عضو انجمن پارکینسون ایران مطرح کرد

۲ عامل موثر در شیوع پارکینسون

یک متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی و عضو انجمن پارکینسون ایران گفت: دو عامل آلودگی هوا و تغییرات در سبک زندگی نقش عمده‌ای در شیوع این بیماری داشته‌اند.

۲ عامل موثر در شیوع پارکینسون

دکتر علی شعیبی با اشاره به شیوع پارکینسون در سال‌های اخیر در سطح جهان، گفت: در بین بیماری‌های مرتبط به علوم مغز و اعصاب، بیماری پارکینسون از نظر شیوع سریع‌ترین رشد را داشته است؛ به طوری که در دو دهه اخیر شیوع آن دو برابر شده است که این افزایش شیوع را در ایران نیز شاهد هستیم. در حال حاضر جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری پارکینسون دچار هستند که طبق الگوهای آماری در دو دهه آینده و تا سال ۲۰۴۰ تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش دوبرابری را خواهد داشت.

۲ عامل موثر در شیوع پارکینسون 

وی با بیان اینکه از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۱۳۰ نفر در ایران مبتلا به بیماری پارکینسون می‌شوند، ادامه داد: دو عامل آلودگی هوا و تغییرات در سبک زندگی نقش عمده‌ای در شیوع این بیماری داشته‌اند.

شعیبی با اشاره به نبود روش‌های تصویربرداری یا آزمایشی خاص که بتوان ابتلا به پارکینسون را در آینده تشخیص داد، افزود: در حال حاضر با کنار هم قرار گرفتن یکسری علائم بالینی شایع توسط یک پزشک متخصص می‌توان پیش‌بینی کرد که فرد در آینده مستعد ابتلا به بیماری پارکینسون خواهد بود و یا خیر. باید توجه کرد که درمان قطعی برای بیماری پارکینسون هنوز وجود ندارد، اما با فعالیت بدنی مداوم در کنار رژیم غذایی سالم و فعالیت ذهنی بیشتر می‌توان ریسک ابتلا به پارکینسون را کمتر کرد و این عملکرد در کنار اقدامات بازتوانی نقش بسیار مهمی در کاهش سرعت بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون خواهد داشت.

تبلیغات نادرست درباره درمان قطعی پارکینسون

وی با نادرست خواندن تبلیغات درمان قطعی پارکینسون در شبکه‌های مجازی و برخی شبکه‌های تلویزیونی، گفت: قطعا دارویی که باعث درمان کامل پارکینسون شود، وجود ندارد و بیماران نباید تحت تاثیر و فریب این‌گونه تبلیغات قرار گیرند و در زمان درمان و در صورت قطع ناگهانی دارو یا تغییر در دُز آن موجب عواقب ناگوار و حتی مرگ در بیمار خواهد شد.

بنابر اعلام انجمن پارکینسون ایران، شعیبی با بیان اینکه در حال‌حاضر برای تامین داروهای پارکینسون توسط انجمن اقداماتی انجام شده که بیماران می‌توانند با ثبت اطلاعات خود در پایگاه اینترنتی انجمن پارکینسون به آدرس اینترنتی www.Pdiran.ir از خبرهای بیشتر و ارائه اطلاعات تکمیلی در این خصوص مطلع شوند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها