یک استاد دانشگاه:

ایران خشک خواهد شد/ خودمان را با مقدار آبی که در اختیارمان است تطبیق نداده‌ایم/ نباید بیش از توان سد احداث کنیم

یک استاد دانشگاه درباره وضعیت آبی کشور در آینده گفت: کشور ما به سمت خشکی خواهد رفت.

ایران خشک خواهد شد/ خودمان را با مقدار آبی که در اختیارمان است تطبیق نداده‌ایم/ نباید بیش از توان سد احداث کنیم

مهدی قمشی استاد دانشگاه گفت: حتی اگر بارش دو برابر شود باز هم دچار کمبود آب خواهیم بود.

این استاد دانشگاه درباره وضعیت وخیم آبی کشور صحبت هایی انجام داده است که مهمترین بخش های آن را در ادامه می خوانید:

این تصور که آبخیزداری می‌تواند همه آب‌ها را به آب زیرزمینی ملحق و آبخوان‌ها را غنی کند اشتباه است، بنابراین حتما نیاز به سد داریم، البته از احداث سد بیش از حد در کشور حمایت نمی‌کنیم.

نباید بیش از توان سد احداث کنیم چون در این صورت به محیط زیست و اکوسیستم منطقه تعرض کرده‌ایم و این مشکلی است که کشور ما دارد. 

ما با احداث سدها آبراه‌ها را دچار مشکل کردیم و با توجه به اینکه آبراه‌ها توان تامین حقابه زیست محیطی و سایر نیازهای پایین‌دست را نداشته‌اند تبعات آن را اکنون شاهدیم، مثلا دریاچه ارومیه و هورالعظیم را خشک کردیم.

خودمان را با مقدار آبی که از طریق نزولات آسمانی در اختیارمان هست تطبیق نداده‌ایم، حتی اگر میزان بارش در کشور ما دو برابر این میزان هم بشود باز هم مشکل منابع آب خواهیم داشت.

ما اکنون در کشور 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت آبی داریم که 10 میلیون هکتار را زیر کشت آبی برده‌ و به منابع آب زیرزمینی و سطحی فشار وارد کرده‌ایم، با این وضعیت و نوع آبیاری فعلی استعداد کشور ما برای کار کشاورزی بیش از 6 تا 7 میلیون هکتار نیست.

کشور ما به سمت خشکی خواهد رفت، اشکال عمده‌ اینکه تغییر اقلیم سبب شده بارش‌های بصورت برف را از دست داده‌ایم.

در کشور ما بسیاری استان‌ها خود را با مسئله خشکسالی تطبیق داده بودند، اما استان‌هایی مثل همدان و یا آذربایجان غربی و حتی خوزستان مشکل نداشتند و اخیرا با چالش آبی مواجه شده‌اند.

محل‌های مصرف و خصوصا بخش کشاورزی را کنترل کنیم و از برداشت‌های غیرمجاز آب شدیدا جلوگیری کنیم، باید الگوی کشت را جدی بگیریم و به سمت الگوهای کم‌مصرف آب پیش ببریم.

باید از آب‌های غیرمتعارف و تصفیه پساب‌ها نهایت بهره را ببریم و وابستگی صنعت را به آب شیرین کم کنیم، چراکه در کشور ما مسئله کم‌آبی واقعیت است.

آنچه کشور را بیش از حد دچار مشکل کرده توسعه بی‌حد و حصر کشاورزی است.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • ناشناس
    4

    مهم نیست اخوندها کانادا قصر دارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      محال است عاقبتی باشد.

    • مهدی
      11

      حالا هر چه بزرگان می گویند بیحجابی نباشد می گویی باشد و می گویند خشکسالی میشود می گویی نمی شود و حالا میبینی خشکسالی شده و دلیلش را قبلا گفته اند و اینهمه ماله همان است عده ایی هنوز باور ندارند و فساد می کنند و بی بندوباری می کنند و خشکسالی می شود

    • طه
      8

      چرا بهتان می گویی نادان کدام آخوند در کانادا قصر دارد اگر نتونی ثابت کنی که نمیتونی ثابت کنی باید پیش خدای سبحان جواب بگویی.

  • ناشناس
    3

    کاش رسانه ملی انقدر که تبلیغ سس مایونز میکند دراین چند سال کذشته به کمک کارشناسان در رابطه با صرفه جویی اب اطلاع رسانی میکرد

  • ناشناس
    1

    منطقه خاورمیانه و ایران به زودی غیر قابل سکونت خواهد شد.

    نظرات شما -
    • 7

      خداراشکرت که نعمت خشکسالی را برایمان میاوری سپاس

    • ناشناس
      0

      خدا عقلت بده مگه دبی با اون آب و هوای گرمش ،،غیر قابل سکونت شده ک در ۶ ماهه اول بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد حاصله از صنعت توریسم داشته و بطور فزاینده ای همیشه درحال سرمایه گذاری برای آینده جمعیتش هست؟

  • متفاوت
    12

    مشکل از جای دیگریست.اگربه نزولات اسمانی معتقدیم پس اگر خودمان را اصلاح کنیم قطعا نزولات هم ازما رویگردان نخواهدشد.درغیر اینصورت دریا هم سرابی بیش نخواهد بود که اگرسراب هم نباشد دران غرق خواهیم شد.

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      نزولات تنها باران نیست.درحقیقت انچه که برانسان فرود اید حق است و ان هم جزیی ازنزولات است.اما نزولات برهرکسی ،خانواده ای،جامعه ای ملتی یا امتی دارای مراتب ودرجات خود است که به همان نسبت به نیت ها ، اندیشه ها و گفتارها و کردارهای انها مرتبط است.خدابزرگتر از ان چیزی است که در مخیله ادمها بگنجد.حیات موجودات زنده بواسطه ضربان قلب ،اب ،اکسیژن وغذا وابسته نیست .هرموجود تنها به لطف خدا زنده است. البته این فلسفه ژرف وعمیقی در کائنات ،،ذهن کل ،،دارد که بطورخلاصه مجبوریم به اسم خدا از ان نام ببریم.

  • ایرانی
    3

    یکی از دلایل خشکسالی کوچک شدن تالاب‌ها ست آنهم به دلیل ندادن حق آبه آنهاست. با هزارو یک دلیل می‌گویم تالابی که خشک ویا کوچک شود بارش‌ها به شدت کاهش میابد. آنها حاوی رسوباتی بسیار سبک وریزی هستند که اگر خشک شوند وبه جو باز گردند هم بارش ها را مختل می‌کنند هم بیماری های گذشته وجدید را ظاهر می‌کنند. آنها رکن اصلی بارندگی هستند اگر پر آب بمانند و رکن اصلی خشکسالی خواهند شد اگر کوچک وخشک شوند. هامون کوچک شد سیستان وبلوچستان خشک شد. هورالعظیم وشادگان تالاب‌های ساحلی جنوب را کوچک کردند در غرب وجنوب غربی تا اصفهان خشکسالی آمد. ارومیه درحال خشک شدن است بارش‌ها به شدت کاهش وانواع بیماری‌ها روی درختان وگیاهان درحال ظاهر شدن است. یک جمله مهم می‌گویم خداکند متوجه شوید. تالاب محل انباشت تاریخ محتویات جوی ومیکروارگانیسمهای یک حوزه آبریز است. رسوبات آنها از ضایعات هسته ای خطرناک‌تر ند اگر خشک شده وبه جو بازگردند. کلید حل بیماری‌ها وخشکسالی ها در احیای تالاب‌ها می‌گذرد. فرض کنید دریاچه خزر به دلیل ندادن حق آبه هایش از طرف رودخانه های روسیه وایران وسایر کشورها قطع شود وروز به روز کوچکتر شود آنگاه تصورکنید که رسوبات ساحلی عظیم وخشک شده چه بلایی برسر شمال سرسبز خواهند آورد.

    نظرات شما -
    • آرمین الوندی غیاثوند
      0

      جناب (ایرانی) حق با شماست مشکل اینه که اکثر نمی فهمند که اگه محیط زیست سالمی نداشته باشیم انسان هم از بین می ره چون خودشان رو جزیی از محیط زیست نمی دانند تو همه این سال ها بجای بهینه کردن مصرف درحال ساخت سد بودیم

  • ناشناس
    2

    امیدوارم خشکسالی همه جا را فرا بگیرد تو این فضای مملو از تبعیض های نارو چه لزومی دارد که افراد معلوم الحال تا خرخره بخورند اما گرسنگان بی شماری باید گرسنه سربربالین بگذارند جمهوری اسلامی حقوق ملت را رعایت نمیکند یعنی هرگز به حق همدیگر احترام نمیگذارند صد رحمت بکشورهای اروپایی که مسلمان نیستند اما به حقوق همدیگر احترام میگذارند .

  • ناشناس
    0

    و البته ازدیاد شدید جمعیت در دهه ۶۰ و ۷۰. جمعیت باید کنترل شود و چاره دیگری نیست.

  • ناشناس
    1

    آقا فقط درخت کاری کنید آن هم درختان مقاوم به کم آبی این تنها راه نجات است .

  • ناکام
    0

    مدیر شدن افراد نالایق و دستکاری اکوسیستم این ویرانی ها رو در بر دارد.......
    از بس گفتن ما خوبیم مرگ بر فلان و فلان یادشون رفت مایحتاج اولیه مردم مثل اب،غذا ،سرپناه ،شادی،سلامتی نیاز به برنامه ریزی داره ....
    غرب و اسرائیل با کمک بی خردی روحانیون کشور رو به ماتم سرا و ویرانه تبدیل کردند .....

  • ناشناس
    0

    مشکل سیستم مشکل سازه.مشکل آب رو حل کردی خب بقیه مشکلات چی میشن. کافیه یکی ازین حکام ابله یه سنگ بندازه توی چاه خواهید دید هزارتا عاقل هم نمیتونه از چاه دربیاردش.

  • ناشناس
    0

    به قول حکیم فردوسی:
    زیان کسان از پی سود خویش
    بجویند و دین اندر آرند پیش...

    تا بوده همین بوده...

  • ناشناس
    3

    آخر الزمانه .
    دنیا داره رو به نابودی میره .
    خدا را عبادت کنید . و به مردم و به یکدیگر نیکی کنید و فرصت را از دست ندهید . خداوند همه ما را در زیر سایه الطاف خودش نگاهدارد .
    توی اروپا هم خشکسالی شروع شده .

  • ناشناس
    0

    مافیا را از قلم انداختی مافیای دلسوز یا مافیای رانت خوار فرقی نمی کند هردو فعال هستند ودر مناطق خشک وکم آب صنایع پر مصرف آب احداث میشود چرا وچه کسانی مجوز میدهند

  • حسن
    0

    عجب علم غیبی دارد

  • شیرتوشیر
    1

    این بخاطر راز و نیاز و دعا های مراجع و ملت ایران و توجه ویژه خدا به این ملت هست

  • شارودی
    8

    ما ملت امام حسینیم ، ما نزد خدا پارتی داریم خدا هواسش بما هست

  • مالاریا
    2

    خشک بشه که حتی خار هم توش نباشه

    نظرات شما -
    • ح
      0

      در مملکتی که حاکمان آن دروغ بگویند خشکسالی میشود.( طبق احادیث)

  • 0

    مشگل از نزولات نفهم یا مشگل از بی عقلیه خدا به انسان عقل داده نه مشگل از شماهاست که هنوز خدا رو باور ندارید خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر و عقل به انسان داد که تصمیم درست بگیرید ۱۴۰۰ سال منتظر غارت بودن

  • ناشناس
    0

    باسلام مصرف بی رویه باغات وکشاورزی ریشه اب میکنه چاهها غیر مجاز دو برابر مجاز است مدیر یت درمصرف اب نیست مصرف خانگی و صنعتی ۷ درصد است ۹۳ درصد کشاورزی وباغات بی رویه اصراف میشه فکر بحال چاه غیر مجاز کنید

  • ایرانی
    0

    استاد تحصیلکرده های حوزه های دینی ریا و تزویر . تسبیح اجازه خشک شدن را نخواهد داد.

  • آرمین الوندی غیاثوند
    0

    با تو همه این سال ها بجای اینکه مصرف آب بهینه کنیم درحال ساخت سد بودیم و این میزان از صد کاری نکرده جز نابودی اکوسیستم که آخر به خودمان ضربه زده ۹۰ درصد این خشک سالی ها برای کشاورزی سنتی و صنعت اه مثال گوجه به صورت سنتی هر کیلو ۲۰۰ لیتر آب می بره که علت مصرف خود گیاه اه نه محصول ولی در کشاورزی نوین مانند کشت عمودی جدا از صرفه جویی در زمین حدود اگه خاطرم باشه ۵۰ لیتره

  • منصور
    0

    مدیریت و صرفه جوئی در وضعیت کم آبی حال حاضر امری ضروریست،اما از همه مهمتر دستیابی به منابع آب جدید است،مثلا با روش احداث قناد های در مقیاس تونل مترو از سرزمینهای شمالی کشور آب استحصال کنیم،دوم آب شیرین کن های هسته ای راه اندازی کنیم

  • منصور
    0

    بجای اینکه به زمین و زمان توهین کنید راه حل ارائه کنید

  • نادرشفیعی
    0

    اگه خسکشالی بشه نگاه به جامعه میکنن و بسته به حالات وشرایط روز جامعه فتوی میدن که مثلا این امتحان الهیه بخاطر اینکه مومن رو امتحان کنه یا عذاب الهیه بخاطر اینکه خانمها حجاب رعایت نمیکنن اگه ترسالی و سیل و طغیان رودخانه بشه هم باز میگن امتحان الهی یا عذاب بخاطر فساد جامعه هست خداوکیلی جمع کنین این بساط عوام فریبانه و خرافی رو

  • ناشناس
    0

    می‌توانیم با اتکا بر دانش متخصصان داخلی اقدام به کسب تکنولوژی ساخت و تولید دستگاه ابر ساز کنیم. تنها در این صورت است که با در اختیار گرفتن زمان، مکان و میزان بارش بخشی از معضلات مربوط به کم آبی، کشاورزی، تولید برق،اشتغال،حاشیه نشینی و مسائلی از این دست مرتفع می‌گردد.البته نباید از این نکته غافل شد که اصلاح الگوی مصرف و انتخاب کشت مناسب با اقلیم از نکات کلیدی و مکمل موفقیت در اینچنین طرحهایی به شمار می‌رود. به امید هوشمندانه و جسورانه تر شدن اولويت‌های کلان کشور در خشکاندن مشکل خشکسالی.

  • ناشناس
    0

    دوست عزیزی که میگی بزرگان میگن خشکسالی به علت بی بند باری و بد حجابی هستش
    از بزرگان بپرس طبق آیات قرآن علت خشکسالی ظلم حاکمان و سکوت رعیت می باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها