از کجا بفهمیم درد سینه از قلب است یا معده؟

یکی از بیماریهای شایعی که می تواند بیماری قلبی را تقلید نماید، زخم معده و دوازدهه است. این بیماری می تواند علایمی ایجاد نماید که به صورت درد سینه احساس شده و علایم مشابه با بیماری های قلبی و آنژین ایجاد نماید.

از کجا بفهمیم درد سینه از قلب است یا معده؟

رابطه درد قفسه سینه با زخم معده

با این حال موضوع مهم و خطرناک برعکس این است و نگرانی بیشتر از این است که یک بیمار علایم بیماری قلبی خود را به ناراحتی های گوارشی و درد معده نسبت دهد و در درمان آن تاخیر ایجاد شود.

زمانی که زخم معده یا دوازدهه وجود داشته باشد ، درد آن در اغلب موارد در ناحیه بالای شکم و زیر قفسه سینه احساس می شود. (ناحیه سردل Epigaster). با این حال در برخی از موارد در گوارشی به صورت دردهای سینه و در ناحیه جناغ سینه احساس می شود و علایمی مانند دردهای قلبی ایجاد می کند.

درد ناشی از زخم های گواشی حالت سوزشی دارد و به صورت پیچشی یا مچاله شدن احساس می شود. این درد معمولا با غذا خوردن بهبود پیدا می کند و با مصرف الکل ، قهوه ، سیگار و غذاهای محرک تشدید می شود. معمولا در کنار درد بر روی معده ، علایمی مانند تهوع ، استفراغ ، آروغ زدن و احساس مزه ترش اسیدی در گلو هم ایجاد می شود.

آیا درد من مربوط به معده است یا قلب؟

درد قفسه سینه

افتراق دادن درد معده از دردهای قلبی مزمن و آنژین ساده است. دردهای معده برخلاف آنژین به فعالیت یا استراحت ارتباطی ندارند و بیشتر با خالی ماندن معده از غذا و گرسنگی تشدید می شوند و برعکس با غذا خوردن کاهش پیدا می کنند. درد معده حالت مالشی و سوزشی دارد و به صورت اسپاسمی هر چند دقیقه یکبار تشدید شده و آرام می شود. علایمی مانند نفخ ، تهوع و استفراغ و احساس ترشی در گلو هم از علایم ناراحتی گوارشی است. با این حال هم دردهای قلبی می توانند به اشکال غیرتیپیک ظاهر شوند و هم درد معده می تواند خود را به صورت دردهای سینه و درد قلبی نشان دهد.

از این رو توصیه می شود اگر فردی در معرض بیماری های قلبی است مانند افرادی که عوامل خطر بیماری قلبی مانند دیابت ، چربی خون بالا ، فشارخون بالا ، اضافه وزن و هم چنین سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند ، در صورت تکرار حملات شبیه به ناراحتی گوارشی حتما برای اطمینان از نداشتن بیماری قلبی توسط پزشک قلب بررسی شوند.

مشکل اصلی در مورد دردهای حاد قلبی و سکته قلبی است برای اینکه درد ناشی از حملات حاد قلبی همانند درد معده می تواند هم در استراحت و هم با فعالیت بدنی ایجاد شود و هم اینکه همراه با آن علایمی مانند تهوع و استفراغ ایجاد می شود که می تواند با دردهای ناشی از ناراحتی گوارشی اشتباه شود. مکررا مشاهده شده است که بیماران با سکته قلبی علایم خود را به ناراحتی معده نسبت داده اند و بیماری آنها با تاخیر زمانی قابل توجهی تشخیص داده شده است.

با توجه به اهمیت تشخیص سریع و خطرات جبران ناپذیر تأخیر در درمان حملات قلبی توصیه می شود تمام دردهای ناگهانی و شدید ناحیه پایین قفسه سینه و بالای شکم که می توانند همزمان از بیماریهای گوارشی هم ایجاد شوند ، ابتدا از نظر عدم وجود سکته قلبی بررسی شوند.

تشخیص و درمان ناراحتی گوارشی

معمولا تشخیص زخم های معده باشرح حال و معاینه پزشک گوارش صورت می گیرد. گاها لازم است از اندوسکوپی برای دیدن زخم های گوارشی استفاده شود. با توجه به اینکه عامل اصلی بسیاری از زخم های گوارشی عفونت به باکتری "هلیکوباکتر پیلوری" است ، تشخیص آن با استفاده از گازهای تنفسی هم به تشخیص کمک می کند.

درمان زخم های معده با دوره های درمانی ترکیبی از داروهای ضد اسید معده مانند پنتوپرازول و امپرازول و هم چنین داروهای آنتی بیوتیکی برای از بین بردن اچ-پیلوری صورت می گیرد.

نکته مهم

بسیاری از بیماران قلبی لازم است به دلایل مختلف از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین ، پلاویکس ، وارفارین و داروهای ضدانعقاد جدید NOAC استفاده کنند. مصرف این داروها که گاها لازم است دو یا سه مورد از آنها هم با هم مصرف شوند می تواند در افرادی که زخم گوارشی دارند به خونریزی از معده منجر شود. خونریزی از دستگاه گوارشی یکی از بیماری های مهم است که هم می تواند بر سلامت فرد اثرگذار باشد و هم در اثر قطع داروهای قلبی می تواند به عوارض مهم قلبی بینجامد.

از این رو لازم است افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند - به ویژه اگر دو یا سه مورد از آنها را باهم مصرف می کنند - در صورت داشتن هر کدام از مسایل زیر در مورد پیشگیری از خونریزی گوارشی با پزشک خود مشورت کنند:

  • سن بالای 65 سال
  • سابقه خونریزی از دستگاه گوارش
  • سابقه زخمهای گوارشی که از قبل تحت درمان هستند
  • احساس ناراحتی و سوزش معده
  • استفاده همزمان از داروهایی مانند کورتونها و مسکن های غیراستروییدی از قبیل بروفن ، مفنامیک اسید ، دیکلوفناک و نالیدیکسک اسید.

آیا می توان برای جلوگیری از ناراحتی معده خودسرانه از داروهای ضد اسید معده استفاده کرد؟

توصیه می کنیم از این کار پرهیز نمایید. داروهای ضد اسید معده اگرچه تصور می شود که فاقد عوارض و ضرر خاصی برای بدن باشند ولی با بسیاری از داروهای قلبی تداخل دارند و اثر آنها را به شدت کم می کنند. اثر داروهایی مانند پلاویکس ، کاپتوپریل ، داروهای مهمی مانند آتورواستاتین و رزوواستاتین و همچنین داروی حساسی مانند وارفارین با استفاده بی مورد از داروهای ضد اسید معده کاهش پیدا می کند.

منبع: اقتصاد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها