وقتی رئیس سازمان غذا و دارو از کمبود دارو خبر ندارد!

شرایط بازار دارویی کشور مناسب نیست، این روزها بسیاری از شهروندان برای تهیه داروهایی که به قول معروف دم‌ دستی محسوب می‌شوند نیز با مشکل رو به رو هستند.

وقتی رئیس سازمان غذا و دارو از کمبود دارو خبر ندارد!

رئیس سازمان غذا و دارو به تازگی‌ گفته شرایط دارویی کشور بهتر شده است و این روزها ‌ با کمبود 79 قلم دارو رو به رو هستیم. آن طور که او توضیح داده است تا پیش از اجرای طرح دارویار حدود 100 قلم داروی مهم دچار کمبود بوده‌ است. اما این روزها تعداد این داروها به 79 قلم رسیده است.

بهرام دارایی امیدوار است تا در شهریور ماه آمار کمبود دارویی کشور به 20 قلم برسد.‌

این درحالی است که بررسی‌های میدانی خبرنگار  جام جم آنلاین  از این حکایت دارد که فهرست کمبودهای دارویی کشور ‌بیشتر از 79 قلم است و به داروهای مهم نیز محدود نمی‌شود. به عبارت دیگر دست‌کم این روزها مسؤولان داروخانه‌ها و شهروندان برای تهیه حدود 150 قلم دارو با مشکل رو به رو هستند و برای تهیه آنها باید داروخانه‌های زیادی را زیر پا بگذارند.

برای نمونه هنوز شهروندان نمی‌توانند به راحتی داروهایی مانند شربت‌های آنتی‌بیوتیک مخصوص کودکان را تهیه کنند و دسترسی به سرم‌های تزریقی و شست‌وشو نیز آسان نیست.

این روزها بسیاری از شهروندان در شهرهای کوچک و بزرگ کشور برای تهیه سرم با مشکل رو به رو هستند. ساکنان گناوه نیز چنین مشکلی دارند، رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه دراین باره گفته ‌پیگیری لازم برای رفع این مساله انجام شده است.

به گفته او با افزایش بیماران مبتلا به کرونا تقاضا برای تهیه سرم نیز افزایش پیدا کرده است‌.

کمبود سرم اما محدود به داروخانه‌های شهرهای کوچک نمی‌شود. در تهران نیز شهروندان به آسانی نمی‌توانند سرم‌ تزریقی و شست‌وشو تهیه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز چند روز پیش گفته بود که کمبود سرم و ‌داروهای آنتی بیوتیک سبب شده این داروها در اختیار بیمارستان‌ها و برخی داروخانه‌های شبانه روزی قرار گیرد. او ابراز‌ امیدواری کرده ‌که این مشکل تا دو هفته آینده برطرف شود.

خبرنگاری  با متصدیان تعدادی از داروخانه‌های کشور گفت‌وگو کرده و نتیجه این گفت‌وگو تهیه فهرستی است که نشان می‌دهد داروخانه‌ها برای تهیه حدود 150 قلم دارو با مشکل رو به رو هستند.

کمبود در داروخانه‌ها جدی است

‌فهرست کمبود‌ دارویی 79 یا 150 قلم دارو؟ ‌| تعریف متفاوت وزارت بهداشت از کمبود دارو

 اینکه این روزها شهروندان برای تهیه دارو با مشکل رو به رو هستند، مساله‌ای است آشکار که نمایندگان مجلس نیز بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند و از مسؤولان وزارت بهداشت و درمان خواسته‌اند برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند.

برای نمونه‌ حسین رئیسی، نماینده مجلس مساله کمبود دارو را جدی می‌داند و تاکید می‌کند شهروندان در شهرهای مختلف کشور از این مساله گلایه دارند.

او نیز معتقد است کمبود دارو از 79 قلمی که رئیس سازمان غذا و دارو گفته بیشتر است و باید برای رفع این مساله راهکار مناسبی اندیشید.

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان  نیز در گفت‌وگو با  جام جم آنلاین  تاکید می‌کند فهرست کمبود دارویی کشور بیشتر از 79 قلم دارو است.

او درباره علت این تفاوت می‌گوید: تعریف کمبود دارو برای دولت متفاوت است. به نظر می‌رسد سازمان غذا و دارو اگر بتواند تعداد محدودی دارو را دراختیار تعداد محدودی داروخانه دولتی یا منتخب قرار دهد، ادعا می‌کند که این دارو دیگر نایاب نیست و از آن به عنوان داروی کمیاب یاد نمی‌کند.

این درحالی است که شهروندان باید برای تهیه چنین داروهایی به قول معروف کفش آهنی به پا کنند، زیرا با مراجعه به چند داروخانه نمی‌توان آنها را تهیه کرد.

او درباره تعریف داروخانه‌ها از کمبود نیز عنوان می‌کند: اگر دارویی به شکل محدود و سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌ها قرار گیرد باید گفت کشور با کمبود آن دارو رو به رو است، زیرا شهروندان نمی‌توانند به راحتی آن را تهیه کنند و اگر به آن دسترسی نیز پیدا کنند، تعداد محدودی دارو در اختیارشان قرار می‌گیرد.‌

آن طور که فاطمی توضیح می‌دهد مسؤولان داروخانه‌ها نیز نسبت به این شرایط اعتراض دارند،  چراکه دارو باید به یک اندازه در اختیار همه‌ داروخانه‌های کشور قرار بگیرد.

سوء مدیریت و کمبود دارو

بیشتر کارشناسان معتقدند آنچه در این بین سبب افزایش فهرست کمبود دارویی کشور می‌شود، سوء مدیریت است، زیرا در فهرست کمبود دارویی کشور نام داروهایی به  چشم می‌خورد که در داخل کشور تولید می‌شود و تهیه مواد اولیه آنها نیز کار دشواری نیست.

نایب رئیس انجمن داروسازان  نیز  چنین نظری دارد. او می‌گوید: مساله کمبود سرم این روزها شهروندان را دچار مشکل کرده است با اینکه تهیه و تولید سرم کار سختی نیست.

کم نیستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند مسؤولان وزارت بهداشت و درمان باید به جای پرداختن به فهرست کمبود دارویی کشور به رفع مشکلات تامین دارو بپردازند،چراکه تهیه فهرست کمبود دارو مساله‌ای است که  سازمان‌های مردم نهاد فعال دراین حوزه نیز می‌توانند درباره آن سخن بگویند.‌

وزیر بهداشت نیز معتقد است بخشی از کمبود دارو به دلیل مشکلات مدیریتی است، او مدتی پیش در این باره گفته بود‌ سرم از ساده‌ترین تولیدات دارویی است و ساخت آن فرایند پیچیده‌ای محسوب نمی‌شود.

 به گفته وزیر بهداشت کمبود‌های دارویی اخیر به دلیل مشکلات تولیدکنندگان ایجاد شده است و با اجرای طرح دارویار تا سه ماه آینده برطرف خواهد شد.

شهروندان زیادی این روزها برای تهیه داروهای معمولی مانند سرم و آنتی‌بیوتیک با مشکل روبه‌رو شده‌اند. مساله‌ای که سبب شده آنها علاوه بر غم بیماری و شرایط نامناسب اقتصادی دغدغه نبود دارو را نیز داشته باشند. این درحالی است که برخی از مسؤولان وزارت بهداشت ‌ به جای تلاش برای رفع این مشکل با تغییر تعریف کمبود دارویی سعی می‌کنند، اشتباهات خود را پنهان کرده و فهرست کمبود دارویی کشور را کوتاه‌تر نشان بدهند.

منبع: جام جم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • شاد
    0

    وجدا این دولت ازچه خبرداردازقیمت گوشت مرغ لبنیات روغن خودرو لوازم خانه ؟؟؟متاسفانه مجلس جنتی وغیره هفتهای دوبار ازاین دولت تعریف وتمجید میکنند

  • ناشناس
    0

    دارویی هم که پیدا میشه فاقد کیفیت است

  • ناشناس
    0

    بابا از این پولها از این غارتها از این اختلاسها از این کمکهای انسان دوستانتان به مردم هم بکنید شماها کمکهاتون فقط برای جاهایی است که مردم را زیر مشت لخت میزنند مملکت چی بود چی شد ایرانی کشور ایران چه مقامی داشت چه ارزشی داشت چه کردن باهاش و زندگی مردم خدا نابودتان کند این نامرهای روزگار بی رحمها به هیچ کسی رحم نکردین همه چیزتان مال فلسطین حسن نصراله حزب اله لبنان است نه برای مردم خودتان لعنت خدا بر کلتون دوشمن مردم ایران یزیدهای زمانه

  • ناشناس
    0

    بابا از این پولها از این غارتها از این اختلاسها از این کمکهای انسان دوستانتان به مردم هم بکنید شماها کمکهاتون فقط برای جاهایی است که مردم را زیر مشت لخت میزنند مملکت چی بود چی شد ایرانی کشور ایران چه مقامی داشت چه ارزشی داشت چه کردن باهاش و زندگی مردم. همه چیزتان مال فلسطین حسن نصراله حزب اله لبنان است نه برای مردم خودتان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها