برنامه وزیر بهداشت آلمان برای تسهیل تجویز داروی کرونا

وزیر بهداشت آلمان اعلام کرد که قصد دارد تجویز داروی پاکسلووید را در مراکز درمانی آلمان تسهیل کند.

برنامه وزیر بهداشت آلمان برای تسهیل تجویز داروی کرونا

 کارل لاوترباخ، پیش از این گفته بود که وزارت بهداشت آلمان به اندازه کافی قرص پاکسلووید برای پاییز خریداری کرده و پیش‌بینی کرده بود که با مصرف این دارو، آمار مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

متخصصان پیش از این اعلام کرده بودند که بیماری کووید-۱۹ به‌ تدریج به یک بیماری فصلی تبدیل خواهد شد که مانند آنفلوآنزا با تغییرات آب‌وهوا بروز خواهد کرد. از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود با وجود واکسیناسیون گسترده، آلمان در پاییز و زمستان امسال همچنان درگیر شیوع کرونا خواهد بود، این دارو خواهد توانست به میزان زیادی از موارد ابتلای حاد و بستری‌شدن افراد در بیمارستان جلوگیری کند.

عوارض جانبی احتمالی

اختلال در حس چشایی، اسهال، فشار خون بالا و درد عضلانی از جمله عوارض جانبی پاکسلووید عنوان شده است. مصرف این دارو برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

مقامات دارویی اتحادیه اروپا همچنین توصیه کرده‌اند که پاکسلووید برای بیماران مبتلا به اختلال عملکرد شدید کلیوی یا کبدی تجویز نشود.

کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت آلمان درباره اثربخشی آن در کنترل بیماری  کووید-۱۹ اطمینان دارد و گفته است، این دارو از این پس می‌تواند توسط پزشکان خانواده تجویز و مستقیما و بدون نیاز به داروخانه به بیماران داده شود.

پیش از این بسیاری از پزشکان این دارو را به‌ندرت و با احتیاط تجویز می‌کردند. آژانس دارویی اروپا، پاکسلووید را از اواخر ژانویه امسال برای افرادی "که به اکسیژن اضافی نیازی ندارند ولی در معرض خطر حادشدن بیماری قرار دارند" به صورت مشروط تایید کرده بود.

وزارت بهداشت آلمان در آن زمان در اقدامی احتیاطی یک میلیون بسته از این دارو را خریداری کرد اما تاکنون تنها ۴۳ هزار بسته به داروخانه‌ها تحویل داده شده است.

روند کاهشی موارد بستری

به گزارش دویچه وله، گزارش‌های جدید موسسه روبرت کخ حاکی از روند کاهشی در موارد بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و همچنین موارد تشخیص تست مثبت کووید-۱۹ هستند. با این همه بخش درمانی این کشور همچنان زیر فشار قرار دارد و بنا به اعلام این موسسه تخمین زده می‌شود که طی هفته گذشته موارد ابتلا در آلمان بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر بوده که برآورد می‌شود از این میان، ۱۹۰ هزار تن از آنان به پزشک مراجعه کرده‌اند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها