«خط قرمز» بحث های زناشویی چیست؟

یک روانشناس گفت: از پایه‌ها و اصول اساسی رابطه زناشویی حفظ احترام یکدیگر و حرمت رابطه است و وقتی این حرمت و احترام شکسته شود، در واقع حریم زناشویی برداشته می‌شود.

«خط قرمز» بحث های زناشویی چیست؟

دکتر محمد ابراهیم تکلو با بیان اینکه وقتی حریم میان زوجین در رابطه زناشویی برداشته شود، به اصطلاح روی زن و شوهر به روی یکدیگر باز شده و این رفتار غلط برایشان عادی سازی می‌شود، اظهار کرد: تکرار این بی‌احترامی و بی‌حرمتی‌ها می‌تواند رابطه را به سمت سست شدن و در موارد شدید به سمت جدایی و طلاق بکشاند.

به گفته این روانشناس، فحاشی، بی حرمتی، تحقیر و توهین به همسر و نزدیکان او در کنار سایر مولفه‌ها نظیر خیانت و عدم تعهد از جمله خط قرمزهای رابطه زناشویی است که می‌تواند با توجه به تعداد دفعات تکرار و فراوانی عبور از این خط قرمزها و نیز تیپ روانی و شخصیتی زوجین، اثرات مخرب و منفی خود را بر رابطه بگذارد.

وی با افزودن این نکته که اساسا در یک رابطه زناشویی درست که زوجین مهارت حل مساله و گفتگو کردن را بلد باشند، نباید اختلافات به مرحله دعوا و درگیری بین زوجین بیانجامد؛ "مهارت گفت‌وگو" را از جمله اصلی ترین مهارت‌های لازم برای آغاز زندگی مشترک دانست و تصریح کرد: در رابطه زناشویی باید زوجین مهارت گفت‌وگو کردن و حل مساله را بلد باشند تا کار به دعوا نرسد. دعوا یعنی زوجین وارد گفتگویی شده‌اند که در آن به دنبال برنده شدن خود و بازنده شدن دیگری هستند.

تکلو معتقد است که زن و شوهر باید توانایی بیان درست مساله‌ای که نسبت به آن دلخور و ناراحت هستند را بلد باشند تا در صورت بروز ناراحتی، مساله را با کلامی درست برای همسر خود بیان کنند.

این روانشناس همچنین این را هم گفت که دلخوری‌های بیان نشده زن و شوهر نهایتا تبدیل به خشم انفجاری و یا عصبانیت‌های شدیدی می‌شود که نهایتا می‌تواند روی آوردن به رفتارهای ناسازگارانه نظیر فحش، ناسزا، توهین و حتی در موارد شدید کتک  کاری، شکستن وسایل منزل، پرتاب وسایل به سمت همسر و خود زنی را در پی داشته باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه بعضا زوجین تصور می‌کنند به هنگام بروز عصبانیت محق هستند که هر رفتاری را نشان دهند و در انتها با یک معذرت خواهی دلخوری ایجاد شده را از دل همسر خود در آوردند، خاطر نشان کرد: نمی‌توان هر حرفی را زد و هر رفتاری را انجام داد و نهایتا انتظار بخشش از همسر با بیان "معذرت می‌خواهم" را داشت. نباید فراموش کرد که پشیمانی پس از شکستن خط قرمزهای رابطه زناشویی فایده‌ای ندارد و حتی ممکن است با گذشت زمان نیز آن حرف‌ها و رفتارهای آزاردهنده، خود را به شکل‌های مختلف در رابطه نشان دهد.

تکلو در پایان سخنان خود، ناتوانی در کنترل خشم به هنگام عصبانیت و در پی آن بروز رفتارهای ناسازگارانه را از جمله نشانه‌های نداشتن سلامت روان نسبی در افراد عنوان کرد و افزود: باید عوامل موثر در ناتوانی فرد برای کنترل خشم را ریشه یابی کرد. ما می‌توانیم خشم خود را به هنگام عصبانیت ابراز کنیم اما حق نداریم به هنگام بحث و عصبانیت از خود واکنش‌های تند نظیر داد زدن و پرتاب اشیاء و... نشان دهیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها