انتقاد شدید از برخوردهای تند با زنان بدحجاب

کسانی که می گویند تا کی در برابر بدحجابی کوتاه بیاییم پاسخ بدهند که رفتارهای تندشان در گذشته چه سودی داشته؟

التهابات اخیر در مقوله‌ای که هردو قشر معتقد و مقیّد و کمتر معتقد و غیر مقیّد به حجاب را در هفته‌های اخیر تا سرحدّ تنازعات خیابانی سوق داده، ناشی از فقدان نقشه‌ای هماهنگ و سازوار در بعد فرهنگی و واکنش‌های احساسی و خودمختاری‌های تکلیف‌انگارانه اما یکسونگرانه از دگرسوست.

کسانی که می گویند تا کی در برابر بدحجابی کوتاه بیاییم پاسخ بدهند که رفتارهای تندشان در گذشته چه سودی داشته؟

بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های غلاظ و شدادی که حدود دو هفته پیش توسط دادستان و برخی مقامات قضایی مشهد در محدویت خدمات‌رسانی به گروهی از شهروندان صادر شد، خوشبختانه با اشارات تلویحی رئیس محترم دستگاه قضا و تصریحات اخیر ریاست محترم جمهور فعلا مسکوت ماند و اجرایی نشد. مهم آن است که برای مواجهه و برخورد با آن‌چه هنجارشکنی قانونی نامیده می‌شود، از روش‌های فراقانونی بهره‌گیری نشود.

حقوق شهروندی در هر حاکمیتی، فراتر از نگاه‌های جزئی‌نگر و بعضاً سلیقه‌ای‌است. تصور کنید که پدری در یک خانه به صِرف خطای سهوی و یا حتی عمدی فرزندش، به جای برخورد ارشادی و گفت‌وگو و ایجاد شرایط و مجال برای بازسازی، وی را از سفره‌ی خانواده محروم گردانَد و حقوق اولیه‌ی زندگی او را در گرو جبران خطایش قرار دهد. این نکته زمانی که به حقوق شهروندان برمی‌گردد صورت جدی‌تری می‌یابد و پژواک این محرومیت به بخش‌های دیگری از جامعه نیز سرایت می‌کند.

مگر ما مردمان یک سرزمین جز همدلی و احترام متقابل و مهربانی و هم‌پشتی سرمایه‌ی دیگری برای بقای فرهنگی و صیانت از تمدن دیرینمان را داریم؟به بازی‌گرفتن کلمات و اقدامات خودسرانه به صِرف تشویق و هوراکشیدن عده‌ای و به قیمت تحریک مقابله‌ی عده‌ای دیگر، آن هم در یک سفر شهری در مترو و اتوبوس، چه دستاورد ارشادی یا ارمغان تنبیهی در پی خواهد داشت؟ کسی که در میان جمع، احساس تخریب شخصیتی می‌کند، خواه خوش‌حجاب باشد یا شل‌حجاب، در زمان فرونشست نزاع و تخاصم چه موضع روانی و اخلاقی اتخاذ خواهدکرد؟ و در پیامد به اصطلاح ارشاد یا رفتار تقابلی طرف مقابل، چه دستاورد اصلاحی به بار خواهد نشست؟

التهابات اخیر در مقوله‌ای که هردو قشر معتقد و مقیّد و کمتر معتقد و غیر مقیّد به حجاب را در هفته‌های اخیر تا سرحدّ تنازعات خیابانی و کوچه‌بازاری سوق داده، ناشی از فقدان نقشه‌ای هماهنگ و سازوار در بعد فرهنگی از یک‌سو، و واکنش‌های احساسی و خودمختاری‌های تکلیف‌انگارانه اما یکسونگرانه از دگرسوست.

چرا به این بدیهیِ آشکار و روشن چشم فروبسته‌ایم، که عدم اقناع و ضعف رواداری و کاستی در مهربانی و فرونهادن خوش‌زبانی و غفلت از تغافل و اغماض، خود دردسرساز شده و سرکنگبین سخت‌گیری‌ها به افزایش صفرای مقاومت‌ها انجامیده؟ آیا نرمش‌های زمانی و حوصله‌ورزی‌های مکانی جواب بهتری نمی‌دهد؟شاید داعیه‌داران و تکلیف‌مدارانی که دو مفهوم دقیقِ باریک‌تر از مویِ «امر به معروف و نهی از منکر» را فقط به سلیقه‌ی خود معنی می‌کنند بگویند: « دیگر تا کجا مجال دهیم و تا کی صبوری ورزیم !؟». نکته دقیقا همین‌جاست؛ که باید از ایشان پرسید: اولاً بیلان کار فرهنگی ما و شما در امر مزبور تا کنون چه بوده؟ ثانیاً نتیجه و برآیند این سبک برخوردهای کنشی و واکنشی در ماجرای حجاب، آیا وضعیت امروز را نسبت به دیروزها بهتر کرده یا پیچیده‌تر و پرگره‌تر؟

آری! کار فرهنگی هم زمان می‌بَرد، هم حوصله می‌طلبد، هم هنر و ذوق و تخصص می‌خواهد، هم دل مهربان و همراه لازم دارد؛ و هم سعه‌ی صدری را طلب می‌کند، که کسانی که از آن بی‌بهره‌اند، اصولا باید از این وادی داوطلبانه بیرون روند.
کار با «آدم» و اثرگذاری بر «دل‌ها» از حکم و حک‌ّ بر «جماد»، زمین تا آسمان متفاوت است.
منبع: اطلاعات
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • کتاب
    2

    مردم را مجبور به مبارزه منفی نکنید

  • ناشناس
    1

    خودشون دم از مقام زن و منزلت زن میزنن بعد بجای اینکه بیان جلوی تولیدی پوشاک رو بگیرن میان دست و پای دختر مردم لنگ لنگ میکنن عجب روزگاریه

  • ناشناس
    9

    چطور برای قوانین دیگر حقوق شهروندی مشکلی ندارد و اجرا می کنید ولی وقتی به قوانین خدا برسد می شود نقض حقوق شهروندی؟
    دین اخرالزمانی یعنی همین و منجی بشریت می آید جمعتان می کند

  • ناشناس
    4

    با این برخوردها ی خشن روز بروز مردم رو از خودتون بیشتر بیزار میکنید ، همانطور که در این 40 سال و اندی کردید ،ای کاش ذره ای علم رفتار اجتماعی و کمی حقوق شهروندی می دانستید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خوب دیگر وحشی هستید که باید هم مانند همان برخورد با شماها شود

  • ناشناس
    0

    به اونایی بگید که دنبال نفوذی تو سیاه چاله ها میگردند . سردمداران یکبار از خودشون سوال کرده اند که چنانچه دشمن در صددافتراق بین جامعه باشد یکی از بهترین راه ها همین قضیه است ؟ التماس شعور .

  • ناشناس
    0

    خداوند همه ما را شفای عاجل بفرماید .....

  • ناشناس
    1

    آیا ما ازکشورهای مسلمان مثل عراق عربستان ترکیه اندونزی مالزی لبنان مصر اردن قطر و .... مسلمان تر وشیعه تر هستیم ؟ چرا وبه چه دلیل ؟!!!!! اینجا چرا حجاب اجبار است وانجاها نیست ؟!!!! لطفا یکی جواب بدهد !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خب حتماً عقل سیاسی آنها بیشتر است

  • ناشناس
    1

    اگر ب خورد درست و همه جانبه صورت می گرفت الان مدعی نبودی روشنفکرانه خبری پرت در کنی

  • ناشناس
    1

    50 درصد اوناییکه انقلاب کردند شماهارااز کنج عزلت بر مسند حکومت نشاندند همان زنان بی حجاب زمان پهلوی بودند .

  • هموطن
    0

    همه اين مسائل كشك براي انحراف افكار عمومي از گرانی دولت فعلی است مردم را از توجه به ان منحرف کنند تا مبادا شورشی شود

  • ر.ط
    0

    با سلام ای کاش مسولین زودتر ازاین اقدام برای حجاب می کردند من ا به شخصه از روحانیون معترض هستم چرا گذاشتند جامعه به این سو برود و سکوت کردند آیا چندین سال جامعه را ول کردند به طوری که حجاب و آرایش فرهنگی شده برای بعضی از خانمها در دبیرستان دخترانه وارد می شوی و مدیر و دیگر اعضای کادر آرایش کرده وبا آن وضع پشت میز نشسته اند آیا اینها می توانند جامعه را اصلاح کنند و الگوی مناسب برای مادران آینده باشند چقدر خوب می شد آموزش و پرورش در استخدام افراد توجه بیشتری می کرد افرادی که ریشه درست و حسابی ندارند خود را در معرض حراج قرار می دهند و آیا اینها از زندگی خود گذشته اند تا پول بزک خود را در آورند من خیلی از این افراد را می شناسم که تحت پوشش بودند و حالا پشت میز نشسته اند و خود را گم کرده اند واز درون تهی هستند حالا برای بچه های ما با آن قیافه حاضر می شوند که الگوی بچه ها شوند واقعا امان از آدمهای تهی که خود را در معرض حراج گذاشتند به هر حال صدا و سیما و آموزش و پرورش نقش اولیه برای هر جامعه هستند که باید اصلاح ابتدا از آنجا شروع شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها