هشدار قرمز وزش باد شدید در جنوب کشور/ توفان گرد و خاک در ۱۲ استان

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید شرقی-جنوب‌شرقی همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی، وزش باد شدید و در نواحی مستعد توفان گردوخاک و در بستر رودخانه‌های خشک و توفان شن هشدار صادر کرد.

هشدار قرمز وزش باد شدید در جنوب کشور/ توفان گرد و خاک در ۱۲ استان

سازمان هواشناسی درباره وزش باد شدید شرقی - جنوب‌شرقی همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی و رگبار و رعدوبرق و افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۲.۵ متر از سه شنبه تا چهارشنبه ( ۴ و ۵ مردادماه) دردریای عمان و تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان هشدار قرمز رنگ صادر کرد.

بر اثر این مخاطره غرق شدن شناگران، وارد شدن خسارت عمیق به شناورهای سبک و کشتی‌های نیمه سنگین پارک شده در ساحل و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی ممنوعیت شنا، تعطیل کردن فعالیت‌های دریایی، انجام عملیات مربوطه برای دوری از خسارت به شناورها، جمع‌آوری تورهای صیادی و قفس‌ها و سایر تمهیدات پیشگیرانه را توصیه می‌کند.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از وزش باد و خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار، وزش باد شدید و در نواحی مستعد توفان گردوخاک و در بستر رودخانه‌های خشک و توفان شن از دوشنبه تا جمعه( ۳ تا ۷ مردادماه) خبر داد.

این مخاطره جوی روز دوشنبه در سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق یزد، شمال و شرق اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان، تهران، البرز، ایلام، کرمانشاه، خوزستان و شمال بوشهر،سه‌شنبه در سمنان، شمال و شرق اصفهان، شرق یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خوزستان، چهارشنبه در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی،پنج‌شنبه درشمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و جنوب در شرق و جنوب سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق کرمان، شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از فعالیت در فضای باز، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز حین بروز گرد و خاک، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و پرهیز از توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره در دستورکار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید از دوشنبه تا پنج‌شنبه( ۳ تا۶ مردادماه) هشدار زرد رنگ صادر کرد.

این مخاطره روز دوشنبه در خراسان شمالی، قم، شرق کرمان، مرکزی، قزوین، لرستان و فارس،سه‌شنبه درتهران، البرز، قم، ایلام، کرمانشاه، خوزستان و یزد،چهارشنبه درشمال سیستان و بلوچستان، شرق و شمال اصفهان، شمال بوشهر، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، تهران و البرز و پنج‌شنبه در سمنان، شمال و شرق اصفهان، شرق یزد، تهران و البرز پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال شکستن درختان کهنسال پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در مواقع بروز گردو خاک، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه درباره وزش باد شرقی- جنوب‌شرقی و افزایش ارتفاع موج در ساحل حداکثر ۱.۵ متر و درفراساحل ۲متر از ظهر چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه( ۵ تا ۷ مردادماه) در شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر هشدار زردرنگ صادر کرد.

بر اثر این مخاطره احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک وجود دارد.

سازمان هواشناسی پرهیز از شنا، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های دریایی، به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    از همه هموطنان عزیز خواهشمند است مراتب را رعایت کنند تا ما شاهد غرق شدن و از بین رفتن این عزیزان در این نواحی نشویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها