وجود همزمان گرما و دود شدید مرگبار است

یک مطالعه جدید نشان می دهد گرما همراه با دود می تواند ترکیبی مرگبار به خصوص برای افراد مسن تر باشد.

وجود همزمان گرما و دود شدید مرگبار است

دکتر «مصطفی رحمان»، محقق ارشد از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «ما شاهد آتش سوزی‌های جنگلی مکرر هستیم که باعث آلودگی می‌شود، و آتش سوزی‌ها در روزهای گرم‌تر اتفاق می‌افتد. بنابراین، در آینده از این موارد بیشتر خواهد شد.»

او خاطرنشان کرد: اگرچه گرمای شدید و آلودگی هوا هر کدام خطر مرگ را افزایش می‌دهند، اما این ترکیب به طور تصاعدی این خطر را افزایش می‌دهد.

روزهای بسیار گرم خطر مرگ را کمی بیش از ۶ درصد افزایش می‌دهد. در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است، خطر مرگ ۵ درصد افزایش می‌یابد. رحمان گفت: «با این حال، در روزهای بسیار گرم و بسیار آلوده، این خطر ۲۱ درصد افزایش می‌یابد.»

در این مطالعه، تیم تحقیق بیش از ۱.۵ میلیون مرگ در سراسر ایالت کالیفرنیا را بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ بررسی کرد. آنها همچنین از داده‌های دمای هوا و سطوح ذرات ریز (PM۲.۵) استفاده کردند. ذرات PM۲.۵ به عنوان عامل ایجاد مشکلات سلامتی شناخته شده است.

آنها دریافتند که در روزهایی که هم گرما و هم آلودگی هوا بالا بود، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی نزدیک به ۳۰ درصد و خطر مرگ ناشی از مشکلات تنفسی ۳۸ درصد افزایش یافت.

هنگامی که سطح گرما و آلودگی هر دو بالا بود، افراد بالای ۷۵ سال بیشترین آسیب را متحمل شدند: آنها ۳۶ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند، در مقایسه با ۸.۵ درصد افزایش خطر مرگ برای افراد ۷۵ سال و کمتر.

مرگ و میر در میان افراد مبتلا به نارسایی قلبی و ذات‌الریه شایع‌تر بود. محققان معتقدند وقتی گرما و آلودگی هوا بسیار زیاد باشد، افراد ممکن است علاوه بر مشکلات تنظیم دمای بدن، از التهاب و استرس اکسایشی بیشتر هم رنج ببرند.

رحمان به افرادی که در زمان گرمای شدید و آلودگی هوا در معرض خطر هستند توصیه می‌کند که در داخل خانه با تهویه مطبوع بمانند.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها