز اجازه نخواهد داد ایران دست آمریکای جنایتکار بيفته

    • ناشناس
      0

      عزیزم چی تموم شده حوادث تهران زاهدان اردبیل زندان رشت و...نشون میده تازه شروع شده کم آوردید باشعار میخواهید همه چی رو گا بلبل نشون بدید البته فقط برای چند تا شهر که به ظاهر آرومه شاید جواب بده برای من که واقعیت رو جلو چشمام می بینم این حرفا مسخره است دختری در خیابان ...دانش آموزان اردبیل ...و...

  • ناشناس
    3

    ابروی ۴۳ سال میرود

  • ناشناس
    2

    پیروزی حق بر باطل

  • داروغه ناتینگهام
    1

    جناب نویسنده تقصیر همه مشکلات کشور در زمینه تحریمها طی سال‌های اخیر را به گردن مردم انداختند
    گرانی و تورم نداریم
    فساد سیستماتیک اداری نداریم
    مشکل خشکسالی نداریم
    تبعیض سیستماتیک نداریم
    مدیر حکومتی که ریاکارانه تمام فرزندان و اموالش در اروپا و آمریکا هستند و او هر روز جانماز مبارزه با استکبار جهانی آب می کشد نداریم
    جنگ و دعوا با دنیا بر سر توهمات نداریم
    همه مسئولین جمهوری اسلامی معصوم هستند
    فقط مردمی که به مسئولین کشور اعتراض می کنند مهره دشمن هستند

    آقای خبر فوری این اراجیف نخ‌نما شده را ول کنید


  • محسن
    5

    اولا اون عکسی که اون بالا انتخاب کردید، مشخص میکنه که کدوم طرف ایستادید..در گزارشتون هم به 88 اشاره کردید و تحریم های بعد از آن..اولا قبل از آن هم چندین قطعنامه تحریمی به واسطه معجزه هزاره سوم (احمدی نژاد) بر کشور تحمیل شده بود.. ثانیا حتی اگر فرض کنیم تحریم های بعدی به خاطر اتفاقات 88 بود ، اگر حاکمیت حرف مردم را می پذیرفت و انتخبابات را باطل اعلام می کرد و از ابتدا انتخابات انجام می شد..نه اعتراضات به آن حد می رسید و نه به قول شما آن تحریم ها ایجاد می شد..و اما اتفاقات سال 96 از مشهد شروع شد..بعد از رای نیاوردن رئیس جمهور فعلی که تقریبا همه می دانستند چه کسانی پشت این قضیه برای انتقام گیری از روحانی هستند که هنوز چند ماه بود دولت دومش را آغاز کرده بود..این که این شعله به شهر های دیگر کشیده شد مقصرش کسانی بودند که آن را برای انتقام جویی روشن کردند و بعد خودشان نمی توانستند جلو آن را بگیرند..ولی در مجموع، این که ترامپ به خاطر این موضوع از برجام خارج شد..ببخشید، ولی مضحک ترین تحلیلی بوده که تا الان من به گوشم خورده بود..الان هم شما( خبر فوری ) که در این چند روز مدام از فارس و تسنیم مطلب منتشر می کنید، و هم *در عکس* در کنار یا پشت نیروهای انتظامی، سرکوب گر، امنیتی ،یا هر چی که هستند..هستید و در متن هم که مشخص هست همین هستید ، یادتان باشد، مردم در بزنگاه ها فراموش نمی کنند چه کسانی در کنار مطالباتشان ایستادند و چه کسانی ( با هر توجیه و تحلیلی) در مقابلشان ایستادند..

  • رضا
    5

    خوب آسمان و ریسمان بافتی!
    الان منظورت را رساندی
    چشم مردم ساکت شدند تا اختلاس و ظلم پایدار بماند!
    نویسنده عزیز قرص هات را بموقع بخور خخخخخ

  • ناشناس
    68

    .. و آنهایی که چشم دارند اما صدهامیلیون دلار صعودی و پشتیبانی فنی اسراییل و راهبردی آمریکا و رسانه‌ای انگلیس را نمی‌بینند! یا شاید نمی‌خواهند ببینند..

    نظرات شما -
    • 1

      سعودی یا صعودی ؟؟ بیسواد سایبری

  • ناشناس
    2

    حق در نهایت به حق دار خودهد رسید

  • یه ایرونی اصیل
    70

    چرا این قدر دیر واقعیت رو می گید... چرا چند هفته پیش در سایه می دمیدید در اغتشاش ها حالا هم که مشخص شده ضرب و جرحی نبوده اما به جاش چند ده نفر کشته شدن و چه بر سر اقتصاد اورد. خدا حفظ کنه ولی فقیه رو که فرمود این حوادث حواستون رو از کارهای بزرگ و اصلاحی غافل نکنه. متاسفم برات خبر فوری دیر اطلاع رسانی کردی

  • ناشناس
    0

    تنها چیزی که ذهنم را مشغول کرده اینکه مفاسدین اقتصادی کجا هستند امثال بابک زنجانی ها چند سال تو زندان خوابیده سرمایه اش با دلار هزار تومان اختلاس کرده والان سرمایه ایشان شده سی پنج برابر هنوز نمیخواد اختلاس اولیه را پرداخت بکنه سوال پشت ایشان چه کسی است کل مملکت را به سخره گرفته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها