ارتباط نوشابه، غلات صبحانه و غذا‌های منجمد با آلزایمر

براساس پژوهشی که نتیجه آن در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر این هفته در سن دیگو مطرح شد نوشابه، غلات صبحانه و غذا‌های منجمد می‌توانند در درازمدت بر سلامت شناختی تاثیر بگذارند.

ارتباط نوشابه، غلات صبحانه و غذا‌های منجمد با آلزایمر

این مطالعه که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته بر روی ۱۰۷۷۵ نفر در برزیل طی ۸ سال انجام شده و ارتباط بین مصرف زیاد غذا‌های فوق فرآوری شده و زوال شناختی به ویژه حافظه و عملکرد اجرایی را نشان داد. «ناتالیا گونکالوز» دکترای دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو این یافته‌ها را ارائه کرد.

«مصرف بالا» در این مطالعه به عنوان بیش از ۲۰ درصد کالری دریافتی روزانه طبقه‌بندی شد به این معنی که ۴۰۰ کالری برای یک زن فعال که میزان کالری توصیه شده روزانه او ۲۰۰۰ کالری است یا ۵۰۰ کالری برای یک مرد فعال که دریافت کالری توصیه شده روزانه او ۲۵۰۰ کالری است.

بخش اعظم مطالعه نشان می‌دهد که خوردن غذا‌های فرآوری شده به مغز شما آسیب می‌رساند. حتی «۲ شیرینی کوکی» می‌تواند بر سلامتی تاثیر بگذارد. در حالی که این یافته‌ها ممکن است باعث تغییر اساسی در توصیه‌های ارائه شده به بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل در مورد تغذیه نشود دانش موجود را تایید می‌کند: آن چه برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید می‌باشد.

ما می‌دانیم که یک یک رژیم غذایی سالم برای قلب سرشار از میوه‌ها و سبزیجات است. ما می‌دانیم که این رژیم از بسیاری جهات محافظت کننده است. انجمن آلزایمر دوره‌ای به نام «زندگی سالم برای مغز و بدن شما» ارائه می‌کند. «سارا لاوگرین» معاون برنامه‌های انجمن آلزایمر گفت که این تحقیق آنچه را که پیش‌تر در کلاس آموزش داده شده بود تقویت کرد.

الگو‌های غذایی با مواد غذایی کم فرآوری شده مانند رویکرد‌های غذایی برای توقف فشار خون بالا (DASH) و رژیم غذایی مدیترانه‌ای در حال حاضر توصیه‌های رایج برای افرادی است که به دنبال حفظ سلامت مغز خود هستند. غذا‌های کم‌تر فرآوری شده علاوه بر مواد مغذی آن فوایدی نیز دارند. شما باید برنامه‌های غذایی خود را تهیه کنید باید به مواد تشکیل دهنده خود فکر کنید و آن را اندازه گیری کرده و آماده نمایید تا به خوبی از آن استفاده کنید.

دسترسی به غذای سالم برای برخی دشوار است

برای برخی افراد که درآمد پایینی دارند ممکن است غذا‌های فوق فرآوری شده تنها گزینه در دسترس‌شان می‌باشد و بیش‌تر آنان را در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار می‌دهد.

با توجه به داده‌های انجمن آلزایمر ۱۹ درصد از سیاه پوستان و ۱۴ درصد از بزرگسالان لاتین تبار ۶۵ سال و بالاتر در مقایسه با ۱۰ درصد از بزرگسالان مسن سفیدپوست به زوال عقل از نوع آلزایمر مبتلا هستند.

تحقیقات نشان می‌دهند که تفاوت‌های بزرگ در خطر ناشی از نابرابری در سلامت و عوامل اجتماعی -اقتصادی است. افرادی بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند کسانی هستند که کم‌ترین توانایی را برای دسترسی به مواد غذایی سالم دارند. در این میان، غذا‌های منجمد از نوع فرآوری شده نیز ناسالم محسوب می‌شوند. اگر بودجه محدودی دارید باز هم می‌توانید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. برای مثال، استفاده از عدس را امتحان کنید، زیرا سرشار از پروتئین، بسیار مغذی و فوق‌العاده ارزان است و می‌توانید یک دسته بزرگ از عدس درست کنید و آن را فریز کنید.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها