نوبل ریاضی چطور به یک دختر ایرانی رسید؟

مریم میرزاخانی با کوله‌باری از افتخارات از جمله طلای المپیاد ریاضی، وارد دانشگاه شریف می‌شود.

نوبل ریاضی چطور به یک دختر ایرانی رسید؟

به گزارش خبرفوری، او در دوران دانشجویی، به مسابقات ریاضی اهواز اعزام می‌شود که در راه برگشت، اتوبوس حامل دانشجویان در دره سقوط می‌کند که بسیاری از نخبگان همراه مریم کشته می‌شوند اما او جان سالم به در می‌برد.

او سپس برای مقطع دکتر در دانشگاه هاروارد بورسیه می‌شود و در پایان‌نامه خود مسئله ریاضی‌ای را حل می‌کند که ۱۵۰ سال کسی موفق نشده بود.

مریم میرزاخانی در سال ۱۳۹۳ به عنوان اولین دانشمند زیر ۴۰ سال و تنها زن جهان و اولین ایرانی موفق به کسب مدال فیلدز یا نوبل ریاضیات می‌شود.

او سرانجام در ۲۳ تیر سال ۹۶، پس از تحمل ۴ سال سرطان در سن ۴۰ سالگی در کالیفرنیا دار فانی را وداع می‌گوید.

داستان زندگی او را در ویدئوی زیر ببینید.

 

حجم ویدیو: 5.07M | مدت زمان ویدیو: 00:02:57 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • رضا..
    1

    امثال مریم مراد خانی و فیروز نادری و هزاران نخبه ایرانی دیگر در غرب امکان رشد و شکوفایی پیدا کردند. سوال اینجا چرا نخبگان و برندگان المپیاد های علمی باید سر بزرگترین دانشگاههای آمریکا و اروپا دربیاورند؟ جواب به این سوال زیاد سخت نیست. آیا زمینه برای این افراد در داخل مهیاست؟؟؟

  • ناشناس
    1

    نوبل برای اوناست نه ما که گفتیم برن گم شن واز سرزمین ابا اجدادی شان برن شاه میفرستاد خودشون به راحتی برای آبادی ایران میامدن ولی در این دوره از تاریخ این گدا زاده های بیسواد رو میفرستن با پول مملکت تازه اونم نه نخبه هوش متوسط برای یه مدت کوتاه ایران میان و رئیس وروسا میشن فرصت مطالعاتی وپول هنگفت میگیرن وبعد زنوبچه رو بر میدارن میرن اونجا زندگی وبعد دوماه ایران برای جمع آوری پول ایران خدا لهی لعنتشان کنه

  • ناشناس
    1

    خوب از ایران متواری شد والا دستگیر می شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها