یک حقوقدان:

بدحجابی مگر جرم است؟ طبق کدام قانون؟ چرا با یک دستور بدون پشتوانه قانونی، هرج و مرج درست می‌کنید؟

بعد از روی کار آمدن دولت رئیسی، ایجاد رعب و وحشت و محدودیت برای زنان، از گشت ارشاد در خیابان ها، فراتر رفته است و مدیران رئیسی هر روز یک دستور برای ایجاد محودیت برای زنان می‌دهند.

بدحجابی مگر جرم است؟ طبق کدام قانون؟ چرا با یک دستور بدون پشتوانه قانونی، هرج و مرج درست می‌کنید؟

روز گذشته معاون استاندار مشهد به فرماندار نامه ای برای عدم ارائه خدمات به زنان بدحجاب به ادارات و بانک ها را ابلاغ کرد. همچنین فرماندار بوشهر نیز دستور داد تا اتاق خانم ها و آقایان در ادارات جدا باشد. آش آنقدر شور شده که رئیس گردشگری ساوه اعلام کرده اگر زنان بدحجاب یا بی حجاب به مراکز گردشگری وارد شوند، ممکن است این فضاها یک هفته تعطیل شود. استاندار فارس هم در سخنانی اظهار کرد که زنان بدحجاب اگر نمیتوانند حجاب را رعایت کنند، مرخصی بدون حقوق بگیرند. 
همه این محدودیت ها  و ایجاد ازار و اذیت ها برای زنان در حالی رخ می‌دهد که هیچگونه پشتوانه قانونی و شرعی ندارد و شرایط اقتصادی در کشور به شدت بحرانی است، اما با این حال هنوز مشخص نیست که بر چه مبنایی چنین فضایی برای بانوان کشور ایجاد شده است. 

نعمت احمدی می‌گوید: ما برای حجاب هیچ تعریف مشخص و ماده قانونی نداریم که رنگ  و مدل و اندازه لباس، به عنوان معیار در نظر گرفته شده باشد و تعریف آن مشخص باشد. سوالی که از عامرین و دستوردهندگان حجاب باید پرسید، این است که اساسا کدام حجاب؟ چه نوع پوشش را شما مد نظر دارید که می‌خواهید کسانی که مانند آن را نمی‌پوشند از دریافت خدمات عمومی محروم کنید. کدام لباس را مجاز و غیر مجاز می‌دانید؟ نه در قانون و نه توسط هیچ فقیه و مجتهدی هم نوع پوشش حجاب عنوان و تعریف نشده است. اصلا حجاب مد نظر شما چیست که بدحجابی هم داریم؟

وی ادامه داد: کسی که فعل و ترک فعلی را تعیین و تایید می‌کند باید تابع قانون باشد. باید حجاب تعریف قانونی داشته باشد که برخی بخواهند برای پوشش مردم تصمیم گیری کنند. اینکه دستورمی‌دهند به بانوان بدحجاب خدمات ندهید، بر اساس کدام قانون است؟ ایا استاندار و معاون دادستان و رئیس بانک و گردشگری در جایگاه قانون گذاری و چنین دستوراتی هستند؟  چگونه این افراد دستور می‌دهند که به زنان خدمات ندهند در حالی که هیچ جرمی رخ نداده است.

نعمت احمدی با تاکید بر اینکه هر فردی که دستوری می‌دهد باید جایگاه قانونی داشته باشد، گفت: باید مثلا مجلس قوانینی درباره حجاب به طور کامل تصویب کرده باشد که بعد این آقایان بخواهند مانع ارائه خدمات به زنان شوند. پلیس ضابط است و همانطور که می‌دانید نمی‌شود به ضابط دستور عام داد. باید برای پلیس مورد مشخصی را عنوان کرد تا او پیگیری کند، نمی‌شود که پلیس به خیابان ها بیاید و زنانی که از دید آنها پوشش مناسبی ندارند را بگیرد. در قانون یک جرم مشهود داریم یعنی یک دزد گوشی یه شهروند را می‌دزدد، این پلیس دیگر نیازی به دستور برای بازداشت او ندارد چرا که یک جرم رخ داده است. اما بدحجابی مگر جرم است؟ طبق کدام قانون؟. این که هر کسی یک دستوری برای برخورد با زنان بدون پشتوانه قانونی بدهد، جز هرج و مرج، فایده دیگری ندارد.

این حقوقدان به غیرقانونی بودن این تصمیم و دستور اشاره می‌کند و می‌گوید: ما در کشور سه قوه داریم، برچه اساس این افراد به راحتی چنین دستورهایی می‌دهند و قانون گذاری می‌کنند؟ ابتدا قانون و جرم را تعریف کنید، بعد اقدام به چنین کارهایی کنید. بارها گفته ام نباید مردم را در مقابل حاکمیت قرار داد. زمانی که دختر من را به جرم بدحجابی بگیرند طبیعی است که من در دفاع از دخترم خواهم ایستاد. ادامه این رفتارها فرار مغزها را به همراه دارد و خروجی چنین جامعه ای بی تعادلی است. 

منبع: اصلاحات نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • ناشناس
    8

    خاک بر سر مسولان بی شرم و ریاکار که کشوری چون گلستان را به ویرانه ای دگرگون کردند

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      1

      برجام به نتیجه نمیرسه گرونی وحشتناکتر میشه بنابراین هم کرونا پیداش میشه هم زلزله هم آلودگی و غبار هوا هم حجاب خانمها باعث بدبختی کشور میشه!!!

    • ناشناس
      2

      برجام نباشد یاد می گیرید اقتصاد را درست اداره کنید و تحریم های چند برابری بعد توافق هم پایان می باید ولی هر بار مذاکره که شود تحریم بیشتر!

    • ناشناس
      3

      چه زمانی گلستان بودید؟!!!

  • ناشناس
    6

    مملکت نیست دیوونه خونست
    به طالبان سلام کن یه نوع کمونیست اسلامی هر چی ما بگیم درسته حتی اگر اشتباه باسه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به اجداد خودت توهین نکن چون همین گونه بودن

  • ناشناس
    3

    همین.......... ها نزدیک انتخابات رنگ عوض می کنند. حجاب بهانه ای است برای منافع شان. در ضمن مساله ای شخصی است.
    از افزایش اجاره بها چه خبر؟؟ حال یک عده می آیند می گویند حجاب جای خود و معیشت جای خود!! این افراد مگر کورند و نمی بینند که آقایان فقط و فقط متمرکز شده اند بر روی پوشش مردم !!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      خوب هستی و تا الان و در این چند روز فقط ده ها خبر در مورد مسکن بوده و تو نادان چشمت را فقط روی حجاب می بیند و زوم می کند روی آن تا بقیه را نبینی و بگویی چرا نیست!

  • نانو
    5

    بگو طالبان دارد حکومت می کند ...قرار است پیاده روها زنانه مردانه شود

  • محمود
    4

    اینان که دستورها را می دهند.با پارتی به این منصب رسیدند حالا بخاطر خوش خدمتی و کاسه لیسی چنین دستورهای می دهند خودشون می دانند که بی سواد تر از خودشون نیست بخاطر بقای ماند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دقیقا مقصر همان هستند که با تقلید از غرب وحشی ضد خانواده وقتی گفتند ای زن ها می توانید حجاب داشته باشید و در محیط مردان نامحرم استخدام شوید و طبیعی هست به واسطه این حضور غیرت ها کمرنگ می شود و در نتیجه حجاب آب می رود هیچ در فسادهای اخلاقی هم غرق می شوید و تازه اول کار هست
      شما تقصیری نداری عزیز!

  • سارا
    26

    بابا این خانوم های بدحجاب گندشو دار آوردند .حالا اگر مو فقط باشه اشگالی نداره ..به خدا برین توی پارکها و شهر بببنید چ خبره ساق پا.شکم .سینه .ناف .اخه چ خبره به خدا مرد متاهل هم از راه بدر میره ..همه طلاق ها به خاطر همین بی حیایی زنان هست .چه معنی داره زنی که متاهل هست باید همه جاشو نشون بده

    نظرات شما -
    • پیشگو
      4

      شما نگاه نکن
      البته یه نظر اشکالی نداره!

  • علی
    24

    به خدا بی حجابی به ضرر خودمون هست دودش توی چشه خودمون میره کشور رو به فساد کشیدند ..کدام خانواده ریشه دار و اصیل حاضره برای پسرش از ابن دخترهای هزار جور آرایش و دوست بودن با چند پسر خواستگاری کنه ؟؟؟همش طلاق

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      2

      پس لطفا موقع انتخابات و راهپیمایی و تبلیغاتشون هم بهشون افتخار نکنید!!! اصلا راهشون ندید!!!

    • ناشناس
      1

      در خیابان نباید اصلا راه بدهند به‌آنها چه برسد به راهپیمایی

  • ناشناس
    4

    قوای مقننه ، مجریه و قضاییه تمام دزدی ها ، اختلاس ها ، رانت ها ، فساد های
    مدیران و مسولین و خانواده های آنان را رها و به حجاب چسبیده اند ، جوانانی که حق تحصیل ، حق شغل وسایر حقوق حقه شان توسط سهمیه بگیران و به یغما رفته است چه چیزی برای شان مانده که بخواهند از دست بدهند ، حکومت دارد به سمت ایجاد اغتشاش میرود .اول به وجود سراسر منکر خود بپردازید .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تو هنوز فرق تخلف آشکار و تخلفی که باید بگردن تا پیدا کنند را نمیدانی آن وقت برای ما تز روشنفکری هم می دهی؟

    • ناشناس
      0

      پس با این حساب کاری به دزدان خرده پا که می آیند از شما دزدی می کنند کاری نداشته باشند و فقط و فقط به دزدان گردن کلفت و اختلاسگران کار داشته باشند!

  • ناشناس
    3

    آقای رئیسی با این حرکت شما میشه گفت افکار عمومی را از تورم بالایی که گریبانگیر آن شدن را منحرف کردی تاریخ این چیزها را فراموش نخواهد کرد

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      2

      دقیقا مثل زمان مموتی که برای اولین بار گشت ارشاد رو گذاشتن تا حواس مردم از تحریمها و گرانی پرت بشه

    • ناشناس
      0

      خخخه دارد اصلاح اقتصادی می کند و همزمان کارهای زمین افتاده که باید انجام شود و ربطی به هم ندارد که دنبال ربط دادن به هستید

  • ایرانی آباد و آزاد
    2

    یک سوال از نظام و دولت منصوبش :
    اینها حق راهپیمائی و شرکت در رای گیری برای رای دارند و صدا و سیما میتونه در این ایام با اونها کما فی السابق مصاحبه و با افتخار پخش کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    3

    این دولت هر کجا که گند بزنه از سیستم علم ال خدا جهت جنجال آفرینی و رد گم کردن و انحراف افکار عمومی به اینجور حاشیه ها دامن میزنه

  • ناشناس
    15

    یه مقدار واقع بین باشید ، هیجانی و احساسی به بی حجابی نگاه نکنید ، وضعیت جامعه از فساد اخلاقی ترکیده ، اخلاق به فنا رفته ، اگر برخورد نشه ریشه خانواده را نابود می کند
    خیانت ، جنایت ، طلاق ، و بی بند و باری افزایش پیدا میکنه
    حجاب درست شود ذهن ها زیبا تر و پاک تر و امنیت روانی افزایش میابد ،

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      2

      فساد اخلاقی رو دزدهای بی حیا راه انداختن که جوان تحصیلکرده و سالم توان ازدواج نداره خونه و...پیشکش...تو هم زیادی ساندیس نزن حواست پرت نشه!!!

    • ناشناس
      0

      ساندیس خور وقتی دنبال دنیاگرایی می روید معلوم هست مانند قبل ازدواج ها کمتر می شود

  • دانیال
    3

    آقایان مجلسی و امر به معروف لطفاً بس کنید

  • به علی
    2

    به علی در کدام کشور این همه رانت خوار و مفت خور و چپاولگر و اختلاسی دزد و زور گو و هرز گو و ریا کار و حقوق نجومی و سارق را آزاد و به موی زنان گیر می دهند .. در کدام کشور مداح و پیش نماز مسجد حکم اسید پاشی میدهد و قانون را به هیچ حساب نمی کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگر برخورد با آنها نمی شود؟ قسم علی هم دیدی الکی بود که دادی!

    • ناشناس
      0

      خخخخه مگر به مو گیر دادن تا الان؟ برخوردهای موردی و در حد ناچیز را نمی گویند گیر دادن!! سطح تفکر را نگاه

  • سوته دلان
    2

    اینها برای بقای نظام هر کاری میکنند که از فکر منو تو هم فراتره ...اختلاس و دزدی و دروغگویی زیر پرچم روس رفتن فروش خاک و آب ب چین فرستادن انگل زادها به فرنگ از جیب ملت پرورش مفت خورها در قم نگهداری جیره خواران برای رویایی با ملت ،قرار دادن افراد نالایق روی کار......جرم نیست؟؟؟؟

  • مسعوداحمدی
    1

    ایڪاش برای مسئولان ما ، اختلاس ، رشوه و ام الفساد همه اینها دروغ ، حداقل مڪروه جلوه می نمود تا دلشان فقط از چندتارموی دیگران نلرزد !
    البته ڪه ایرانی بی عفت نیست، بی شرف هم نیست اما انگار بعضی ها فقط باانقلاب مسلمان شده اند و آنهم چه مسلمان دست وپا شڪسته ڪه از ڪوچک شدن سفره مردمان و .. دلشان و تن شان نمی لرزد
    چه برزخی سختی خواهیم داشت خیلی از ما ایرانی ها دوآتشه ڪه بر یزید و شمر لعنت میفرستیم اما ..

  • دح
    8

    حجاب که نداشتی با حیوون فرقی نداری هر نری دوست داره بهت تجاوز کنه وهیچ مرد با غیرتی زن بی حجاب که تمام مردا چشم طمع بهش دارن رو نمی خواد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      در پاسخ. به کامنت ان نری که دوست دارد بع هرکسی تجلوز کند خودش یک حرام ژادای بیش نیست

    • ناشناس
      0

      نخیر آن بی حیاها طوری می گردن تا افرادی که درست هم هستند دچار لغزش شوند چه برسد به کسانی که هیز هستنند و دنبال اینطور کارها

  • پیشگو
    2

    خودتونو جر بدین نتیجه میگیرید، البته برعکسشو!

  • امید
    4

    خوب اینها که منفی زدن برن خواستگاری همین دخترهای بی حیا و هرزه فقط مواظب باشین به شما خیانت نکند ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      بی غیرتی از مردان شروع می شود که ناموسشان اینطوری در ملا عام خودنمایی می کنند تا دیگران را....!!!

  • ناشناس
    3

    این آتش را علم الهدای روشن کرده است کی از شرش خلاص بشیم خدا میداند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      با امدن منجی بشریت بیشتر هم می شود وقتی اینها کاری نمی کنند و فقط حرف می زنند تا از دست شماها راحت شویم و ارامش به خانواده ها برگردد

  • ناشناس
    1

    سارا توچرا نکنه دوجنسه ی

  • احمدی
    3

    موی خانمها را ول کنید به فکر گرانی . بیکاری .و پیشرفت کشور باشید صد سال از کشورهای همسایه عقب افتادیم .

  • ناشناس
    0

    خخخه اول برو حکم شرعی حجاب که کاملا مشخص هست بخوان و درضمن تو چطور حقوق دانی که قانون کشور را نمی دانی؟ یا میدانی و خودت را به نفهمی می زنی!

  • ناشناس
    2

    بیکاری جوانان و فقیر شدند مردم تورم بسیار بالا تخریب محیط زیست خشکسالی را درست کنید جلوی اختلاس گران را بگیرید کارتان فقط شده بدحجابی نه مسوولین مردم متوجه هستن گیر دادند جوانان باعث خشونت میشود

  • ناشناس
    0

    هم بی حجابی نادرسته هم اختلاس و دزدی و رانت و رشوه و به نظر من این دو تا به هم ربط دارن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها