خشک شدن دریاچه ارومیه بحرانی ملی است

نابودی دریاچه ارومیه یعنی نابودی نیمی از استان های کشور

توفان نمکی که در راه است می‌تواند به راحتی بحرانی در سطح ملی برای کشور ایجاد کند، بحرانی که چندین استان را درگیر خود کرده و باعث مهاجرت‌های زیادی در منطقه شمال، شمال غرب و غرب کشور شود.

نابودی دریاچه ارومیه یعنی نابودی نیمی از استان های کشور
دریاچه ارومیه در حال حاضر تبدیل به مهم‌ترین موضوع محیط‌زیست ایران شده است؛ دریاچه‌ای در شمال غرب کشور که بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه هم به حساب می‌آید و در آستانه خشکی کامل است. سازمان حفاظت محیط زیست که مسئولیت اصلی حفظ تالاب‌ها و حوضه‌های آبریز را دارد، تاکنون موفق به احیای آن نشده است. ستادی به نام ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت قبل تشکیل شد که آن هم به دلایل متعدد به هدف نرسید و دریاچه به حال خود رها شد. تبعات خشک شدن این دریاچه با وسعت 5200 کیلومترمربع، بسیار بیشتر از آنچه در تصور ماست پیش‌بینی شده است. مهاجرت اجباری به واسطه بلند شدن غبار نمکی یکی از بحران‌های عدیده‌ای است که این منطقه به خود خواهد دید.
ستاد احیایی که امروز خبری از آن نیست و باید آن را تقریباً منحل‌شده حساب کرد، با چند هدف‌گذاری برای احیای دریاچه، گام‌هایی را در این زمینه برداشته بود که از جمله آنها تلاش برای کاهش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی، تغییر الگوی کشت و لزوم تخصیص حقابه دریاچه از سوی وزارت نیرو بود که هیچ‌کدام سرانجام درستی پیدا نکرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص سکوتی که درباره دریاچه ارومیه کرده توضیح داد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست درباره این موضوع سکوت نکرده است. نامه‌نگاری‌های بسیاری با وزیر نیرو انجام شده، اما اینکه صرفاً نامه دهیم، کافی نیست و این نامه‌ها باید با جدیت پیگیری شود.

سلاجقه در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهوری نیز بر مساله احیای دریاچه ارومیه تاکید دارد، گفت: در این حوضه آبریز اقداماتی انجام شده که باید به اتمام برسد و تمرکز ما نجات دریاچه است. قرار بر این بود ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه افتتاح شود و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه برسد، اما چهار کیلومتر از تونل مشکل دارد.

او ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های شهرهای ارومیه و تبریز نیز به سرانجام رسیده، اما فاز دوم در ستاد احیا بحث نرم‌افزاری است که برای ما خیلی مهم است. از روزی که ستاد احیا شکل گرفته، سطح زیر کشت افزایش یافته که این دو مساله با هم تناقض دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در خصوص اصلاح الگوی کشت در منطقه افزود: حقابه‌ای که داده می‌شود باید سر تالاب باشد چون در طول مسیر بهره‌بردار زیاد است و حقابه‌ای به تالاب نمی‌رسد. در این زمینه در حال پیگیری هستیم. در حوضه آبریز دریاچه الگوی کشت باید تصحیح شود تا از گونه‌های کم‌آب‌بر بهره ببریم و سطح کشت کاهش یابد. مطمئن باشید دریاچه ارومیه با رویکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیگیری می‌شود تا دوباره آب به دریاچه برگردد و هفته‌ای نیست که در دولت موضوع دریاچه را پیگیری نکنیم.

سلاجقه معتقد است پژوهشی مفصل هم در زمینه انتزاعی و هم به صورت تلفیقی انجام شده تا مشخص شود چه اتفاقی در دریاچه ارومیه می‌افتد. کاربری اراضی یک اتفاق دیرینه است که تبدیل به یک عادت منفی شده و باید اصلاح شود و در این زمینه وزارت کشاورزی مسئول است که باید جلوگیری کند و کاشت محصولات آب‌بر اصلاح شود، اما قبل از تغییر کاربری اراضی، تغییرات اقلیمی از اولویت بالایی برخوردار است.

توفان نمکی که در راه است می‌تواند به‌راحتی بحرانی در سطح ملی برای کشور ایجاد کند، بحرانی که چندین استان را درگیر خود کند و باعث مهاجرت‌های زیادی در منطقه شمال، شمال غرب و غرب کشور شود.

6 میلیون مهاجر را کجا جا بدهیم

علیرضا شریعت، مسئول سابق دفتر نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه، در خصوص عوارض این توفان نمکی در ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه به ایسنا گفته: این ذرات حاوی ترکیبات کلسیم، آهن، آلومنیوم و منیزیم هستند. کلسیم موجود در محیط خطر ابتلا به سنگ کلیه، گرفتگی مجاری کلیه و رگ‌های خونی را بالا می‌برد. آهن موجود در این ریزگردها نیز ممکن است منجر به ورم و بروز آسیب‌های چشمی شود و جذب آن از طریق تنفس طولانی‌مدت نیز التهاب ریه را در پی دارد.

اوافزود: تنفس منیزیم موجود در ریزگردها باعث افسردگی، گیجی و ضعف عمومی می‌شود، اما درباره آلومینیوم وضع از این هم بدتر است و حتی تنفس کوتاه‌مدت ذرات حاوی آلومینیوم باعث سرفه، تحریک شش و صدمه به دستگاه تنفسی می‌شود. اگرچه خشکی دریاچه ارومیه طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها یا اختلالات را موجب می‌شود اما مهم‌ترین و شایع‌ترین اختلالات متوجه ریه، مری، سیستم عصبی و دستگاه‌های داخلی خواهد شد.

بر اساس نتایج یک پیمایش آماری که در ستاد احیای دریاچه ارومیه و با همکاری پلیس راه منطقه انجام گرفت، پرآبی دریاچه ارومیه باعث کاهش بسیار تصادفات رانندگی در مسیر جاده حاشیه دریاچه ارومیه و حتی کاهش دعواهای خیابانی در شهر ارومیه شده و این روند به هنگام خشک شدن دریاچه ارومیه به طور کامل برعکس شده بود. این موضوع نشان می‌دهد که «آب» یک ماده چندوجهی است که علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، بهداشت و سلامت و... وجه بهداشت روانی هم دارد.

او به گستره‌ توفان نمک دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: توفان نمک دریاچه ارومیه علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن استان‌های همجوار دریاچه، تا هزاران کیلومتر دورتر یعنی تا شمال شرق ایران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و گستره آن به استان‌های تهران، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان هم می‌رسد. در بهترین حالت حدود ۶ میلیون نفر از جمعیت ساکن در حاشیه این دریاچه را مجبور به ترک منطقه خواهد کرد. این پدیده علاوه بر مناطقی در ایران، کشورهای همسایه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ۶ میلیون به کجا مهاجرت خواهند کرد؟ هزاران میلیارد تومان باید صرف اسکان و زندگی این افراد در مناطق دیگر شود.

احیا نشدن دریاچه ارومیه دیگر صرفاً یک موضوع زیست‌محیطی نیست که جنبه فانتزی برای دولت‌ها داشته باشد، خشکی ارومیه گریبان همه کشور را می‌گیرد. توفان نمک فقط مردم آذربایجان‌های شرقی و غربی را بیمار نمی‌کند، فقط گونه‌های گیاهی زنجان و تبریز را خشک نمی‌کند، فقط روستاییان و کشاورزان آذری‌زبان را مجبور به ترک زمین‌هایشان نمی‌کند،‌ بلکه به چشم پایتخت‌نشینان هم می‌رود و بحرانی ملی درست می‌کند.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    2

    انالله واناالیهل راجعون تموم شداقایون بهفکر مهاجرت وتنش باشیدباحلوگفتن دهن شیرین نمیشه اداره مملکت مدیرومدبروکاربلد میخواهد اون هم شما نیستیدتمنا میکنم کشوررا دست یک کاربلدبدهید

  • ناشناس
    1

    من ساکن زنجان هستم و اهل ارومیه امسال چندباری که پل میان‌گذر رد شدم برم ارومیه و یا بالعکس به وضوح دیدم که طوفان های نمک درن شروع میشن و گرد و غبار نمکی اطراف دریاچه هستش حتی صورت آدم شور میشه و غبارهای نمکی چشم آدم رو نزدیکی دریاچه میسوزونه. مسولان باید سریع اقدام جدی و عملی انجام بدن دیگه خبر و مقاله و شعار در مورد خشکی دریاچه بسه فقط عمل میخواد همین

  • کدخدا
    4

    اصلآ مهم نیست
    سر عراق سوریه یمن لبنان سلامت

    نظرات شما -
    • عباس
      15

      کدخدا تو زر نزنی کسی نمیگه لال هستی. چیزی رو بچیزی دیگه ربط نده.عراق و سوریه و لبنان خط مرزی و امنیتی ماست .

  • حسن
    12

    سلام برای شهر اصفهان با جمعیت ۵میلیون شهروندوروستاهای همجوار هم باید فکر مهاجرت داد اصفهان در حال تبدیل شدن به شهر کویری است وهمچنین خطرات باتلاق گاوخونی کمتر آز دریاچه ارومیه نیست

  • خمیر
    5

    در جواب حسن : سیهدیییررررررر

  • اله قلی خان
    5

    با توجه به خشکسالی و از بین رفتن منابع آبی ما باید به افغانستان و تاجیکستان و آذربایجان و ارمنستان و نخجوان و ترکیه حمله و سرزمینشان را اشغال و منابع آب شیرین این کشورها را در اختیار بگیریم

  • م ص
    0

    استفااده از شرکتهای مشاور متخصص بین المللی که تجربه احیا دریاچه ها در جهان را دارند
    از جنله شرکتهای ژاپنی .

  • کیوان
    0

    چرا دریاچه باید بعد از چهل و چند سال خشک بشه؟!!

    نظرات شما -
    • فرداد
      2

      در جواب کیوان : برای اینکه برای مسئولین ولایت اسلامی سید نصرالله ، اسد ، حشد الشعبی ، حوثی ها ، مراسم اربعین و امثالهم مهم تر از جان ملیون ها ایرانی است . بیشتر از ۲۰ سال است ستاد احیا تشکیل شده ولی کاری نتوانسته انجام دهد چون از اول با مسئول ستاد مخالف بودند و در کار او کارشکنی می کردند . بیش از ۱۰ سال است مشغول ساختن یک تونل هستند . آیا هزینه ساخت این تونل بیشتر است با پیاده روی اربعین که سه ماه مملکت بخاطر آن تعطیل و ۸۰ در صد اخبار تلویزیون کشوری و استانها مربوط به زائرین اربعین است

  • farzad
    0

    خدابهمون رحم کنه مملکتمون افتاده دسته کیا

  • عسل کماندو
    4

    هزار بار گفتم کف دریاچرو اگ آب ندارید بریزید آسفالت کنید کسی حرف منو گوش نمیده ک

  • مهدی
    3

    ما اولا آذری زبان نیستیم ، ترک زبان هستیم ، آذری اسم سرزمین مادری امان و اسم ایل امان هست ، ثانیا الان نزدیک به سی ساله یعنی از زمان آقای خدابیامرز رفسنجانی قصد دارند از روند خشک شدن دریاچه جلوگیری کنند اما افسوس که سال ب سال وضعیت بدتر میشود، چرا واقعا هیچ دولتی نتوانسته برنامه ها و پژوهش هایی که تو این حوزه شده را عملی کند ، چرا با عوض شدن صندلی مسئولان و افراد دارای مسئولیت هیچ اتفاقی در این دریاچه نمی افته؟ چرا طرح هایی که توسط دانشگاه شریف مطالعه و تدوین شد همچنان خاک میخورد و بودجه ای که در زمان روحانی تصویب شد به این دریاچه حدودا کمتر از پنج الی ده درصد آن تامین شد؟ چرا هر ساله به زمینهای زیر کشت این منطقه اضافه میشود؟ چرا حق آبه دریاچه نزدیک به دو سال هست که توسط وزارت نیرو و شخص وزیر کارشکنی شده و داده نمیشود ؟ چرا طرح تونل زال که مطالعات آن از زمان اوایل انقلاب صورت گرفته ،همچنان بلا تکلیفه ؟ هر کاری عرضه و لیاقت میخواهد که متاسفانه مرکز نشین ها ندارند ، کار را بسپارید به خود مردم، بخدا همه چیز درست میشود، لطف میزهاتون رو ترک کنید ،آدم عارش میاد به شماها بگه مسئول!!!!!

  • ناشناس
    0

    محیط زیست و یا نابودی اون اصلا چی هست؟
    مگه مهمه؟ فعلا مسئولین محترم درگیر مسائل مهمتر فرهنگی و یا اخلاس هستند

  • ایرانی
    0

    تالاب محل رسوب تاریخ جو است. صدبار نوشتم اگر تالابی روبه خشکی رود یعنی خشکسالی پشت سرش خواهد آمد. تالاب حکم کلیه کره زمین را دارد. هم به بارش کمک می‌کند هم سیلاب وتوفان را کنترل می‌کند وهم مواد موجود درهوا توسط بارش در آن جمع می‌شوند، مهار می‌شوند، تجزیه می‌شوند ورسوب می‌کنند. حال در این مواد که بعضا مضر هستند اگر با خشک شدن به جو برگردند یعنی بیماری. تالاب رسوب تاریخ جو است. لایه به لایه رسوبات آن نشان از موادی از جو در طول قرنهاست. حتی ممکن است انواع انگل‌ها ویروس‌ها وباکتریهای مضر مربوط به قرنها پیش در لابلای رسوبات خود مدفون وسالم نگه داشته باشد. هیچ نقطه از کره زمین را نخواهید یافت که درآن تنوع مواد چه معدنی چه الی چه جانوری مثل تالاب درآن وجود داشته باشد. دریاچه هامون را کوچک کردند سیستان وبلوچستان خشک شد تالاب‌های شادگان وهورالعظیم روبه خشکی رفت خوزستان تا اصفهان وشهر کرد وایلام بارش‌هایش کم شد. آنها منبع عظیم ریزگرد هستند که رژیم بارش را از ملایم به حداقل بارش ویا سیل تبدیل می‌کنند. اگر فهمیدید کلیه در بدن چه نقشی بازی می‌کند آنگاه تالاب را درخواهید یافت. آنوقت اولویت سد سازی تامین تالاب خواهد شد نه آخرین. آنگاه هیچ دولتی آب را پشت سدهایش به بهانه زرنگی ذخیره نخواهد کرد چون می‌داند که اگر تالاب پایین دست این رودخانه خشک شود یعنی بارش او نیز قطع خواهد شد.

  • امیرحسین
    0

    از مسئولین بپرسید فردا می گویند کار دشمن است کسانیکه دلسوز هستند آب به آسیاب دشمن می ریزند ضدآمریکایی اسرائیلی فتنه جاسوس و... هستند مگر بارها اعتراض کنندگان رادرارومیه ودر خیابانها کتک نزنند اگر لگدی که به معترضان در خیابانها زده بودندیکبار به مسئولین بی لیاقت زده بودند حالا مشکل دریاچه ارومیه حل شده بود

  • پرویز
    0

    اگر این دریاچه درفلسطین بود اولا خشک شدنش را بگردن رژیم اشغالگر قدس می انداختن وبعدش میدیدید که چه پولهایی برای احیای دریاچه خرج میکردند... عزیزان حکومت دار فردای روزگار ما مردم ایران بدردتان میخوریم نه سوریه وفلسطین وووو.

  • ناشناس
    8

    با فارس وقوم فارس که همگیرفاشبست هستند ما تورکها نابود میشویم اگر نجنبیم...یک راه هست وان مبارزه

  • امید
    0

    سلام همه در خوابند تا اتفاقی که نمی خواهیم رخ بده فکر می‌کنند با نادیده گرفتن میتونند از اتفاقی که قراره بیفتد و مطمئنا می رفته جلو گیری کنند تنها چیزی که برای این ملت مهم است مذهب است وبخاطر ش جنگ میکنند برایشان مهم نیست چه اتفاقی برای کشور رخ بده نه ملت و نه دولت هیچ کس نه به دریاچه اورمیه ونه به این کشور اهمیتی نمی ده

  • مجتبی
    4

    اتفاقی نمی افتاد با پاشش سنگدانه های درشت روی سطح دریاچه از طوفان نمک جلوگیری میشود کرد یا میتوان به روشهای دیگر اثرات آن را کم کرد مانند دریاچه بحر المیت اردن یا دریاچه نمک آمریکا که پروفسور کردوانی آن را توضیح داده کلیپهای آن در آپارات و...موجود است

  • جمالی
    0

    صدبرابر بودجه فعلی هم تخصیص بدن بازهم دریاچه احیا نمیشه پولش هم حیف ومیل می

  • علی
    9

    تورو قران دریاچه رو درست کنید تا تورکا نریختن تو شهرامون به گند بکشنش

  • ناشناس
    0

    لعنت به سال 57 که این همه بدبختی به سر و کول مردم ایران باریید

  • ناشناس
    2

    اب گرانبهایی که اختصاص می دن به دریاچه ای نابود شده و در حال تبخیر دائم ، متعلق است به میلیون ها هکتار اراضی بایر و دیم از جمله اراضی شرق دریاچه تا تبریز به مسافت ۹۰ کیلومتر که اگر این حق غصب شده اعاده شود فضای سبز و پوشش گیاهان مثمر به زندگی مردم رونق می دهد نمک دریاچه را طی یک بازه زمانی محدود می شود استخراج و زمینش را برای توسعه ی فضای سبز اماده کرد

  • ناشناس
    0

    خدا باعث بانی شو لعنت کنه
    سید فکر کن کربلا هست

  • حسین
    0

    جواب علی ..این ترک ها بودند که تمدن و شهر نشینی را به شما یاد دادند .همین خونه ایی که نشستی و احساس امنیت میکنی از صدقه سر ترک ها هست شماها باید در کویر باشتر زندگی میکردید .مثل بادیه نشین ها روزگار همیشه بر وفق مراد نخواهد چرخید ....یاشاسین ملت بزرگ تورک

    نظرات شما -
    • س
      0

      احسنت درست میگی برادر ما ترکا به اون فارسی زبان ها چیکار کردیم مگه داداشی که نوشتی تورو خدا دریاچه رو احیا کنین تا ترکا نریختن شهرامون خجالت بکش از حرفت ما دزد نیستیم حرف دهنتو بفهمی خوبه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها