کمبود واکسن آبله میمونی به استفاده صرفه‌ جویانه از آن در آمریکا و اروپا منجر می‌شود

مقامات بهداشتی در اروپا در حال بحث در این باره هستند که آیا از اقدام آمریکا برای استفاده صرفه‌جویانه از واکسن‌ های آبله میمونی برای گسترش افراد دریافت‌کننده منابع معدود این واکسن‌ها پیروی کنند یا نه و سازمان جهانی بهداشت نیز خواستار داده‌های بیشتری در این زمینه شده است.

کمبود واکسن آبله میمونی به استفاده صرفه‌ جویانه از آن در آمریکا و اروپا منجر می‌شود

سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های بهداشتی دولت‌ها می‌گویند میزان ذخایر واکسن اصلی در دسترس ساخت شرکت باوارین نوردیک، تنها واکسنی که برای پیشگیری از آبله میمونی تایید شد است و بخش اصلی در پاسخ جهانی بهداشت عمومی جهانی است، محدود است.

آمریکا روز سه‌شنبه برای حل مشکل کمبود واکسن به استفاده از یک ویال واکسن برای پنج دوز جداگانه – به جای یک دوز منفرد- با تزریق مقدار کمتر آن در داخل لایه‌های پوست روی آورد، در حالیکه واکسن برای تزریق درون چربی زیرپوستی طراحی شده است.

این رویکرد dose-sparing قبلا برای واکسن‌های دیگر از جمله واکسن پولیو (فلج اطفال) و تب زرد هم به کار گرفته شده است، اما شواهد در این باره که آیا این روش در آبله میمونی هم مؤثر است یا نه، محدود است.

سخنگوی «آژانس دارویی اروپا» (EMA) گفت این سازمان درباره احتمال استفاده از این رویکرد با شرکت تولیدکنندهم باوارین نوردیک و کشورهای اروپایی بحث خواهد کرد.

یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت هم در این باره گفت که این سازمان استفاده از واکسن‌ها در کارآزمایی‌های بالینی را که به گردآوری اطلاعات مربوط برای استفاده‌شان در این شیوع تشویق می‌کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید داده‌های گردآوری‌شده در یک بررسی بالینی در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که شیوع dose-sparing می‌تواند بدون به خطر انداختن ایمنی و کارآیی واکسن به کار برده شود.

برخی از دولت‌ها در اروپا نیز گام‌هایی برای استفاده صرفه‌جویانه‌تر از ذخایر موجود برداشته‌اند. برای مثال، انگلیس به عنوان یک اقدام موقت برای ایجاد دست کم حدودی از حفاظت برای شمار بیشتری از افراد فقط یک دوز از رژیم دو دوزی واکسن‌ها را برای افراد در معرض بیشترین خطر به کار می‌برد.

هنوز روشن نیست که آیا این رویکرد به حفاظت کافی در برابر آبله میمونی که معمولا به یک عفونت خفیف تا متوسط است و با علائم آنفلوانزامانند و دانه‌های پوستی شاخص پر از چرک همراه است، منتهی می‌شود یا نه.

این بیماری ویروس در بخش‌هایی از آفریقا برای دهه‌ها شیوع بوم‌گیری یا آندمیک داشته است و امسال در ماه مه (اردیبهشت) برای نخستین بار شیوع گسترده آن در کشورهای خارج از آفریقا گزارش شد.

آدام فین، استاد دانشگاه بریستول که با منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت برای ارائه توصیه درباره کارزارهای ایمن‌سازی آبله میمونی همکاری دارد، می‌گوید «منطقی است» که از رویکرد dose sparing استفاده شود، چرا که تمام شدن ذخیره واکسن یک نگرانی بالقوه بسیار واقعی در مواجهه با این همه‌گیری آبله میمونی است.»

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    این ابله فقط از همجنس بازها منتقل میشه ولی اگر نزدیک همجنس بازی باشی از تنفسش و عطسه و سرفه اون وا میگیری . دلیل شیوع بالای ابله میمون در غرب آمار بالای زیاد همجنس گرایی هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها