وزیر بهداشت:

ایران از موفق ترین کشورها در کنترل کروناست

وزیر بهداشت ایران را از موفق‌ترین کشورها در عرصه مدیریت کرونا خواند و اقدامات انجام شده در این جهت را تشریح کرد.

ایران از موفق ترین کشورها در کنترل کروناست

دکتر بهرام عین‌اللهی در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت، گفت: در غائله عاشورا اگر روایت صورت نمی‌گرفت هیچ کاری انجام نمی‌شد و حرکت حضرت زینب (س) و قافله کربلا این حماسه را به نتیجه رساند. پس این موارد حاکی از اهمیت روایات است. از نظر بنده حرکت خبرنگاران کاری زینبی است که اتفاقات را بازگو می‌کند. جامعه‌ علمی و سلامت کشور باید قدردان زحمات شما باشد. در تاریخ کشور ما خبرنگاران جزو گروه پر افتخاری هستتد و تمام روایات پیروزی انقلاب از دوستان خبرنگار و عکاسی بود که در میدان بودند. آنها در دفاع مقدس هم روایت‌گری مناسبی داشتند. در دنیای امروز که هجمه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بیگانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، خبرنگاران شجاع ما باید رسالت خود را نشان دهند و آنها تاکنون افتخارآفرینی کردند. خبرنگاران گروهی فداکار هستند که سلامت مردم را ترجیح دادند و خدمت رسانی کردند. هدف ما و شما ارتقای سلامت مردم است. در این راه با تعدادی از همکارانی مواجهیم که با اینکه استخدام وزارت بهداشت نیستند، اما همکار ما هستند و به سلامت مردم کمک می‌کنند. 

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان، اظهار کرد: کرونا برای همه مردم جهان یکسان بود. ویروس در هیچ جا ضعیف‌تر نبود. در یک کار تحقیقاتی وقتی متغیر (کرونا) ثابت باشد یعنی پژوهش معتبر است و ما با ویروسی مواجه بودیم که برای همه‌ جهان بود با این تفاوت که ما در تحریم‌های ناجوانمردانه روبرو بودیم.

وی ادامه داد: این ویروس در برهه‌ای توانست مشکلات شدید برای مردم ایجاد کند. با هجمه وسیع ویروس و امکاناتی که برای درمان آن نیاز بود و وجود نداشت، صحنه نامناسبی ایجاد شد و ما باید در زمان ایفای نقش می‌کردم. شما دیدید کادر سلامت در این کار پیروز شد و ما نزدیک ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم. وقتی در اوج کرونا همه‌ کارها متوقف بود، کادر سلامت در صحنه آتش بودند و خبرنگاران هم لحظه به لحظه اتفافات را گزارش می‌کردند و این نقطه عطف بزرگ بود. کشور ما در کنترل کرونا یکی از موفق ترین کشورها است و این مهم ممکن نبود مگر با کمک مردم و دانشمندان که سبب پیشرفت علمی بسیار زیادی شد. 

او تاکید کرد: موضوع مهم دیگر برقراری پوشش سلامت برای کل مردم بویژه مناطق محروم، تا عدالت در سلامت برقرار باشد. قلم خبرنگاران در روایات و دادن اخبار در جهت ارتقای کار و سلامت مردم مهم است و به همین دلیل جایزه ارتباطات ملی سلامت برای خبرنگاران پیش بینی شده است. پارسال نشستی در کرمان داشتیم با عنوان سلیمان سلامت و امسال این بحث جایزه ارتباطات ملی سلامت با شاخص هایی که مشخص و اعلام می‌شود، انجام خواهد شد. در هرعلمی اگر شاخه‌هایی کارشناسی و تخصصی وارد شود، پیشرفت می‌کنند و در حوزه خبرنگاران سلامت هم، چنین است. 

او به خبرنگاران توصیه کرد: در رابطه با کرونا خواهش دارم خبرنگاران روایات را آغاز کنند. الان در بحث بهداشت و درمان دفاع مقدس مقالات کمی داریم؛ درحالی که در آن زمان کادر درمان حماسه های بزرگی آفریدند. از ابتدای کرونا تاکنون هم نیاز به روایت ایثارگری‌های کادر درمان داریم. در کرونا مقطعی بود که هیچ آمادگی نداشتیم و ماسک و دارو نداشتیم و ما هم نمی‌دانستیم باید چه کنیم اما کادر سلامت دورهم جمع شدند. 

وی درباره واکسن کرونا نیز افزود: پس از تولید واکسن در دنیا در آبان ۱۳۹۹ ، ایران در حلقه کووکس قرار گرفت تا پس از تولید واکسن به ما هم واکسن بدهند. اولین گروهی که در ایران واکسینه شدند؛ کادر درمان با واکسن اسپوتنیک بود که گروه کمی بودند و چیزی بیشتر از ۱۰۰۰ دز نبود.پس از آن نیز کووکس تعهدات خود را اجرایی نکرد. البته بلافاصله واکسن‌ سازهای داخلی کار را آغاز کردند ولی مشکلاتی در تولید وجود داشت و تولید زمان‌بر شد؛ تا اینکه نهایتا دولت تغییر کرد.

وی در این باره افزود: در زمان شروع دولت سیزدهم  روزانه شاید ۱۸ هزار دز واکسن تزریق می‌شد و حتی برخی ایرانیان برای تزریق واکسن به کشورهای خارجی سفر می‌کردند و اینجا بود که واردات وسیع واکسن آغاز شد. در شروع دولت سیزدهم هیچ واکسنی نداشتیم و با جلساتی که با نهادهای مختلف مانند وزارت امور خارجه، سازمان هواپیمایی و... داشتیم در عرض هفته اول ۱۰ میلیون ذز واکسن وارد کردیم. از طرف دیگر فکر می‌کردیم باران واکسن داریم اما تبدیل به سیل واکسن شد و سیل‌آسا واکسن وارد کردیم. بعد این سوال پیش آمد که چطور می‌خواهید این تعداد زیاد واکسن را تزریق کنید؟  اینجا بود که مردم مانند دوران دفاع مقدس وارد کار شدند و جز مراکز تزریق واکسن حتی بسیاری از استادیوم ها را هم محل تزریق واکسن کردیم و جوانان علاقه‌مند حتی شبانه روزی برای خدمت رسانی و تزریق واکسن آماده به کار بودند. 

او ادامه داد: ما حتی در روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار دز تزریق داشتیم که این نسبت به جمعیت ایران رکورد بی‌سابقه بود و در هفته ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دز تزریق داشتیم که این اندازه جمعیت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است‌. 

وزیر بهداشت افزود: در آغاز به کار دولت سیزدهم تعداد زیادی بیمار در ICU بستری بودند و روزی بالاتر از ۷۰۰ مرگ و میر داشتیم؛ حدود ۸۰۰۰ بستری در آی سی یو داشتیم و وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کردیم در حیاط خانواده‌های عزدار را می‌دیدم و در این وضعیت واکسن به ما کمک کرد.

وی ادامه داد: تا الان ۱۴۳ هزار مرگ و میر کرونایی در کشور داشتیم اگر به آمار مراجعه کنید تاقبل از شروع قابل قبول واکسیناسیون در کشور، ۱۳۲ هزار فوتی داشتیم‌ و از آذر ۱۴۰۰ که واکسیناسیون جدی شد تاکنون ۱۱ هزار فوتی داشتیم‌. ضد واکسن‌ها باید این آمار را ببینند تا تاثیر واکسن را درک کنند. با افزایش واکسیناسیون میزان مرگ و میر کم شد و این موفقیت جمهوری اسلامی ایران است. این یک کار بزرگ و مردمی است‌. امروزه قدرت کشورها تنها به سلاح نیست بلکه بسته به حمایت مردم است که ما هم این موفقیت و قدرت را داریم.

به گفته وزیر بهداشت، بالای ۹۶ درصد جمعیت یکبار تزریق و  بالای۸۶ درصد دو دز واکسن و بیش از ۵۵ درصد ۳ دز  واکسن تاکنون تزریق کردند. مهم‌ترین راه کنترل بیماری کرونا، واکسیناسیون یادآور است که تضمین کنترل بیماری باشد. از طرف دیگر هنوز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

عین‌اللهی ادامه داد: دانشمندان ما انواع پلتفرم‌های تولید واکسن را فعال کردند و امروزه ۶ مرکز تولید واکسن داریم که تکنولوژی تولید واکسن مدرن را آوردند.  این کار با به کارگیری انواع بایو ری‌اکتورها ممکن شد تا به ما تضمین دهد در آینده هر ویروسی پدیدار شود امکان تولید واکسن وجود دارد؛ چون سیستم تولید هوشمند شده است. در مجموع نزدیک ۱۵۳ میلیون دز واکسن تامین کردیم و ۵۰ میلیون دز ذخیره داریم و فعلا به واکسن‌سازها گفتیم نمیتوانیم با آنها قراداد ببندیم زیرا فکر میکنیم فعلا میزان ذخیره ما کافی است. برای صادرات نیز هر کشوری از ما درخواست کند این آمادگی وجود دارد مانند صادراتی که به ونزوئلا داشتیم‌.   

او به شکل‌گیری کمیته علمی کرونا اشاره کرد و ادامه داد: در کمیته علمی در مبارزه با کرونا بهترین پزشکان کشور را گردآوری کردیم و ۶۰ پزشک درجه یک آوردیم و آنجا گفتیم از پراکنده گویی دست برداریم و اجماع این کمیته علمی بر سر مباحث مختلف برای ما مهم بود و این از افتخارات ما بود.

وی به طراحی کیت تشخیصی اومیکرون اشاره کرد و درباره سایر اقدامات وزارت بهداشت، اظهار کرد: افزایش دو برابری تخت‌های آی سی یو اطفال یکی از اقدامات مهم ما در دوران کرونا بود. از طرفی واکسیناسیون بیش از ۲.۵ میلیون نفر از اتباع یک کار انسانی در جمهوری اسلامی ایران بود؛ زیرا جان آنها هم برایمان عزیز بود.

وزیر بهداشت همچنین به اقدامات انجام شده در جهت تامین نیازهای پزشکی مناطق محروم تصریح کرد: در این مدت حدود ۱۹۹۳ پزشک و ۵۳۸ دندان پزشک به مناطق مختلف کشور اعزام کردیم.  

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    ارواح موی عمه ات

  • حاج سعید طوسی
    0

    لعنت خدا بر پیشانی آدم دروغگو،

  • ناشناس
    0

    موفق ترین کشورفنلاند ودانمارک ووووخودگویی وخودخندی عجب مردهنرمندی

  • ناشناس
    0

    شلوارت افتاده کمربندت را سفت کن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها