چگونه در موج گرما خنک و ایمن بمانیم

گرمازدگی که می‌تواند شامل سرگیجه، سردرد، لرزش و تشنگی باشد می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد و اگر از دمای بدن فرد تحت تاثیر عاملی خنک کننده ظرف ۳۰ دقیقه کاسته شود معمولا خطرناک نیست.

چگونه در موج گرما خنک و ایمن بمانیم

از آنجایی که دما در سراسر جهان به طور مداوم در حال افزایش است نگاهی به خطرات امواج گرما و توصیه‌های اصلی برای ایمن نگه داشتن می‌اندازیم.

 اروپا تحت موج گرمای بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد و تعدادی از دولت‌های اروپایی هشدار‌های اضطراری بهداشتی را صادر کرده اند.

در ادامه به خطرات ناشی از افزایش دما و راه‌های ایمن برای محافظت از خود در چنین شرایطی نگاهی می‌اندازیم:

خطرات چیست؟

گرمازدگی که می‌تواند شامل سرگیجه، سردرد، لرزش و تشنگی باشد می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد و اگر از دمای بدن فرد تحت تاثیر عاملی خنک کننده ظرف ۳۰ دقیقه کاسته شود معمولا خطرناک نیست.

زمانی که دمای مرکزی بدن به بالای ۴۰.۶ درجه سانتیگراد خطرناک است و نیاز به اطلاع دادن به اورژاس پزشکی وجود دارد. چنین دمایی می‌تواند منجر به آسیب طولانی مدت بر اندام‌ها و بروز مرگ در فرد گرمازده شود.

چه کسی در معرض خطر است؟

برخی از افراد آسیب پذیرتر هستند از جمله نوزادان و افراد مسن و هم چنین افرادی که باید فعال بمانند یا بیش‌تر در معرض قرار دارند مانند افراد بی‌خانمان یا کارگران ساختمانی در مقایسه با دیگران در معرض خطر بیش‌تری قرار دارند.

افراد مبتلا به مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی و هم چنین افراد مبتلا به دیابت نیز در معرض خطر بالای عوارض ناشی از گرمای بیش از حد قرار دارند.

بر اساس نتایج منتشر مطالعه سال گذشته در مجله پزشکی «لنست» بروز کم‌تر از نیم میلیون مرگ در سال در جهان به دلیل گرمای بیش از حد تخمین زده می‌شود اگرچه اطلاعات زیادی از کشور‌های کم درآمد وجود ندارد. به گفته پژوهشگران افراد بسیار بیش‌تری بر اثر سرما جان‌شان را از دست می‌دهند، اما پیش بینی می‌شود این وضعیت تغییر کند.

علائم گرمازدگی چیست؟

بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که بدن به از دست دادن بیش از حد آب و نمک واکنش نشان می‌دهد و افراد مسن، افراد با فشار بالا و کسانی که در محیط‌های گرم کار می‌کنند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبق گفته سرویس سلامت ملی بریتانیا علائم گرمازدگی عبارتند از: سردرد، سرگیجه و گیجی، از دست دادن اشتها و احساس بیماری، تعریق زیاد و رنگ پریدگی پوست، تنفس سریع یا افزایش نبض با سرعت بالا، افزایش دمای بدن به میزان بالای ۳۸ درجه سانتی گراد و حتی میزان بالاتر

نشانه‌های گرمازدگی چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اشاره می‌کند که گرمازدگی جدی‌ترین بیماری مرتبط با گرما است. در طول گرمازدگی دمای بدن به سرعت افزایش می‌یابد، سازوکار تعریق از کار می‌افتد و بدن نمی‌تواند خنک شود. دمای بدن می‌تواند ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به ۴۱ درجه سانتی گراد یا بیش‌تر افزایش یابد. در صورت‌عدم درمان، این رویداد می‌تواند باعث ناتوانی دائمی یا مرگ شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سرویس سلامت ملی بریتانیا علائم رایج گرمازدگی را برشمرده‌اند: سردرگمی، تغییر وضعیت ذهنی، از دست دادن هوشیاری، تنفس سریع یا تنگی نفس و تشنج.

چگونه می‌توان از گرمازدگی و خستگی جلوگیری کرد؟

به گفته مقام‌های بهداشتی می‌توان اقداماتی را برای جلوگیری از گرمازدگی در طول موج گرما انجام داد.

این اقدامات عبارتند از: هیدراته ماندن با نوشیدن نوشیدنی‌های سرد، به ویژه هنگام ورزش، گرفتن دوش خنک، پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و گشاد، راه رفتن در سایه، استفاده منظم از کرم ضد آفتاب و استفاده از کلاه. هم چنین، لازم است بدانید که نباید کودکان یا حیوانات را در وسایل نقلیه پارک شده رها کنید.

چگونه در طول موج گرما خنک بمانیم؟

سرویس سلامت ملی بریتانیا در توصیه‌های اصلی خود درباره روز‌های گرم اشاره کرده که از نور خورشید دوری کنید و پیش از خنک شدن هوا ورزش نکنید.

با این وجود، اگر در این بازه زمانی مجبور به بیرون رفتن هستید متخصصان توصیه می‌کنند در سایه راه بروید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس مناسب از جمله کلاه بپوشید. اگر نمی‌توانید از فعالیت‌های خارج از منزل اجتناب ورزید متخصصان توصیه می‌کنند این فعالیت‌ها را در روز‌های خنک‌تر از جمله صبح زود یا عصر انجام دهید.

هیدراته نگه داشتن نیز مهم است در حالی که اجتناب از مصرف زیاد مشروبات الکلی، کافئین و نوشیدنی‌های گرم توصیه می‌شود. هم چنین، سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که وعده‌های غذایی کم حجم را بیش‌تر مصرف کنید و در عین حال از غذا‌های حاوی پروتئین پرهیز کنید.

برای خنک نگه داشتن خانه مقام‌های بهداشتی توصیه می‌کنند: پنجره‌هایی را که در روز در معرض نور خورشید هستند بسته نگه دارید و در شب که دما کاهش یافته آن را باز کنید، پرده‌ها را بسته نگه دارید، اما مراقب پرده‌های تیره باشید، زیرا گرما را جذب می‌کنند، یک دماسنج در اتاق نشیمن و اتاق خواب قرار دهید تا متوجه تغییرات دمایی باشید. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، دمای اتاق باید در روز کمتر از ۳۲ درجه سانتی گراد و در شب ۲۴ درجه سانتی گراد باشد.

تجهیزات الکتریکی غیر ضروری را خاموش کنید، زیرا باعث تولید گرما می‌شوند.

مقام‌ها هم چنین توصیه می‌کنند گیاهان خانگی و کاسه‌های درون خانه نگهداری شوند، زیرا تبخیر به خنک نگه داشتن هوا کمک می‌کند.

در صورت امکان برای خواب به یک اتاق خنک‌تر بروید. هم چنین توصیه می‌شود که مراقب خانواده، دوستان و همسایگان باشید، زیرا افراد آسیب‌پذیر ممکن است در روز‌های گرم به کمک نیاز داشته باشند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها