زندگی پنج میلیون مهاجر افغانستانی روی گسل حوادث، از مشهد تا رفسنجان

جامعه افغانستانی‌های مقیم ایران بر اساس اعلان اخیر وزیر امور خارجه نزدیک به پنج میلیون نفر است، مهاجرانی قانونی یا غیرقانونی که به خاطر حوادث منتسب به یکی از آنان، هر چند ماه یک بار دچار هراس و نگرانی از واکنش جامعه میزبان می‌شوند.

زندگی پنج میلیون مهاجر افغانستانی روی گسل حوادث، از مشهد تا رفسنجان

چهار ماه از حادثه تروریستی صحن رضوی (ع) می‌گذرد که در آن جوانی ۲۱ ساله و ازبک‌تبار با تفکرات تکفیری سه طلبه را هدف حمله قرار داد.

حالا اقدام جنون‌آمیز یک تبعه غیرمجاز افغان نگاه بسیاری را به مساله مهاجران افغانستانی دوخته است. بنا بر اعلام معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در این حادثه که شانزدهم مردادماه اتفاق افتاده ۶ نفر از اتباع و چهار ایرانی جان باخته‌اند.

در رفسنجان چه اتفاقی افتاد؟

به گفته «رحمان جلالی» در یک نزاع حوالی چاه موتور کشاورزی احمدآباد شور در رفسنجان یک تبعه غیرمجاز افغانستانی به دنبال اختلاف شخصی بین چند نفر دیگر از اتباع ابتدا ۲ نفر ازکارگران موتور را با چاقو به قتل می‌رساند. در این حین تعدادی ایرانی هم که در محدوده زمین های کشاورزی حضور داشتند با ضربات چاقو به قتل می رسند. با شروع این ماجرا اتباع افغان دیگری نیز هم در محل حضور می‌یابند و در مجموع ۶ نفر از اتباع و چهار نفر افراد ایرانی به قتل می‌رسند.

در جهت جلوگیری از آسیب‌های مربوط به حضور مهاجران افغانستانی در ایران، وزارت کشور اقدام به سرشماری از این مهاجران کرده است. ورای مسائل امنیتی مرتبط با این مساله و همچنان که اشاره شد، فضای مجازی و گفت‌وگوهای عمومی بار دیگر متاثر از این رخداد شده است.

در همین پیوند، اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا پرونده‌ای را برای شناسایی مسائل مرتبط با مهاجران افغانستانی در ایران گشوده و از زوایای مختلف این مسائل را واکاوی کرده است.

حلاجی فضای مجازی و نظرات کاربران

در گام نخست، فضای مجازی و واکنش‌ها در آن پس از حادثه فروردین امسال در مشهد مورد بررسی قرار گرفت و در گزارشی با عنوان «شکست پروژه افغان‌هراسی در توئیترفارسی؛ ۶۰ درصد همراهی و همدلی» نظرات کاربران درباره پدیده افغان‌هراسی در توئیتر فارسی واکاوی شد.

داده‌کاوی ایرنا از بررسی ۱۴۶ هزار توئیت در مدت ۴۰ روز ابتدایی سال ۱۴۰۱، از همراهی و همدلی بیش از نیمی از کاربران توئیترفارسی با افغان‌ها حکایت دارد.

پژوهش‌ها درباره مهاجران افغانستانی چه می‌گویند؟

از سوی دیگر تازه‌ترین پژوهش‌های مرتبط با مساله حضور افغانستانی‌ها در ایران پردازش و در گزارشی با عنوان «پژوهش‌ها درباره مهاجران افغانستانی چه می‌گویند؟»  انتشار یافت.

اصلی‌ترین یافته‌های پژوهش‌های علمی انجام شده، پیرامون این محور همگرایی می‌یابد که «جامعه میزبان هنوز شناخت و برداشت دقیقی از فرهنگ، جامعه‌پذیری و شرایط زندگی مهاجران ندارد و رسانه‌ها نیز تاثیری مثبت در رفع خلاءشناختی در جامعه ایرانی نداشته‌اند از این رو ایجاد سازوکاری جامع و هماهنگ برای فرهنگ‌سازی به خصوص در رسانه‌های پرمخاطب ضرورتی جدی دارد.»

نگاه رسانه‌های داخلی و خارجی به مساله مهاجران افغانستانی

بر اساس اشاره‌ای که پژوهش‌ها به نقش رسانه‌ها داشته‌اند، پژوهشگران ایرنا با فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران اجتماعی گفت‌وگوهایی داشتند که خلاصه محوربندی‌شده آن در گزارش «مهاجران افغانستانی در ایران و دوگانگی‌های رسانه‌ای» قابل دسترسی است.

علاوه بر این در گزارش یادشده خطوط و سیاست‌های خبری رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش رویکرد رسانه‌های خارجی غیرمستقل و معاند در مورد حضور مهاجران افغانستانی در ایران به طور کلی مشابه و مشترک است. این در حالی است که اخبار رسانه‌های داخلی در این زمینه، گاه تصویری از دوگانگی و بلاتکلیفی را می‌نمایاند.

نقد و نظرهای کارشناسان و فعالان حوزه مهاجران

علاوه بر این‌ها پژوهشگران ایرنا به سراغ جامعه‌شناسان و فعالان حوزه مهاجران افغانستانی رفته و به انعکاس دیدگاه‌های موجود در این زمینه پرداخته‌اند. «آرش نصر اصفهانی» پژوهشگر مسائل اجتماعی و مهاجران افغانستانی در ایران و عضو انجمن «دیاران» بر این باور است: باید بپذیریم بخشی از این پناهندگان ساکنان دائم این کشور خواهند بود و مسیر ادغام اجتماعی برای آنها باید باز شود.

در گزارشی با عنوان «نگاهی که یک مهاجر افغانستانی به رفتار ایرانی‌ها دارد» به سایر مولفه‌های ادراک متقابل جامعه میزبان و میهمان پرداخته شده است. 

 «افغان‌هراسی نه، ولی نگاه از بالا به پایین داریم» عنوان گزارشی دیگر است «مجتبی نوروزی» معاون پیشین رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در آن تصریح داشته «جامعه ایران هرگز وارد فاز افغان‌هراسی به آن معنا نشده‌است، با این حال نگاه بالا به پایین وجود دارد»

«هراس آن «دیگری» که به زبان ما حرف می‌زند» عنوان گزارشی دیگر است که «قمر تکاوران» پژوهشگر اجتماعی در حوزه مهاجرت در آن اظهار داشته «بیشتر از این‌که ایرانیان از مهاجران افغانستانی هراس داشته باشند، این افغانستانی‌ها هستند که دارند این‌جا با ترس زندگی می‌کنند، ترس از ردمرز شدن و ترس از برخوردهای بد». به گفته وی «برخی به خاطر اوضاع بد اقتصادی دنبال مقصر می‌گردند و فکر می‌کنند اگر کسانی را که «دیگری» معرفی شده‌اند، اخراج کنند، اوضاع‌شان بهبود پیدا می‌یابد.»

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • اشکان
    6

    شک نکنید جمعیت افغانی ها در ایران بیش از ده میلیون مهاجر هستند هر جای خیابان میریم یا یا هرکوچه تعداد خانوارهای افغانی ها از ایرانی بیشتر شده خواسته ملت ایران به خاطر شرایط امنیتی و جرم و جنایت و تجاوز و اقتصادی اخراج افغانی ها هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      آره بابا قبل از اومدن طالبان طبق آمار های غیر رسمی ۴ میلیون بودن یعنی با اومدن طاببان فقط یک میلیون بهشون اضافه شده؟

    • ایرونی
      5

      اونوقت لشگر فاطمیون حاج قاسم تکلیفشون چی میشه.......

    • ناشناس
      4

      بله دقیقا در منطقه ما تعداد افغانی ها بیشتر از ایرانی هاست حواستون باشه فلسطین دوم نشوید...

    • 2

      افغانی ها جنگجو و اکثریت بی سواد هستند با اینکه دلم براشون می‌سوزه ولی خدا شاهده به اندازه‌ای که از همسایه های افغانی می ترسم از ایرانی نمی ترسم.

    • داروغه ناتینگهام
      1

      همه جا پر از افغانستانی شده دیگه خسته شدیم

  • ناشناس
    3

    خود مردم ایران در مشکلات اقتصادی و اجتماعی تورم کمرشون خم شده درد افغانی ها متجاوزگر‌ ما باید بکشیم ؟!!کشور هم جوار افغانستان از جمله ترکیه اجازه ورود افغانی نمیده دولت مردان و خبرگزاری ها به جای اینکه به فکر مردم ایران باشند درد افغانی ها می کشند افغانی ها غیرت داشتند تو کشورشون می مانند مشکلات کشورشون حل می کردن اخراج افغانی ها

  • مالک
    2

    جمعیت استان ایلام حدود ۶۰۰ هزار نفره اونوقت جمعیت افغانیها تو ایران حداقل ۵ میلیون ! مسئولین بی غیرت کلاهتون تا میتونید بندازید هوا

  • ناشناس
    4

    از عوامل اصلی نابسامانی در افغانستان
    و اینکه نمی گذارن اب خوش از گلویشان
    پایین بره نیروی کار ارزان برای ساخت و ساز
    توسط مافیای ساختمان در ایران و ترکیه
    است

  • ناشناس
    7

    سلطان احتکار مسکن اخوندی بی همه کس
    و تاجزاده ملعون عامل نا امنی در افغانستان
    هستند

    نظرات شما -
    • ایزدی
      18

      چی ی ی ی ی ی ی؟؟؟؟؟

    • ناشناس
      2

      این دو نفر بخاطر نیروی کار ارزان در ساختمان
      سازی از عوامل اصلی مانع تراشی برای ساماندهی
      افغان ها در ایران بوده و هستند سلطان مسکن
      اخوندی و نوچه اراجیف گویش تاج زاده

    • 2

      اخوندی و تاج زاده درصدد ایجاد نا امنی
      از طریق تحریک افغانها هستند

    • ناشناس
      3

      ملعون تو هستی که الکی به دیگران تهمت میزنی،تاج زاده صد شرف داره به تو و امثال تو

  • ناشناس
    1

    ایکاش دولتهای ما هم اینقدر شجاعت و شرف داشتند که استعفا می کردند !!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    افغانی جانی و روانی تو ایران پر شده و امنیت ایران رو وزارت کشور بی شرف فروخته !!!!؟؟؟

  • ناشناس
    0

    ترحم به قومی که به خودشان هم رحم نمی کنند خطا است اگر دور اقدام شود دیر میشود

  • عبای
    1

    از اقوام هستند ...لعنت به پدر قانون گذاری که افغانها را ایران راه داد ...ابن پدر سوخنه ها برونداخراج کنید

  • ناشناس
    1

    برخی ازاافغانیھابہ زنان ایرانی بہ صورت گروھی تجاوزمیکنند بارھااتفاق افتادہ کہ برخی ازشخص افغانی بہ زن ایران تجاوزکردہ خدابہ خیرکند

  • کریم
    0

    جمعیت افغانی ها تو ایران بیش از 20میلیون نفره اگر فقط 5میلیون در کل کشور بودن اصلا به چشم نمی اومدن من از هر 10نفرکه تو خیابون میبینم 4تاش افغانیه تو اکثر کارها هم هستن از سریداری گرفته تا فروشندگی تو سوپرمارکت ها میوه فروشی ابزارفروشی بازار هر جا میری نمیشه افغانی نباشه الان تقریبا بیش از 40 ساله افغانیها بدون هیچ مجوزی وبه طور گسترده دارن وارد کشور میشن اونوقت فقط 5میلیون هستن؟

  • ازرفسنجان
    0

    شرم نمیکنید بآسانی دروغ واراجیف مینویسید کدام اختلاف شخصی؟طرف یاطالب بوده یا داعشی

  • ناشناس
    0

    لعنت به مسئولین بی غیرت کشور که افغانی ها روراه دادن.افغانی ها خطرناک تر ازداعشن.هرخانواده افغانی رو که میبینم همشون ده یاپونزده تا بچه دارن اونوقت هرخونواده ایرانی یه دونه یه دو دونه بچه دارن.ایران داره تبدیل به فلسطین دوم میشه حتی بدتراز اون.

  • بترسید
    0

    مرگ بر دولت مزدور .ومحافظه کار وترسو بیرونشون کنید ۰دقیقا شخصیت افغانی ها و مسئولین ما مثل هم هستند بیسواد و ظالم

  • هه
    0

    افغانستان جزیی از ایران بوده و ایران جزیی
    از افغانستان واقعیت تاریخی انزمان که اخوندها
    تو فکر حرف مفت زدن و چپاول بودن افغان ها
    تکثیر صعودی پیدا کردن و توسط حاج اقا
    اموزش رزم در سوریه دیدن فکر شم نمیکردن
    این چوب تراشیدن برای خود است هر لحظه
    امکان داره با یک جهاد تهران را تصرف کنند
    مطمین مردم که از جور ستم اخوندها ذله شدن
    به انها خواهند پیوست برادران قاچاقچی هم
    با دلار الفرار به کانادا پیش خانواده

  • ناشناس
    3

    متاسفانه این کثافتای آدم کش که با حیوون هیچ فرقی ندارند با این جمعیت میلیونی نمی شه دیگه بیرون کرد

  • ایرانی
    13

    من شخصا با مهاجرت بی رویه وغیر قانونی آنها مخالفم ولی موافق توهین به مردم افغانستان نیستم در مجموع نسبت به ایرانی ها قابل اعتماد تر و صادق تر هستند

    نظرات شما -
    • منم ایرانی
      2

      تو خیلی اشغالی...حرف از مملکته که دارند تصرف می کنند

  • لیام
    1

    ارمغان این قوم وحشی برای ایران چیزی جز سرخک.سل.وبا و مالاریا نبوده.میریم نون بخریم ده تا افعانی جلوی ما ایستادن .خیلی باید مواطب باشیم با این سرعت زاد و ولد این افعانی ها چهار سال دیگه ادعای مالکیت در ایران میکنند و ما رو از کشور خودمون بیرون میندازند مثل فلسطین میشیم.

    نظرات شما -
    • 7

      به تاریخ نگاه کن تا بفهمی وحشی کدوم قومه!
      بیسواد این دو کشور به مرور تجزیه شدند!
      نژاد افغان و ایران یکی است اگر اونها قوم وحشی تلقی بشن دقیقا ما هم از آنها هستیم

  • ناشناس
    0

    ۸۰ میلیون ایرانی رو ول کردید نگران افغانی ها هستید هر چند خیلی از افراد نظام منفعتشون تو این که افغانی ها تو ایران زیاد باشه که در زمان مناسب از اون ها در مقابل مردم استفاده کنن

  • ناشناس
    0

    در هر چیزی افراط به ضرر است
    در پذیرش مهاجران افغانستانی نیز همینطور است

  • ناشناس
    5

    خیلی بی انصاف هستین!
    دولت ما از اتباع داره سوءاستفاده بین المللی میکنه و امتیاز میگیره.
    در هر قشری خوب و بد وجود داره فعلا که همه کشورهای اروپایی پذیرای اتباع هستن و با اینکه اروپایی ها به مراتب از جهت فرهنگ از ما بالاتر هستن اتباع در کنار اونها زندگی خوبی دارن.
    اتباع اعم از افغان و عراق و... سرمایه هستن کما اینکه سایر کشورها از این فرصت بهترین استفاده رو میکنن برعرضگی مسئولین و قوانین پوچ و قرون وسطایی برای اتباع باعث شده تا ما به بهترین نحو ممکن از این سرمایه بهره نبریم.
    ضمنا به هیچ کشوری و هیچ مردمی توهین نکنین چون این سطح فرهنگ و ادب ما مردم رو نشان میده.

  • ناشناس
    1

    افغانستانی ها تولیدمثل زیادی دارند مثلا اگر پنج میلیون مهاجر داشته باشیم یهو می بینید پنج سال بعد رسیدن به ده میلیون نفر !!
    و قریب به پانزده سال دیگر ، ایران تبدیل میشود به افغانستان ...😂

  • بابک
    0

    بهتر است افغانی ها از ایران به کشور خودشان یا کشورهای همسایه فرستاده بشوند...ما الان خودمان درگیر سنگین ترین فشار و تحریم خارجی و اقتصادی هستیم...
    از آن طرف حکومت حاکم در افغانستان کاملا با منافع ملی ما در تضاد هستند...چرا ما باید بار و مشکلات عراق ، لبنان ، افغانستان ، یمن ، سوریه و...به دوش ما باشد....مگر ما چقدر پول اضافه داریم که از دهن مردم بگیریم و بدهیم اینها بخورند.....فلات مرکزی و جنوبی ایران درگیر خشکسالی است...فشار و تحریم خارجی...مهاجرت نخبگان...عدم شایسته سالاری در استخدام و مشاغل و...کاهش رشد جمعیت ..

  • ناشناس
    2

    لعنت خدا بر روسیه وامریکا. که این مردمان شریف را هم کشت هم خانهایشان را بع ویرانه تبدیل کردهم انهارا اواره کرد
    وبدتر از همه کسانی ب اینها مساط شدهاند که از ترس از انها به این طرف وانطرف می روند. انها انسانهای شریفی هستند ومثل مردمان خودمان که. ممکن است بد هم. بینشان باشد. رسم مهمان نوازی نیش .کنایه زدن نیست.

  • 2

    این جانوران کثیف و جنایتکار را از ایران اخراج کنید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      توهین ممنوع....
      ولی کار درستی نیست که تعداد افغانی ها در ایران زیاد بشه به ضرر منفعت و امنیت ملی است...

  • کشوری که به نخبه ها بها نمیدند نابود شدنی است
    0

    امیرحسین پاکذات
    اینجا ایران است نخبه ها را یا صادر میکنند یا سرکوب و سرافکنده و افغانی وارد میکنند حضور افغانی ها یعنی لشکر اماده باش در داخل ایران امریکا براحتی رفت که طالبان بیاید و امروز روسیه در مرز ایران در ارمنستان مستقر شده و هر روز بیشتر فقط خدا رحم کند از داخل و شمال و جنوب و شرق و غرب نریزند رو سر ملت

  • مرتضی
    1

    آنقدری که به مردم کشورهای دیگه توجه میکنید به مردم ایران هم توجه می‌کردید خیلی خوب میشد اجنبی پرست های وطن فروش

  • فواد ری
    0

    در این کشور که ادعا دارید برای نان و اب و برق و سوخت و کالاهای عمومی استراتژیک وارداتی چون برنج وگندم و حبوبات و.... سوبسید ویا همان یارانه می دهید چرا باید پنج الی شش میلیون تبعه بیگانه مفت و مجانی از این یارانه ها استفاده کنند ؟ کدام کشور را درجهان سراغ دارید که شش میلیون مهاجر عمدتا غیر قانونی داشته باشد ؟ تمام شهرهای کشور به تسخیر این اتباع بیگانه در امده است ؟ تمام مشاغل فنی وخدماتی در دست این اتباع بیگانه است !؟ ودر عوض جوانان خودمان بیکار !؟ چرا ؟ چون برای کارفرماهای زالو صفت صرفه اقتصادی استفاده از اتباع بیگانه است ؟ چرا ؟ چون بیمه نیاز ندارند ، کمتر حقوق می گیرند وبیشترکار می کنند ، به راحتی اخراج می شوند واعتراض ندارند !!! روز نهم محرم به امام زاده صالح تجریش رفتم خدا شاهده انگار در کابل بودم یعنی اتباع افغانی بیشتر از ایرانیان بودند !؟ اقای وزیر کشور شاید روزی این جماعت به یک باده کشور را چون محمود افغان تصرف کنند وخیلی هم تعجب نکنید ؟

  • منصور
    1

    ایران به زعم حضرات پناهگاه و
    ام القرای مستضعفین و پابرهنه ها و متکدیان و فراریان کشور های افغانستان و پاکستان و بنگلادش و کشمیر با هزار و یک الودگی بهداشتی وامنیتی شده است ؟ ملت فدای امت ، این ها امت اسلامی هستند و طبق قانون و شرع وظیفه داریم از انها پذیرایی کنیم حتی اگر بیش از ۴۰ سال شود . ملت فدای امت . اعتراض هم ممنوع .

  • ناشناس
    0

    بودن افغانیا در ایران خطر بزرگی . اکثرشون فقط بخاطر مهاجرت اینجا نیستن . ممکنه بخاطر قتل تجاوز و .. فراری باشن . اکثر افغان های محل ما خلافکار هستن . گروه تشکیل دادن و از حمایت میکنن . من با همسرم تو پارک بودیم کلا همه افغان بودن و اصلا ما احساس امنیت نمیکردیم . دولت باید ی کاری بکنه وگدنه مردم دست به کار میشن

  • وطن پرست
    0

    افغانی را می شناسم 6 خانه خریده ،دیگه بس است ، چه مقیم قانونی چه غیرقانونی باید اخراج شوند ..شمال ایران را عراقی ها می بلعند... تهران ونواحی فارسی زبان راهم افغانی ها...

  • 🐜
    0

    قبل از انقلاب بعداز انقلاب جهانگردهای قبل از انقلاب وحشی های بعداز انقلاب .افغانها آب دهان کف زمین میریزند کثیف کثیف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها