روش از بین بردن حلقه های تیره زیر چشم

حلقه های تیره زیر چشم به دلایل مختلفی ایجاد می شوند. با این مطلب همراه ما باشید تا هم دلایل این موضوع را بدانید و هم راهکارهای خانگی برای رفع حلقه های تیره زیر چشم را فرا بگیرید.

روش از بین بردن حلقه های تیره زیر چشم

اغلب افراد تصور می کنند حلقه های تیره زیر چشم به دلیل خستگی و کم خوابی بروز می کند. هر چند که این موارد از دلایل تیرگی زیر چشم هستند ولی دلایل دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد.

مثل آلرژی یا روند پیری طبیعی. حلقه های تیره زیر چشم با توجه به رنگ پوست ممکن است به رنگ بنفش، آب تا قهوه ای تیره یا سیاه دیده شوند.

 این حلقه ها به ندرت دلیلی برای نگرانی هستند ولی ممکن است افراد بخواهند برای زیبایی ظاهری آن ها را کاهش دهند. در مواردی حلقه های سیاه زیر چشم می تواند نشان دهنده نیاز به تغییر سبک زندگی باشد مانند بهبود رژیم غذایی یا بهبود عادت خواب.

سیاهی زیر پلک های پایین در مردان و زنان شایع است. تیرگی دور چشم سبب می شود فرد مسن تر از سن واقعی اش به نظر برسد. حلقه های تیره زیر چشم بیشتر در افراد سالمند دیده می شود. اما برخی افراد در گروه های قومی غیر سفید پوست به این شرایط استعداد ژنتیکی دارند.

هر چند خستگی معقول ترین دلیل درباره این عارضه به نظر می رسد ولی برخی عوامل دیگر نیز می توانند سبب تیرگی زیر چشم شوند. در اکثر موارد جای نگرانی وجود نداشته و به مراقبت پزشکی نیازی نیست. در ادامه با دلایل و درمان خانگی حلقه های تیره زیر چشم بیشتر آشنا می شوید.

دلایل و عوامل خطر

ناحیه زیر چشم به علت رگ های خونی منقبض شده ناشی از تیرگی یا لکه های پوستی یا نازک شدن پوست اطراف چشم، می تواند سیاه تر به نظر برسد. بیشتر دلایل ایجاد حلقه های تیره زیر چشم شامل موارد زیر می باشد:

  • کمبود خواب، عادت های بد خوابیدن

  • کاهش سطح بافت چربی در اطراف چشم ها

  • آلرژی از جمله تب یونجه

  • نازک شدن پوست زیر چشم ها

  • قرار گرفتن بیش از اندازه زیر نور خورشید

  • کم خونی ناشی از فقر آهن

  • مالیدن مکرر چشم

  • سیگار کشیدن

  • افزایش سن

  • بیماری های تیروئیدی

  • عوامل ارثی و ژنتیکی

  • درماتیت

  • کمبود آب بدن

  • قطره های چشمی درمان آب سیاه مانند بیماتوپروست

در ادامه برخی از این دلایل بیشتر شرح داده می شود.

افزایش سن

از دست دادن بافت چربی و نازک شدن پوست اطراف چشم ها قسمتی از روند پیری می باشد. مطابق اظهارات آکادمی چشم پزشکی امریکا، هر اندازه سن بالا تر می رود، بافت اطراف چشم ها ضعیف تر شده و این خرابی کلاژن می تواند سبب انتقال چربی به بخش های تحتانی پلک ها و بروز سایه های تیره و پف چشم می گردد. در حقیقت این تغییرات سبب می شود که حلقه های سیاه زیر چشم در افراد مسن تر واضح تر باشد.

ژنتیک

حلقه های تیره چشم می توانند ارثی و ژنتیکی باشند. پژوهش ها نشان داده اگر فردی دارای این حلقه های تیره چشمی باشد ، این مورد در بعضی از اعضای خانواده اش هم ظاهر می گردد. به طور کلی سابقه خانوادگی در بروز تیرگی زیر چشم نقش دارد. این عامل می تواند ارثی بوده و در اوایل کودکی مشاهده شود و با افزایش سن به تدریج ناپدید گردد.

نژاد غیر سفید

حلقه های تیره چشم در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند ، بیشتر وجود دارد و نسبت به افراد سفید پوست روی افراد رنگین پوست تاثیری بیشتری دارد. تصور بر این است که ریسک فاکتور به علت تغییرات رنگ دانه ای است.

خستگی و کمبود خواب

خستگی مفرط، یا تنها چند ساعت می تواند سبب سیاهی زیر چشم گردد. کمبود خواب یا کم خوابی نیز سبب کدر شدن و رنگ پریدگی پوست می گردد. این امر سبب شده بافت های تیره و رگ های خونی زیر پوست نمایان شوند. کمبود خواب همچنین می تواند موجب بروز مایعاتی زیر چشم شده و سبب پف کردن آن ها شود. از این رو تیرگی هایی که مشاهده می کنید ممکن است در حقیقت سایه هایی باشد که توسط پلک های پف کرده شما بروز کرده است.

خستگی چشم

خیره شدن به نمایشگر رایانه یا تلویزیون می تواند به چشم ها فشار زیادی وارد کند. این فشار سبب بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شده در نتیجه پوست اطراف چشم تیره تر می شود.

آلرژی

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم می تواند سبب بروز تیرگی گردد. وقتی که واکنش آلرژیک داشته باشید ،بدن هیستامین ها را به عنوان پاسخی به باکتری های مضر ترشح کرده و به جز علائم ناخوشایند خارش، فرمزی و پف کردگی چشم، هیستامین همچنین سبب گشادی رگ های خونی و دیده شدن آن در زیر پوست می گردد.

آلرژی در ضمن می تواند اشتیاق فرد به مالش و خاراندن پوست دور چشم را بیشتر نماید. این موارد سبب شده علائم بدتر شده و سبب التهاب، متورم و شکسته شدن رگ های خونی گردد. این می تواند سایه های تیره زیر چشم را هم سبب شود.

کمبود آب بدن

یکی از دلایل عمده تیرگی دور چشم ها کمبود آب بدن می باشد. هنگامی که بدن به میزان کافی آب دریافت نکند، پوست زیر چشم کدر به نظر می رسد و حالت فرورفته دیده می شود. این موضوع به دلیل نزدیکی آن ها با استخوان زیرین می باشد.

در معرض تابش نور خورشید بودن

بیش از حد بودن در معرض تابش خورشید نیز می تواند سبب تولید ملانین بیش از حد در بدن شده که این ماده رنگدانه ای است که رنگ پوست را تامین می کند. آفتاب زیاد بخصوص برای چشم ها می تواند سبب تیرگی رنگدانه های پوست اطراف چشم گردد.

درمان های خانگی رفع تیرگی زیر چشم

درمان تیرگی زیر چشم به علت اصلی آن بستگی دارد. با این وجود در این بخش برخی درمان های خانگی برای رفع حلقه های تیره زیر چشم ارائه می شود. البته این راه حل ها از نظر علمی اثبات نشده اند و بهتر است با مشورت پزشک از این راهکارها بهره بگیرید.

۱. شکلات تلخ و امگا ۳

شکلات تلخ سرشار از فلانول می باشد که سبب افزایش جریان خون می شود. مصرف روزانه حدود ۳۰ گرم از شکلات تلخ و غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند گردو و ماهی سالمون می توانند جریان خون به پوست را بهبود دهند.

۲. خواب کافی

افراد باید مطمئن شوند که در طول شبانه روز خواب کافی داشته باشند تا به کاهش یا جلوگیری از بروز حلقه های تیره چشم کمک نمایند. هفت تا هشت ساعت استراحت در طی روز از بروز سیاهی زیر چشم جلوگیری می کند. خواب کافی می تواند به کاهش ظاهر تیره زیر چشم کمک کند. کمبود خواب سبب رنگ پریدگی پوست صورت شده و تیرگی زیر چشم را بیشتر نمایان می کند.

۳. خیار

با قرار دادن برش های خیار روی چشم می توان سبب تسکین خستگی چشم ها شد و تورم آن ها را کاهش داد. میزان آب زیاد و ویتامین سی خیار سبب تغذیه و مرطوب شدن پوست اطراف چشم می گردد. در ضمن خیار حاوی سیلیس بوده که برای داشتن بافت سالم ضروری می باشد.

۴. کمپرس سرد

کمپرس سرد به کاهش تورم و کوچک شدن رگ های خونی کمک می کند. این کار می تواند ظاهر پف چشم را کاهش داده و سبب از بین رفتن سیاهی زیر چشم شود. می توانید چند تکه یخ را در دستمالی تمیز پیچیده و به زیر چشم بمالید یا پارچه ای را با آب سرد مرطوب نموده و ۲۰ دقیقه ای زیر چشم بمالید. در صورت گرم شدن پارچه یا ذوب شدن یخ مجددا این کار را تکرار کنید.

قرار دادن کمپرس سرد روی چشم می تواند عروق خونی را منقبض نموده و بروز حلقه های تیره چشم را کاهش بدهد. برای کمپرس سرد می توان از شیر خنک هم بهره برد.

۵. بالاتر قرار دادن سر هنگام خواب به کمک چند بالش

در ضمن بالاتر قرار دادن سر روی بالش بلندتر می تواند به کاهش تورم و حلقه های تیره دور چشم کمک نماید. بهتر است روبالشی ها نیز از پارچه های لطیف و ضد حساسیت انتخاب شود. اگرچه کمبود خواب در بروز حلقه های سیاه زیر چشم نقش دارد ولی گاهی مواقع نحوه خوابیدن هم می تواند تیرگی زیر چشم را تشدید نماید.

از این رو سر خود را به کمک چند بالش بالاتر برده تا از جمع شدن مایعات زیر چشم جلوگیری نموده که سبب پف و متورم شدن آن ها نگردد.

۶. چای کیسه ای سرد

به کمک چای کیسه ای سرد هم می توان تیرگی زیر چشم را بهبود بخشید. چای حاوی آنتی اکسیدان و کافئین بوده که می تواند سبب تحریک گردش خون، کوچک شدن عروق خونی و کاهش احتباس مایعات زیر پوست چشم گردد. از این رو دو کیسه چای سبز یا سیاه را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم خیس نموده و اجازه دهید ۱۵-۲۰ دقیقه در یخچال خنک شود.

بعد از سرد شدن کیسه های چای را به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه روی چشمان بسته قرار داده و بعد از آن چشم ها را با آب خنک شستشو دهید.

۷. آرایش

هرچند مواد آرایشی سیاهی زیر چشم را درمان نمی کند ولی یک راهکار برای پنهان کردن آن می باشد. کانسیلرها می توانند تیرگی های زیر چشم را بپوشانند. از این رو با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب می شوند. البته همانند هر محصول موضعی و آرایشی از مراقبت های مناسب بهره بگیرید. ممکن است برخی محصولات علائم شما را بدتر نمایند یا واکنش آلرژیک به همراه داشته باشند.

۸. سیب زمینی

سیب زمینی دارای ویتامین سی بوده و یک آنتی اکسیدان شناخته شده برای درمان سرماخوردگی و بیماری های چشمی می باشد. آنتی اکسیدان های سلول های صدمه دیده پوست را ترمیم نموده و تولید ملانین پوست که یکی از علت های لکه های تیره می باشد را کاهش می دهند. بعد از شستشوی سیب زمینی و پوست کندن آن سیب زمینی ها را برش داده و روی چشم قرار دهید.

۹. گلاب

پژوهش ها نشانده داده گلاب محصول ضد التهابی بوده که سبب نرمی ، طراوت و از بین رفتن قرمزی پوست می گردد. هنگامی که گلاب به رژیم زیبایی روز و شب شما اضافه شود، می تواند در رفع تیرگی زیر چشم ها کمک کننده باشد. پنبه ای را با گلاب خیس کرده و آن را مستقیما روی پلک های بسته قرار دهید.

۱۰. ماساژ صورت

گردش خون ضعیف در اطراف چشم می تواند بروز حلقه های تیره زیر چشم را به دنبال داشته باشد. از این رو ماساژ ملایم صورت در اطراف چشم می تواند به بهبود گردش خون کمک نماید. یکی از روغن های مناسب برای ماساژ ملایم صورت، روغن نارگیل می باشد که حاوی اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در غلظت بالایی است.

اسیدهای چرب می توانند با کاهش التهاب و افزایش گردش خون مانع از تیرگی زیر چشم شوند. پیش از این که به رختخواب بروید حدود ۳۰ ثانیه روغن نارگیل خالص با دمای اتاق که به روش فشار سرد درست شده را روی صورت ماساژ دهید.

منبع: مجله آرگا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها