هشدار در باره سهمیه یواشکی کنکور در رشته های پزشکی

خبری در فضای مجازی به‌ویژه در گروه‌های پزشکی در حال دست‌به‌دست‌شدن است که حکایت از این دارد که یک نوع سهمیه جدید برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها وجود دارد که تصویب و اجرای آن در فضایی محرمانه و غیرشفاف انجام شده است.

هشدار در باره سهمیه یواشکی کنکور در رشته های پزشکی

در واقع آنچه متوجه شده‌ایم این است که «براساس پیشنهاد مشترک وزرای علوم و بهداشت، طرح اعمال یک سهمیه ویژه برای فرزندان هیئت علمی کشور تصویب شده است».

در تعدد اخبار مربوط به برجام و معیشت و سیل و قتل، این‌گونه خبرها چندان توجه عمومی را موجب نمی‌شود، اما واقعیت این است که اخباری که در آینده جمع کثیری از مردم تأثیر خواهند گذاشت، اصلا کم‌اهمیت نیستند.

دردناک است که خبر وجود 26 نوع سهمیه مختلف در کنکور سراسری‌ای که ماه گذشته اعلام شد هم حساسیتی را برنینگیخت و ناراحت‌کننده است که اعتراضات گاه و بیگاه فضای رسمی یا رسانه‌ای یا مجازی به انواع و اقسام سهمیه‌ها تنها منجر به این شده که مسئولان شورای انقلاب فرهنگی از بازنگری و دسته‌بندی این سهمیه‌ها بگویند.

شکی نیست که در شرایط خاص کشور در مقاطعی شرایطی ویژه‌ برای افرادی که به دلایل موجه امکان رقابت عادلانه در کنکورها و آزمون‌ها را نداشتند، باید در نظر گرفته شود، اما متأسفانه شرایط ویژه و مقاطع زمانی محدود به کام آنها که می‌توانستند خود یا خانواده و نزدیکان خود را دارای امکان برتری کنند خوش آمده است و شاهد هستیم که با وجود آنکه کشور در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار ندارد، سهمیه‌ها و سهمیه‌ای‌ها بیشتر و بیشتر شده‌اند و این موضوع به‌ویژه در مقاطع تحصیلی تکمیلی و مثلا رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی، آشکارا یکی از دلایل برآورده‌نشدن آرزوهای نخبگان بدون سهمیه‌ای کشور و تمایل آنان به مهاجرت از کشور است.

متأسفانه باید به این نکته اشاره کرد که در ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکثریت مسئولان و تصمیم‌سازان و مدیران حال حاضر برخوردار از این امتیازات بوده و هستند و طبیعی است که «رطب خورده منع رطب چون کند؟».

در نهایت اینکه با طرح‌های عجیب و غریبی مثل افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و پذیرش دانشجوی پزشکی در شهرهایی که امکان آموزش‌دادن مناسب به دانشجویان پزشکی را ندارند و این اعمال سهمیه‌های مختلف و بی‌انگیزگی آشکار بسیاری از نخبگان برای ورود به رشته‌های تخصصی و مهاجرت بسیاری از پزشکان جوان، سطح کیفی پزشکی ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد و باعث افت آشکار آن خواهد شد.

در حالی که این روزها کیفیت ارائه خدمات پزشکی و سطح مهارت‌های پزشکان و کادر درمان ایران در منطقه کم‌نظیر یا بی‌نظیر است، اما در آینده پزشکانی تربیت خواهند شد که این سطح از توان و نخبگی را ندارند و آموزشی در این سطح هم نخواهند دید.

قطعا در آینده با حسرت از دوران «باشکوه» پزشکی ایران یاد خواهد شد و درباره دلایل افت و بروز مشکلات در ساختار آموزشی آن سیاهه‌ها نوشته خواهد شد، اما احتمالا در آن زمان هم کسی از این نخواهد گفت که دلسوزان بارها «هشدار» دادند اما «منافع» نگذاشت که این هشدارها شنیده شوند یا به آنها ترتیب اثر داده شود.

منبع: شرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ناشناس
    0

    اقازادگی دست بردار کشور و ملت نیست ،،اگر پزشکی مانده ببینید از کدام دهه مانده از دورانیست که تحصیل برابر بود و اقازاده نبود ،عصر رضا خانی که تحصیل برای عموم آزاد نبود داریم به این برمیگردیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چرا یواشکی ، بیش از ۸۰ درصد رشته های خوب با
      رانت، سهمیه ، توصیه ، سفارش ،نامه ،پول و... انجام میشود . اماچون مسولین ، و روحانیون خودشان مبتلا به این موضوع هستند ،نه منکر است ، نه خجالت دارد ، نه حق الناس و انجام میشود .

    • ناشناس
      0

      ازاین به بعد دکترمیخوای بری تحقیق کن باسهمیه رفته یانه وگرنه جونت پای خودته شکایت هم بکنی اونی که به سهمیه رفته حق بااونه

    • ناشناس
      0

      باید ، باید ، باید در مدرک صادر شده برای فارغ التحصیل قید اینکه جز چه سهمیه ای بوده حتما قید شود . وقتی از آن سهمیه استفاده کرده بایدحتما در گواهی مدرکش هم قید شود . این کار بزرگترین فریب و کلک است که یک نفر خودش را جای دیگران قالب کند . این گواهی باید در معرض دید تمام کسانی که به این افراد مراجعه می کنند باشد .

  • ناشناس
    0

    اگر آبادانی و پیشرفت کشور مد نظر باشد بایستی در شرایط برابر سطح علمی داوطلبان سنجیده شود ، داوطلبان هم می دونن که به میزان تلاشی که می کنن نتیجه می گیرن اما الان در این وضعیت که انواع و اقسام سهمیه ها وجود دارد تقلب و .... یاس و ناامیدی بوجود می آره ، اونایی هم که در راسند بجای سرو سامان دادن به فکر خودشونن بچه هاشون در ترکبه و چین و .... با سطح علمی پایین دستورالعملی بسازن به ایران برشون گردونن بعنوان پزشک و ...الان هم داستان بچه های وزارت و هیئت علمی و ...،هیچ امتیازی سطح علمی رو بالا نمی بره بلکه پایه های علمی کشور رو سست می کنه

  • ناشناس
    0

    علم و دانش هم به گند کشیده شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ۳۴ سال است به گند کشیده شده است!

    • 0

      تازه فهمیدی ؟صبح بخیر.

    • 0

      مملکت 6دانگ در اختیار سرمایه داری .

  • ناشناس
    1

    خدایاما درد وشکایتمون رو به کجاببریم خدایا جواب اینهمه تلاش وسختی که بچه های ما میکشن که هیچ سهمیه ای وهیچ راهی بجز تلاش خودشون ندارند کی میخواد بده خدایا ای خدای مهربا که برهمه چیز توانایی یاری ازتو می خواهیم

  • شکری
    8

    کسی که پدرش عضو هیئت علمی دانشگاه و پزشک و استاد هستش ، خواه نا خواه بهترین امکانات و رفاه تو زندگی داره ، و خانواده ای که سطح سواد بالایی داره. و اگه اراده کنه می تونه بهترین دانشگاه داخل و خارج کشور پذیرش بگیره.احتیاج به سهمیه نداره. مگه از روی تنبلی بخواد به خاطر موقعیت پدرش یه مدرک پزشکی بگیره.

  • ناشناس
    2

    ملا زاده ها هم هستن که پزشکی میخوانن سهمیه یواشکی هرچی عقده داشتن گدا زاده ها طی چهل سال انجام دادن

  • ناشناس
    1

    افراد در ایران دو دسته اند یا پولدار که به همه چیز و ارزوی میرسند یا میخرند مانند گدازاده ها به نام دین و خدا و دوم افراد بدبخت و ندار که محکوم به نیستی و نابودی هستند مثل معلم و کارمندان و هر از گاهی با معلمی شغل انبیا و....خاممان میکنند و دوباره همان اش و کاسه .باید متحد شویم و طومار اینان را در هم پیچید. از قید دین و...خود را ازاد کنید.

  • ...
    0

    اگر آینده مردم و مملکت اهمیت دارد فقط باید اونایی که IQلازم را دارند براساس عدالت وارد دانشگاه شوند تمام سهمیه ها باید حذف شود و تنها سهمیه مناطق که براساس توزیع امکانات در کشور است وتا حدی عادلانه است بماند

  • ناشناس
    0

    حکومت عدل علی به این میگن

  • ناشناس
    0

    مرگ بر تبعیض به هر اسم و شکل.

  • ۰
    0

    به امید دیدن همچین روزی در آینده

  • ناشناس
    0

    دستهایی در کار است که مردم را به خودی و غیر خودی، انقلابی و غیر انقلابی، محجبه و غیر محجبه، مردمی و غیر مردمی تقسیم نماید.
    یک نظر سنجی کنید چند در صد افرادی که سهمیه دادید ، موافق نظام هستند.
    بچه دوستم رتبه اش همتراز بچه من بود ولی به علت سهمیه جانبازی بیش از ۲۵ درصد او پزشکی اهواز و بچه من صنایع غذایی قبول شد.

  • ناشناس
    0

    تعیین سهمیه یکی از عوامل مهم ناامیدی جوانان است وشاید عمدی و بقصد نا امید کردن اکثریت انجام میشود

  • محمد
    1

    درود همه سهمیه به جز سه منطقه بایستی حذف گردد.سهمیه شاهدورزمندگان وهییت علمی و.....ناعادلانه و ظلم اشکار است.باتقبلاتی که گروههای مافیایی هر روز گسترده‌تر انجام میدهند دیگر نخبه ای به دانشگاه راه نمی یابد

  • ناشناس
    1

    سهمیه ربرای اساتید نیست. انتقال به شهری است که پدرشان کارمی کند. به نظر این حرف را انداخته اند تا مردم سهمیهای واقعی را فراموش. کنند

  • فاطمه اکبرپور زارع
    0

    افسوس که ما خودمون شنونده و معترضانیم. مملکت که صاحب نداره، خیر خواهم نداره!!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    به نظرمن. سهمیه در رشتهایی که با مردم ارتباط مستقیم دارد نباید باشد چوندمردم به دردسر می افتند رشدهای حقوق پزشکی. ر‌وانشناسی. مهندسی. اقتصاد مدیریت. درضمن. رشتهای خقوق واقتصاد وروانشناسی از دیپلمه. های ریاضی وتجربی گرفته شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها