نخستین مورد آبله میمونی در یک زن باردار در آمریکا

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمربکا (CDC) از شناسایی نخستین مورد آبله میمونی در یک زن باردار در شیوع فعلی این بیماری خبر داده است.

نخستین مورد آبله میمونی در یک زن باردار در آمریکا

دکتر جان بروکس از CDC در وبیناری به میزبانی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا اعلام کرد: «موردی از ابتلا به آبله میمونی در زنی که زایمان کرد، شناسایی شده است.»

بروکس گفت بر خلاف مواردی از سرایت ویروس آبله میمونی از مادر به نوزاد در شیوع‌های قبلی این بیماری، به نظر نمی‌رسد نوزاد این زن بیماری آبله میمونی را از مادرش در حین بارداری گرفته باشد.

مقامات CDC گفتند که به نوزاد ایمونوگلوبولین تزریقی، یک داروی حاوی آنتی‌بادی داده شد که این سازمان اجازه استفاده از آن در حین شیوع‌های آبله میمونی را از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) گرفته است.

دکتر برت پترسن یکی دیگر از کارشناسان ‌CDC گفت:‌ «این نوزاد به طور پروفیلاکتیک (پیشگیرانه) ایمونوگلوبولین دریافت کرد. هم مادر و هم نوزاد حال عمومی خوبی دارند.»

خبر عفونت این زن باردار با ویروس آبله میمونی در حالی منتشر می‌شود که شمار موارد این بیماری در آمریکا به حدود ۳۵۰۰ مورد رسیده است.

این خبر چند روز پس از آن اعلام می‌شود که مقامات بهداشتی آمریکا خبر از نخستین دو مورد ابتلا به آبله میمونی در کودکان دادند.

مقامات بهداشتی آمریکا هشدار داده‌اند که با گسترش شیوع آبله میمونی این خطر وجود دارد که ویروس گروه‌های پرخطرتر مانند کودکان و زنان باردار را مبتلا کند.

تا به حال، موارد آبله میمونی در شیوع فعلی عمدتا در مردانی که با مردان آمیزش جنسی دارند، گزارش شده است. CDC هفته پیش اعلام کرد که فقط هشت مورد بیماری در زنان رخ داده است.

CDC می‌گوید داده‌ها درباره اینکه آبله میمونی به چه نسبتی در زنان باردار به پیامدهای شدید منجر می‌شود، محدود است.

به گفته این سازمان تشخیص آبله میمونی در حین بارداری پیش از ظهور دانه‌های پوستی شاخص بیماری می‌تواند مشکل باشد.

یک بررس در سال ۲۰۱۷ در چهار زن باردار مبتلا به آبله میمونی در جمهوری دموکراتیک کنگو نشان داد که دو بارداری به سقط جنین و یک باردرای به مرگ جنین ختم شده است.
آبله (انسانی) خویشاوند مرگبارتر آبله میمونی نیز پیش از آنکه ریشه‌کن شود، با شدت بالقوه بیشتر در صورت مبتلا کردن زنان باردار مربوط شده بود.

داروی ضد ویروسی تکوویریمات که با نام تجاری TPOXX را می‌توان برای درمان بیماران باردار استفاده کرد و این دارو در بررسی‌های حیوانی ظاهرا اثرات جانبی نگران‌کننده‌ای نداشته است. واکسن jynneos شرکت باوارین نوردیک که در آمریکا به افراد در معرض خطر آبله میمونی ارائه شده است، در بررسی در حیوانات باردار اثرات نگران‌کننده‌ای نداشته است.

اما با این حال، به گفته CDC نه دارو و نه واکسن به طور خاص بر روی انسان‌ها در حین بارداری آزمایش نشده‌اند، بنابراین خطرات و سودمندی‌های آنها باید برای بیمار توضیح داده شوند.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها