اجاره ۲ میلیونی برای زندگی در اصطبل و گاوداری/ مرگ کودک ۸ ساله در آب‌بند اصطبل

هشت سال داشت که برای برداشتن آب از آب‌بند غرق شد. این حکایت یکی از ده‌ها کودکی است که در اصطبل و گاوداری زندگی می‌کنند. نه آب دارند نه برق. جایی که تا مرکز شهر اصفهان کمتر از ۱۰ دقیقه فاصله دارد. اینجا ارزان‌ترین سرپناهی است که پیدا کرده‌اند. اما همین اصطبل و گاوداری هم ۱۰ تا ۱۵ میلیون رهن می‌خواهد و ۱٫۵ تا دو میلیون تومان اجاره.

اجاره ۲ میلیونی برای زندگی در اصطبل و گاوداری/ مرگ کودک ۸ ساله در آب‌بند اصطبل

هشت ساله بود. برای آوردن آب به آب‌بند رفت اما غرق شد. مویه‌های مادر برای نجات امیرحسین اثری نکرد. تن بی‌جانش را آتش‌نشانان بعد از ۴۵ دقیقه از آب بیرون کشیدند. این حکایت یکی از ده‌ها کودکی است که در اصطبل و گاوداری زندگی می‌کنند. جایی که روزی اسب‌ها و گاوها را آنجا نگهداری می‌کردند. در حاشیه شهر اصفهان، با کمتر از ۱۰ دقیقه فاصله تا مرکز شهر.

اصطبل، گاوداری و کوره آجرپزی آخرین پناه کسانی است که زورشان به اجاره خانه با کمترین امکانات نمی‌رسد. بیش از ۱۵۰ نفر فقط در این سه سکونتگاه زندگی می‌کنند. در اتاقک‌های کوچکی بدون آب و برق. اما برای همین هم باید ماهانه ۱٫۵ تا دو میلیون تومان اجاره دهند. برخی از آب شور کشاورزی برای آشامیدن استفاده می‌کنند. برخی هم بخت با آنها یار بود و منبع آبی از سوی جمعیت مردم نهاد تحویل گرفتند. فقر تا مغز استخوان آنها رسیده است. چشم و امیدشان به همین رسیدگی‌های جمعیت مردم نهاد است.

ساکنان اصطبل در چند قدمی شهر

«آب شیرین نداریم. آب شور کشاورزی رو استفاده می‌کنیم. رفت از آب‌بند آب بیاره که این اتفاق براش افتاد.» این روایت مادر امیرحسین ۸ ساله است. ۱۰ روز از مرگ کودکش می‌گذرد. بریده بریده هم از امیرحسین می‌گوید هم از وضعیت اصطبل که در آن زندگی می‌کنند: «جهنم است. بچه‌هامون همه مریض هستند، اینقدر که آب آلوده خورده‌‌اند.»

آب‌بندی که امیرحسین در آن غرق شد، در چند قدمی اصطبل است. حدود ۶ متر عمق دارد. برای کشاورزی است نه آشامیدن. لجن روی آب، آلودگی آن را به وضوح نشان می‌دهد. اما به ناچار گاهی از آن برای خوردن استفاده می‌کنند.

مرگ امیرحسین هشت ساله در آب‌بند کشاورزی.

۱۵ خانوار در اصطبل زندگی می‌کنند. معادل ۷۶ نفر. در اتاقک‌های کوچک و بدون پنجره که فقط یک زیرانداز و چند روانداز دارند. ساکنان اصطبل می‌گویند گرمای هوا نفسشان را در این اتاقک‌ها بند آورده است.

یکی از ساکنان اصطبل می‌گوید: «راهی نداریم. درآمدمان آنقدر نیست که از اینجا برویم. یک روز پیازچینی می‌کنیم و یک روز بیکاریم. شهر هم که کار نیست. اگر کاری پیدا کنیم می‌گویند سواد ندارید و دستمان را بند نمی‌کنند.»

البته اجاره همین جهنمی که آب و برق هم ندارد و ساکنانش از آن به ستوه آمده‌اند، دو میلیون تومان در ماه است. از ماه بعد هم باید ۱۰ میلیون تومان برای رهن بدهند. بعد از مرگ امیرحسین همسایگان موقتا برای برگزاری مراسم او یک سیم برق و یک چراغ برای اصطبل کشیدند. فاصله اصطبل تا مرکز شهر(اصفهان) کمتر از ۱۰ دقیقه است اما انگار زیر هزاران تل خاک دفن است و مسئولان از آن بی‌خبر.

ساکنان اصطبل اسب، ماهانه دو میلیون تومان اجاره می‌دهند، بدون داشتن آب و برق.

داشتن یک لوله آب، امتیاز ساکنان گاوداری

یک محوطه بزرگ و سه اتاقک دارد. با پهن کردن چند زیرانداز، آویختن پرده و چیدن چند دست رختخواب، گاوداری را محل سکونت کرده‌اند. وضعیت اینجا نسبت به اصطبل کمی بهتر است. در حد داشتن یک لوله آب!

شش خانوار اینجا زندگی می‌کنند؛ معادل ۲۸ نفر در سه اتاقک گاوداری. ساکنان گاوداری هم کار ثابتی ندارند. گاهی پیازچینی می‌کنند. زن، مرد، پیر و جوان ندارد. کار که باشد همه به صف می‌شوند. حتی کودکانی که از مدرسه و درس محروم هستند و برای ۳۰ هزار تومان، هشت ساعت در روز کار می‌کنند.

ساکنان گاوداری البته ۱۵ میلیون رهن داده‌اند. یک و نیم میلیون تومان هم اجاره می‌دهند. برای سازه‌ای ناامن که تنها امتیازش داشتن یک لوله آب است! اجاره کمتر آن نسبت به اصطبل به دلیل داشتن اتاقک‌ها و البته خانوارهای کمتر است.

ساکنان گاوداری ماهانه ۱٫۵ میلیون تومان اجاره می‌دهد.

ساکنان کوره آجرپزی، اجاره هر کوره ۳۰۰ هزار تومان

اینجا هم مانند اصطبل و گاوداری، سازه‌هایی است فرسوده و کوچک. آنقدر که با یک زمین‌لرزه خفیف هم ممکن است با خاک یکسان شود. پیش از آنکه ۱۰ خانواری که اینجا زندگی می‌کنند بتوانند جان سالم به در ببرند.

سازه‌هایی که قبلا کوره بودند، اینجا به یکی دو تا ختم نمی‌شود. فقط در دو سکونتگاه آن که در همسایگی هم هستند، حدود ۵۰ نفر زندگی می‌کنند. ساکنان کوره یک میلیون رهن داده‌اند و ماهانه هم  ۳۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهند تا بتوانند اینجا بمانند.

یک اتاقک دارد و یک فضای سالن مانند کوچک. قبلا کوره آجرپزی بود. اینجا برق دارد و این یعنی یک آپشن برای ساکنان کوره نسبت به اصطبل که فاصله کمی باهم دارند. البته فقط برق دارند و از لوازم خانگی مانند یخچال خبری نیست.

یکی از ساکنان کوره می‌گوید: «کارمان ضایعات و زباله جمع کردن است. درآمدش برای ما که فقط جمع می‌کنیم بخور و نمیر است.»

آنطور که ساکنان کوره می‌گویند هر چقدر گرمای تابستان برای آنها عذاب است، سرمای زمستان دوچندان وضعیت را برایشان دشوار می‌کند.

اجاره هر کوره ۳۰۰ هزار تومان است.

حاشیه‌نشینی ۲۰ میلیون نفر در ایران

همه اینها تنها در یک منطقه حاشیه‌نشین اصفهان بود. اینجا فقط چند دقیقه تا قلب شهر فاصله دارد. اگرچه از نظر مسئولان شهر فراموش شده‌اند، اما به همت جمعیت مردم نهاد «سَلوی» گاهی برای آنها لوازم زندگی تهیه می‌شود. برخی از کودکان این منطقه را نیز در یک مرکز آموزشی ثبت‌نام کرده‌اند تا شاید قدمی باشد ساختاری؛ برای بهتر شدن وضعیت آنها.

اصفهان با دو میلیون و ۱۷۸ هزار نفر (سال ۱۴۰۰) سومین شهرستان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود و مانند شهرهای دیگر، با بحران مسکن مواجه است. بحرانی که روز به روز نگرانی مردم را بیشتر می‌کند. از یک سو تورمی که توقف ندارد و می‌تازد و از سوی دیگر بیکاری و نداشتن درآمد پایدار.

اگر تا سال گذشته نیمی از درآمدهای مردم صرف مسکن می‌شد، حالا خیلی‌ها می‌گویند باید مقداری هم روی درآمدشان بگذارند تا بتوانند جایی کوچکتر و در منطقه ارزان‌تر از سکونتگاه قبلی خود اجاره کنند.

آمار دقیقی از جمعیت حاشیه‌نشین در کشور در دست نیست. مرکز آمار ایران هم داده‌های به روز شده‌ای در این مورد اعلام نکرده است. اما بهمن سال گذشته مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس به ایلنا گفت: «۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه‌نشین هستند. یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می‌کنند.»

این در حالی است که از آن زمان تاکنون اجاره مسکن بیشتر هم شده است و مستاجران فشار بیشتری را متحمل می‌شوند.

راهکار دولت هم تشکیل ستاد مسکن بود. دولت رئیسی هم مانند روحانی به تعیین سقف برای افزایش اجاره مسکن روی آورد. بر اساس شرایط تنظیم بازار، سقف افزایش اجاره‌بها در تهران، ۲۵ درصد، در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و شهرهای دیگر هم ۱۵ درصد است. اما این راهی است که در دولت روحانی هم بی‌نتیجه بود. آنچه مانده این است: تکرار سیاست دولت برای آشفته بازار مسکن و سنگینی بیشتر این بار روی دوش مردم.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 53
  • ناشناس
    1

    دلخوش به این مقدار نباشید

  • متین
    2

    سلام فرمانده .....

  • كدخدا
    0

    اگر مسببين از اين غم صد بار بميرن كمه

    نظرات شما -
    • 0

      مسببین طلبکار نباشند از غصه مردن پیش کششون .

  • آورده
    2

    بدبخت مردم یمن ،حزب الله .فیلسطین .عراق وسوریه .،نفت بفروشید بدهید به عربها

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرک غیب به همشان هرچه بدبختی خواری فقر بیچارگی دروغ میشنویم از دست همیت چند کشور و هم از داخل است مردم ایران از خارج دشمنی ندارن همه مردم می دانند دشمن تو همین کشور است خدا نابودشان کنه زندگی برای مردم نگذاشتن این حل و روز مردم است انوقت میکن مرک بر امریکا بچه های خودشان بهترین زندگی ماشین خونه در امریکا دارن در انگلیس با پول مردم بدبخت ایران بله بکید مرک بر امریکا ولی زنو بچه هایتان با کلی پول در امریکا عشق می کنند

  • ...
    0

    عامل اصلی ،سیاستهای کاهش ارزش پول ملی است که عامل اصلی فقییییرزدایی است دهکهای ۱۱_۱۲؟!!!!!!!

  • یادگاری
    0

    بحال این مردم اگر خون هم گریه کرد هنوز کم است

  • ناشناس
    2

    سلام فرمانده...

  • علی
    0

    الا برکت الله

  • عباس
    0

    ارادتمند طایفه دزدان ایران...سرک کشیدن تو کاسه دیگران..حمایت از اجنبی و افغانی ...کجا به فکر بچه های ایرانی واینده ایران بودید... فرزندان خو دتان کانادا..امریکا واروپا...با پول نفت ایران زمین

  • یاور
    0

    این وضعیت مسکن و شغل در اصفهان یکی از صنعتی ترین استلنهای کشور است کهر به همت امام جمعه این شهر که مهم ترین کار و توصیه او او اوردن حداقل چهار بچه اسا و نه بیشتر

  • مهدی
    0

    جالبه به رژیم گذشته گیر میدادید که زاغه نشین و حلبی نشین داریم ولی الان چی داریم بگیم..... برکات زیاده خوشبختانه!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کشور مستضعفین و پا برهنه ها است اینجا

  • محمود
    0

    آیا با داشتن چنین وضعیتی برای هم وطنهایمان که در روی گنج خوابیده اند.نباید کسی بدادشون

    برسد.اینها را بگیرید فلسطینی یا سوریه یا حزب الا لعنت به شما که دم از اسلام دیاری مظلومان میکنید.

  • محمود
    0

    لعنت به روسیه و پوتین کثافت که ایران را بازیچه خودش قرار داد.تمام بدبختی و بی چارگی ما از روسیه کثیف و پوتین جنایتکار است

  • ناشناس
    0

    مسئولین. آخوندها.
    ساندیس خورا . کلاهشون رو بزارن بالاتر

    نظرات شما -
    • علی
      2

      بابا تو که درامد نداری و نه هنری و نه سوادی خوب چرا هی بچه درست میکنی بیشرف ؟این طفل های معصوم چه گناهی کردند که باید جر عشق و حال تو رو بدن

  • ناشناس
    1

    ای داد که چه بر سر ایران وملت ایران ومردم ایران اوردید .منتظر انتقام باشید که همین پاپتیها شما را از بالا به زیر میکشند .

  • ناشناس
    0

    وا محمدا

  • ناشناس
    0

    ببخشید سگ هم این طوری زندگی نمیکنه البته این گوشه ای از بدبختیه مردمه برو کرمان سیستان زابل هرمزگان از این بدبخت ترم هست اخوندها کلاهتونو ببرید بالا

  • ناشناس
    0

    عوضش موشکهای توپی داریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      موشک ها هم ساخته ی دست چین و روسیه هستش که در عوض چاه های نفت مدام العمر و ... تحویل می گیرند!
      اگه هم روزی جنگ شد تمام این موشک ها رو این دو کشور خائن از کار خواهند انداخت! همانطور که در سوریه این اتفاق برای ایران در قبال اسرائیل افتاد و روسیه همین کاررو کرد!

    • ناشناس
      1

      دیگه از اون ور بوم نیفتیم .جو گیر نشین هر چیزی سر جای خودش

  • یکی از مردم
    0

    اشکالی نداره! انقلاب مبارزه با کاخ نشینی و کوخ نشینی بود! حرفی از اصطبل و حوزه های لاکچری نبود!!!

  • ایرانی
    2

    می بینم که اینجا هیچ ساندیس خور دهنشو باز نکرده حرف بزنه پس بیاین بیاین حرف بزنید خجالت نکشید

  • ناشناس
    2

    مهم نیست انشالله که اون کودک 8 ساله سلام فرمانده رو بلد بوده باشه

  • ناشناس
    2

    بله ملتی که قدر هیچ چیز را نداند لیاقتش همین است و از قدیم گفته اند خلایق هرچه لایق

  • حسن
    1

    رضا شاه روحت شاد

  • بازنشسته
    0

    اما میلیارد ها تومان برای نمایش سلام فرمانده هزینه می شود؟!!!

  • ناشناس
    0

    مردمی که دست نوازشگر و روزی رسان را گاز گرفتن حقشون بیشتر از ایناست هنوز زوده بدتر از این سرمون میاد داریم با امتحانات الهی به سوی بهشت رهنمون میشیم فقط روز و شب بگین خدا لعنت کنه باعث و بانی بدبختی ایران و ایرانی را

  • ناشناس
    0

    خدا را شکر در این مملکت همه چیز به وفق مراد هست اینا هم که می بینیم فقط سراب هست خدا لعنت کند باعث و بانی فقر مردم را روزی باید جوابگوی این ظلم باشند حامی مستضعفان کجایی سلام ....

  • عدالت
    0

    اگر هزینه یکی از این مراسم سلام فرمانده را برای تامین اب این بندگان خدا اختصاص می دادند یکی از مشکلات اساسی آنها برطرف می شد.افسوس .

  • امیراز گودسیددرویش میدان شوش
    0

    متاسفیم برای کشوری که یکی از کشورهائی است که از ذخایر انرژی و معادن زیاد برخوردار است...متاسفیم.

  • ناشناس
    0

    فعلا که مسئولین به فکر گشت ارشاد و جریمه ی بد حجابی و... هستند!
    از مسئولان بی مسئولیت انتظار داریم وقتی مدام به مردم می گن بزایید بزایید حتی اگه شده عقب مونده ! حمایت هم کنند
    فعلا اینها که زاییده شدند رو بزرگ کنند تا بعد....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فقر بدبختی زور کردن کلفتی به رمدم مردم اذیت کردن گرانی هر بدبختی بگین تو مملکت است یعنی همه چیز ردیف است فقط حجاب مانده اسیر مظلوم مردم و جوانا ایران است نه فلسطین حزب اله لبنان یمن سوریه صبر خدا با مردم و جوانان یکجا تمام خواهد شد و بدجور هم تمام خواهد شد حق مردم را خوده مردم و جوانان از ئهمتان و زن و بچه هایتان در آنور ابها هم خواهند گرفت ازتان

  • آتیش
    0

    دلخوش به این مقدار نباشید مستضعف نباید وجود داشته باشد

  • جعفر صادق
    0

    اونوقت فولاد مبارکه قرارداد 70 میلیاردی با بازیکن فوتبال میبنده، اونوقت رییس جهمور به امیر قطر میگه ایران آماده کمک اقتصادی به قطر برای جام جهانی داره، برای ایرانی شان و منزلت نزاشتن ولی هارت و پورتشون گوش فلک کر کرده

  • ناشناس
    0

    تا مقام انسانیت هنوز راه درازی باقی مونده .

  • ناشناس
    1

    احسنت بر ملت مقاوم و سرسخت ایران اجرکم عندالله.

  • ناشناس
    0

    بچه که بودم یک تئاتر عروسکی در دهه فجر پخش می شد که شاه رو مسخره می کرد که داره سخنرانی می کنه روستاها آباد شده اند و بعد عکس هایی از حلبی آباد پخش می کرد. فکر کنم این نمایش الان دیگه اجازه پخش نداره.

  • جدی
    0

    مملکت اسلامی اخوندی همینه.......

  • احمدی
    0

    بجای ساختن بیمارستان و مدرسه و استادیوم در کشور های عراق و فلسطین و لبنان و غیر ه غیره ...یه کمی هم به فکر مردم بیچاره ایران باشید .هر چند شما آخوندها هیچ کدام ایرانی نیستید .

  • کیان
    0

    تاریخ میگه از انقلاب ثروتمندان نترسید چون معمولا به جای نمیرسه ولی از انقلاب فقرا بسیار بترسید چون چیزی برای از دست دادن نداره و کشته شدن و یا زندان رفتن براش شرف داره تا شرمنده توی روی زن و بچش باشه حتی از دیدن این تصاویر آدم شرمنده میشه خدایا اگر ما هم در این ماجراها تقصیر کاریم از تقصیرات ما بگذر حتی اگر سکوت کردن بود

  • محمود
    0

    میگم یه گشت ارشاد بفرستید تو این حاشیه نشینهای بدبخت یه موقع نکنه حسابشون را رعایت نکنند.

    نظرات شما -
    • 0

      حجابشون

  • صدرا
    11

    شما ها اگر راست میگین به جای توهین برین واقعا کمک کنید.به خدا شما مردمی که الان اشک تمساح میریزید حتی حاضر نیستید روزی 5000ت به این مردم کمک کنید .فقط بلدید حرف مفت بزنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عزیز مگر کم هستند که ملت بخوان کمک کنند، در وسعمون باشه کمک میکنیم ولی جیب ما هم خالیه یعنی نصف ملت باید به نصف دیگه کمک کنند، پس دولت چکاره است، بشینن اختلاس کنن ما جور انها را بکشیم، کمی عاقلانه فکر کنیم

  • به صدار
    0

    کمک هم می کنیم و هم معترض هستیم. وقتی یکی از کشورهای بزرگ دارای ذخایر طبیعی هستیم و پتانسیل بالای صادرات غیر نفتی هم داریم و هم مالیات می دیم چرا باید اینگونه باشد؟

  • به ناشناس
    1

    جناب ناشناس کجاست دم از حجاب اسلام میزد بیاد ببینه از دزدان حمایت میکنن همون ساندیس خوران

  • ناشناس
    1

    مالیات عایدی برمسکن ایجادشود برمعاملات ملکی نظارت کد رهگیری اجباری بشه

  • خسته
    0

    ما سالهاست با خاک یکسان شده ایم

  • ناشناس
    0

    خدا انتقالشون رو از مسئولین بگیره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها