دو دلیل عمده پایبندی سرسختانه چین به سیاست «به صفر رسانی پویا»

از تیترهای مقالات رسانه‌های جریان اصلی چین متوجه می‌شویم که چین در برابر اپیدمی کرونا در حال و آینده نزدیک، همچنان بر سیاست «به صفر رسانی پویا» پایبند خواهد بود.

دو دلیل عمده پایبندی سرسختانه چین به سیاست «به صفر رسانی پویا»

طی چند روز اخیر روزنامه «مردم» ارگان  کمیته مرکزی  حزب کمونیست چین  مجموعه‌ای از تفسیرها با عناوین «به صفررسانی پویا پایدار است و باید به آن پایبند ماند» و «انفعال در برابر اپیدمی مطلوب نیست و به پیروزی نمی‌رسد» منتشر کرد. همچنین خبرگزاری «شین هوا» نیز تفسیری با عنوان «تقویت استقامت؛ انفعال مقابل اپیدمی قابل قبول نیست» منتشر نمود.

 

از تیترهای مقالات رسانه‌های جریان اصلی چین متوجه می‌شویم که چین در برابر اپیدمی کرونا در حال و آینده نزدیک، همچنان بر سیاست «به صفر رسانی پویا» پایبند خواهد بود.

برخی از دوستان ممکن است بپرسند: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرد که «اپیدمی کرونا در آمریکا به پایان رسیده است»، برخی کشورها نیز سیاست پیشگیری و کنترل اپیدمی را کنار گذاشته‌اند، پس چرا چین همچنان به اجرای سیاست سختگیرانه پیشگیری از اپیدمی ادامه می‌دهد؟ دو دلیل عمده این رویکرد چین به شرح زیر است:

اول اینکه سیاست «به صفر رسانی پویا» مبنای علمی جدی دارد. برخی رسانه‌ها سیاست« به صفر رسانی  پویا » چین را به «عفونت صفر» یا «کووید صفر» ترجمه کرده‌اند که ترجمه دقیقی نیست. چین که با چالش سویه‌های جهش یافته کرونا مانند اومیکرن مواجه است، هنوز ظرفیت تضمین این مساله را ندارد که یک مورد ابتلای بومی رخ ندهد. هدف از رویکرد «به صفر رسانی پویا» دستیابی به حداکثر نتایج با کمترین هزینه از طریق اقدامات سریع و دقیق پیشگیری و کنترل در تمام زنجیره است؛ بنا بر این هدف آن «عفونت صفر» نیست، بلکه کنترل اپیدمی در اسرع وقت است. واقعیت‌ها ثابت کرده که رویکرد «به صفر رسانی پویا» درست و اثربخش است. چه از لحاظ تعداد مبتلایان تایید شده و مرگ و میر،  چه از دید  داده‌های توسعه اقتصادی، چین یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در کار پیشگیری از اپیدمی است.

دوم اینکه سیاست «به صفر رسانی پویا» با شرایط ملی چین مطابقت دارد و با پایبندی حزب کمونیست چین به فلسفه حاکم «اول مردم ، اول زندگی » تعیین شده است. چین بیشترین جمعیت را دارد و سرانه منابع پزشکی این کشور غنی نیست.  تعداد کل افراد آسیب پذیر به کووید-19 به بالا تر از 267 میلیون نفر رسیده است. اگر دولت در شیوع اپیدمی مداخله نکند، عواقب آن غیرقابل تصور است. بنا بر این پایبندی به رویکرد به صفر رسانی پویا، حفاظت از پدربزرگ و مادربزرگ، پدران و مادران ما محسوب می‌شود.

«شی جین پینگ»، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با اشاره به فلسفه اول مردم  و اول زندگی  خاطر نشان کرد،  یکی از مهمترین شاخص‌های زندگی سعادتمند مردم سالم است؛ سلامت به مثابه عدد 1 است، بقیه 0 بعد از 1 است،  اگر 1 نباشد، هیچ نمی‌ماند.

ماموریت اصلی حزب کمونیست چین این است که به دنبال سعادت برای مردم و جوان سازی ملت چین باشد. در برابر اپیدمی قرن، حزب و دولت چین با رویکردی تزلز ناپذیر فلسفه «اول مردم، اول زندگی» را انتخاب کرده و از چشم‌پوشی از برخی سودهای اقتصادی دریغ نمی‌کند چرا که این با ماهیت و هدف حزب حاکم چین تعیین می‌شود.

در دو سه سال گذشته برخی از سیاستمداران و رسانه‌های غربی شکست‌های خود را در پیشگیری از اپیدمی نادیده گرفته‌اند و بارها به سیاست‌های پیشگیری و کنترل اپیدمی چین حمله کرده و سعی در بی اعتبار نمودن آن داشته‌اند. آنها این کار را نه برای حمایت از حقوق بشر، بلکه برای منحرف کردن ذهن مردم چین و تضعیف وحدت جامعه چین انجام داده‌اند. این رویکرد آنها به گونه‌ای است که به طور قطع اگر چین همین حالا سیاست «به صفر رسانی پویا» را کنار بگذارد و اپیدمی از کنترل خارج شود، اتهام‌زنی‌های آنها علیه پکن شدت می‌یابد.

طبق وضعیت کشورهای مختلف جهان،  کرونا هنوز در حال جهش است، انتقال و بیماری زایی این ویروس ضعیف نشده و مبارزه با اپیدمی به مقطعی نرسیده  که بتوانیم استراحت کنیم و با خیال راحت نفس بکشیم. پایبندی بر سیاست «به صفر رسانی پویا» بهترین انتخاب برای چین در این مرحله بر اساس وضعیت اپیدمی کنونی است و راهبرد ضد اپیدمی با کمترین هزینه اجتماعی صورت می‌گیرد.

بسیاری از چیزها را باید در مقیاس طولانی‌تری سنجید تا واضح‌تر دیده شوند؛ قطعا نتیجه آن در آینده متقاعدکننده‌تر خواهد بود.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها