اصلی‌ترین عامل سن یائسگی چیست؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اصلی‌ترین عاملی که سن یائسگی را برای فرد رقم می‌زند، سابقه خانوادگی است.

اصلی‌ترین عامل سن یائسگی چیست؟

دکتر فهیمه رمضانی تهرانی متخصص زنان و زایمان، در شبکه سلامت سیما درباره یائسگی زودرس و درمان آن گفت: سن یائسگی در ایران بین ۴۸ تا ۵۰ سالگی است، این اتفاق در سنین زیر چهل سال نارسایی زودرس تخمدان و یائسگی زودرس است.

وی با اشاره به اینکه یائسگی زودرس در ۸۰ درصد موارد علت مشخصی ندارد گفت: عوامل ژنتیکی، جراحی‌های تخمدان، بیماری آندومتریوز وهمچنین ابتلا به بعضی از بیماری‌های عفونی بویژه ابتلا به اوریون بعد از بلوغ، بیماری‌های اتوایمیون و مصرف برخی مواد به ویژه شیمی درمانی و رادیوتراپی از عوامل ایجاد کننده یائسگی زودرس است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به علائم یائسگی زودرس اشاره کرد و گفت: در سنین زیر ۴۰ سال و بالای ۵۰ سال، علائم مشترکی بین یائسگی و یائسگی زودرس وجود دارد کاهش استروژن مهمترین علت ایجاد این عوارض است، گیرنده‌های این هورمون در نسوج مختلف بدن وجود دارد که کمبود آن باعث حالات مختلف و متفاوتی در بدن می‌شود.

وی افزود: شایع‌ترین حالت گرگرفتگی است که بیشتر در ساعت‌های پایانی روز اتفاق می‌افتد و باعث بد خوابی یا نبود خواب مناسب در فرد می‌شود. تیرگی پوست افزایش چین و چروک‌ها و افتادگی پوست و کاهش کلاژن پوست از دیگر عوارض کمبود استروژن در بدن است.

دکتر رمضانی تهرانی گفت: همچنین علائم ادراری که به دنبال خشکی مخاط اتفاق می‌افتد شامل تکرر ادرار سوزش ادرار و اضطرار در ادرار کردن است. 

وی ادامه داد: استروژن نقش مهمی در استخوان سازی فرد دارد که تغذیه مناسب، تحرک کافی و استفاده از مکمل کلسیم و ویتامین D در این دوران ضروری است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استرس‌های شدید و ناگهانی در بعضی بانوان با اختلال عملکرد تخمدان همراه است، به همین دلیل توصیه به آموزش مهارت‌های مقابله با استرس را برای همه افراد به ویژه بانوان ضروری است.

وی اصلاح شیوه زندگی از نظر تغذیه سالم و همچنین دوری از سیگار و قلیان را از دیگر عوامل جلوگیری کننده یائسگی زودرس نام برد و گفت: هورمون درمانی در تعویق یائسگی هیچ نقشی ندارد، با هورمون درمانی تنها می‌توانیم عوارض سوء ناشی از کمبود استروژن را به تعویق بیاندازیم.

وی افزود: اگر خانمی زیر ۴۰ سال یائسه شد چنانچه موارد منع مصرف هورمون را نداشته باشد توصیه به انجام هورمون درمانی می‌شود موارد منع مصرف شامل سابقه سرطان در فرد، بیماری کبدی فعال، سابقه ترومبوآمبولی است.

دکتر رمضانی تأکید کرد: هورمون درمانی زیر نظر پزشک متخصص، تا حدود ۴۸ سالگی انجام می‌شود.

برنامه مادر کودک همه روزه ساعت ۹ از روز شنبه تا پنجشنبه به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها