اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به شرایط سخت دفاع از رساله دکتری در این دانشگاه

جمعی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد با به راه انداختن کارزاری، از مسئولان کشور خواسته اند تا در مقابل مشکلاتی که می گویند توسط این دانشگاه ایجاد شده است، به آنها مساعدت شود.

اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به شرایط سخت دفاع از رساله دکتری در این دانشگاه

کارزاری که اخیرا با عنوان «درخواست اصلاح قوانین سختگیرانه دفاع رساله دکتری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی» از سوی برخی دانشجویان دانشگاه آزاد در مقطع دکتری به راه افتاده، مشغول جمع آوری امضا است.

در بخشی از بیانیه این کارزار آمده است: جامعه دانشجویان مقطع دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی، بدینوسیله مراتب مطالبه به حق خود را جهت اصلاح بخشنامه پژوهشی شماره ۳۶۸۶۸/ ۱۰۳ سال ۹۶ و بخشنامه مشابه و عطف به ماسبق شده در سال ۹۸ اعلام می داریم. به موجب این بخشنامه دانشجویان مقطع دکترا در رشته های مختلف علوم پایه، مهندسی، کشاورزی و....جهت پیش دفاع و دفاع ملزم به پذیرش و چاپ یک مقاله q۱ ویا دو مقاله q۲ و همچنین دانشجویان گرایشهای علوم انسانی ملزم به چاپ دو مقاله علمی پژوهشی و کسب حداقل ۵ تا ۷ امتیاز شده اند.

این گروه از دانشجویان دانشگاه آزاد نوشته اند: در حالیکه طبق آیین نامه لازم الاجرای دوره دکتری وزارت علوم ابلاغی به دانشگاه آزاد در سالهای ۸۹ و ۹۳ دانشجویان مقطع دکترا در تمامی رشته ها تنها با پذیرش یک مقاله علمی پژوهشی و کسب حداقل ۲.۵ امتیاز حق دفاع از پایان نامه خود را دارند. اما مدیران دانشگاه آزاد بدون توجه به مشکلات عدیده دانشجویان دکتری، از حیث کیفیت مقاله و نیز بالا بردن حداقل امتیازات لازم برای دفاع از ۲.۵ به ۵، شرایطی بسیار دست نیافتنی را به دانشجویان تحمیل نموده است، به طوریکه به اذعان بسیاری از اساتید و با توجه به شرایط تحریمی و امکانات نه چندان مناسب دانشگاه آزاد چاپ مقاله با درجه q۱وq۲ برای دانشجویان امری بسیار سخت و نزدیک به محال است.
آنها می گویند: از طرفی پافشاری ریاست دانشگاه آزاد بر حفظ شروط و موانع فوق الذکر منجر به صرف وقت و تحمیل هزینه های بسیار سنگین برای دانشجویان شده است و از دیگر سوی موجب سرخوردگی، ناامیدی و اقدام به انصراف از تحصیل این سرمایه های علمی کشور که همواره مورد تأکید و حمایت جنابعالی بوده اند، گشته است.
این دانشجویان معتقدند: در این خصوص اعتراضات وسیع و به حقی از سال ۹۹ در جامعه دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد شروع شد که تنها منجر به صدور چند بخشنامه مقطعی شد، ولی مشکل اصلی دانشجویان در مورد مقالات همچنان به قوت خود باقیست، لذا در وهله اول مطالبه مجدانه ما رفع مغایرت های بخشنامه دوره دکترای دانشگاه آزاد (ابلاغی در سالهای ۹۶ و ۹۸) با آیین نامه لازم الاجرای دوره دکتری ابلاغی وزارت علوم به دانشگاه آزاد اسلامی است. تا بتوانیم با کسب ۲.۵ امتیار لازم مراحل دفاع و فارغ التحصیلی خود را به سرانجام برسانیم.

دانشجویان می گویند: متأسفانه دانشگاه آزاد پاسخگوی دعاوی عمومی همچون دیوان عدالت اداری نبوده و با ادعای غیردولتی بودن این دانشگاه از احکام این دادگاه صالحه پیروی و تمکین نمیکند، که این عدم تمکین حداقل در این مورد به خصوص، مشکلات فراوانی را به لحاظ اقتصادی و فکری برای دانشجویان ایجاد کرده است. اما متأسفانه تا کنون مقامات مسئول این دانشگاه و علی الخصوص شخص ریاست دانشگاه کمترین توجهی به خواسته های قانونی و به حق دانشجویان نداشته و پاسخگوی مطالباتمان نبوده اند.
پافشاری مدیران دانشگاه آزاد بر حفظ شرایط موجود نه تنها هیچ دستاورد علمی را برای دانشگاه آزاد به همراه نداشته بلکه باعث نارضایتی دانشجویان، کارکنان و حتی اساتید شده است.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    دکترای دیگه آخرشه ، پس بالا حسابی بپردازید و خلاص شوید

  • هبه بدهید لطفا
    0

    اگر مسئولان صندوق کشوری ترتیبی اتخاذ کنند که ما بازنشستگان این صندوق هنگام خرید مواد شوینده از بعضی فروشگاهها مشمول نیم درصد تخفیف بشویم ما را کفایت میکند و نیاز به افزایش ۳۸ درصدی و ۵۱۵ هزاری نخواهیم داشت چون ما کشوری ها پیرمردان بی شر و شوری هستیم گرچه دو درصد بیشتر و اولین حقوق و افزایشها را تقدیم نموده ایم و سر سی سال به بیرون پرتاب شده ایم و طعم درصد افزایش حقوق های بالای ۳۵ سال شدن را هرگز نچشیده ایم !!!!!

  • ناشناس
    0

    این سختگیری ها در دانشگاههای دیگر هم کم و بیش وجود دارد و دلیل اصلی ان اساتید محترم و گاهی دانشگاه ها هستند که برای ارتقای مرتبه و یا سطح خود باید مقاله بدهند و امتیاز بگیرند. چه راه صاف کنی بهتر از دانشجو!!!

  • هموطن
    2

    مطالبه دانشجويان بحق مي دانم متاسفانه از زمان رئيس هيات امنا دكتر ولايتي و رياست طهرانچی آمدند بخشنامه های من در اوردی و سختگیرانه و عدم توجه با واقعیت علمی و مشکلات از این قبیل باعث انصراف ندید زیادی از دانشجویان شده بطور مثال قانون پیش دفاع قبلا در دانشگاه صورت می گرفت الان از طریق مجازی دانشگاه ازاد تهران مرکزی و باید انها مجوز دفاع پایان نامه بدهند و باعث مشکلات از این قبیل شده و دریافت پول برای تمدید مدت پایان نامه...

  • ناشناس
    0

    دانشگاه ازاد اصلا به دانشجو ها اهمیتی نمی دهد. فقط به فکر بالا بردن درجه ی اعتبار خودش است. نمی داند چاپ حتی یک مقاله حداقل یکسال وقت می برد و چاپ ان نیز هزینه بر است. دانشجویانی که این شهریه های سنگین را در طول تحصیل داده اند نمی توانند فارغ التحصیل شوند.

  • نقی معمولی
    1

    این دانشگاه که مدرک الکی میده ، دکتری را هم کمی الکی کنه ، مشتری زیاد داره

    نظرات شما -
    • ...
      1

      جسارت نشه خدمت دانشجویان عزیز این دانشگاه؛
      دانشگاهی که ننه بزرگ منم میتونه به راحتی تا دکتری بخونه و از رسلله اش دفاع کنه که نشد دانشگاه.
      خخخخخ
      تف و لعنت به اون کسی یا کسانی که اینجور دانشگاهها رو بدون پشتوانه ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلانش برپا کردند و بچه های ملت رو گول زدند و میلیونها تومن به جیب.
      دانشگاه فقط سراسری، اونم روزانه و بعد نوبت دوم که حتی شهرستانش به علوم تحقیات آزاد می ارزه.
      بقیه اش ( پردیس خودگران ، پیام نور و غیر انتفاعی ) مدارکش دوزار اعتبار نداره.

  • @...
    0

    پول بریزید به حسابشون آسان میشه !

  • مریم
    0

    مگه دانشگاه آزاد غیر اسلامی؛ اصلا دانشگاهه؟؟
    به نظرم که فقط مدرک کپی می کنند.
    حالا بر فرض محال هم بگیم این مراکز دانشگاهند!!! مگه دانشگاه سختیه؟؟؟؟
    اینا اگه دانشگاههای با رنک بالای حتی داخلی درس بخونن دیگه میخوان چی بگن.
    خخخخخخخخخخ
    عجججججببببب بلبشویی
    خخخخخخ

  • ناشناس
    0

    دانشگاه آزاد فقط بلده شهریه ی تپل بگیره هیچگونه تسهیلاتی نداره حتی یه همکاری برای داشتن خوابگاه که دانشجو آواره نباشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها