یک اپیدمیولوژیست مطرح کرد

افزایش درگیری شهرها با کرونا/ مردم پروتکل ها را جدی بگیرند

یک اپیدمیولوژیست و عضو هیئت علمی انستیتوپاستور ایران با اشاره به تغییر رنگ‌بندی‌های کرونایی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور گفت: متاسفانه پس از چند ماه، رنگ بندی‌های قرمز مجددا به کشور بازگشته است.

افزایش درگیری شهرها با کرونا/ مردم پروتکل ها را جدی بگیرند

دکتر احسان مصطفوی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: آخرین درگیری پیک کرونا اواخر سال گذشته با پیک اُمیکرون بود که خوشبختانه به خاطر پوشش مناسب واکسیناسیون و ابتلای درصد قابل توجهی از جامعه به کرونا، چهار ماه آرام را در کشور تجربه کردیم، اما اتفاقاتی نیز به صورت موازی در جامعه جهانی رخ داد و زیرگونه‌های جدیدی از اُمیکرون ظهور و افزایش پیدا کرد.

وی افزود: طبق بررسی‌های انستیتوپاستور ایران، زیرگونه BA۲ تا خرداد ماه زیرگونه غالب بود، اما از اوایل تیرماه زیرگونه BA۵ زیرگونه غالب شده که مهم‌ترین خصوصیت آن سرایت‌پذیری بالا و تظاهرات بالینی نسبتا خفیف‌تر و متفاوت از قبل است.

این اپیدمیولوژیست گفت: درگیری ریوی در BA۵ کمتر است و علائم آن بیشتر به صورت گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد و اختلالات گوارشی نمود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تغییر رنگ‌بندی‌های کرونایی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور گفت: متاسفانه پس از چندین ماه، رنگ‌بندی‌های قرمز مجددا به کشور بازگشته و انتظار داریم درگیری‌های شهرهای ایران بیشتر شود. ستاد ملی مقابله با کرونا برای هر یک از این رنگ‌بندی‌ها پروتکل‌هایی را تعریف و مشخص کرده است. در مورد شهرهایی که در رنگ بندی قرمز و نارنجی قرار می‌گیرند انتظار می‌رود نظارت‌ها و پایش‌های بیشتری انجام شود و مردم هم بیشتر رعایت کنند.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، ‌گفت: مردم در این شرایط چرخش ویروس بحث استفاده از ماسک و تکمیل برنامه پوشش واکسیناسیون را حتما جدی بگیرند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کرونا
    0

    اربعینی توپ در پیشه میاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها