بابت تخلفات کنکور

رئیس سازمان سنجش بلافاصله باید استعفا بدهد و از مردم عذرخواهی کند

در دو روز گذشته، گزارش‌ها و شکایت‌های متعددی از سوی داوطلبان کنکور سراسری تجربی و ریاضی و خانواده‌های آنان به دست ما رسیده است.

رئیس سازمان سنجش بلافاصله باید استعفا بدهد و از مردم عذرخواهی کند

آنچه باعث به‌هم‌ریختگی این عزیزان گشته، مشاهده تخلف و احتمال تقلب در آزمون و نگرانی از تأثیر آن بر نتایج کنکور بوده است.

در این زمینه گفتنی‌هایی هست:

یک. سازمان سنجش آموزش کشور، قانونا اجازه دارد تا پس از برگزاری کنکور، موارد مشکوک را دعوت به آزمون مجدد کرده و مورد ارزیابی قرار دهد. این یعنی هنوز روال سنجش تمام نشده ‌و می‌توان در برابر تخلفات احتمالی ایستاد. غیر از کسانی که نتیجه کنکورشان با نتایج امتحان نهایی همخوان نیست، باید سازمان سنجش امکانی را فراهم کند تا از طریق سایت رسمی سازمان و یا تلفن گویا، مردم اعتراضات خود و یا موارد مشکوکی که سراغ دارند را گزارش دهند که مورد رسیدگی واقع شود.

دو. چند روز پیش برخی همکاران رسانه‌ای ما گزارشی منتشر کرده‌اند که حاکی از تقلب در کنکور ۱۴۰۰ در چند شهرستان کوچک است. موارد گزارش‌شده، حتی اگر در حال تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی باشند، باید فورا موردبررسی و ارزیابی مجدد قرار گیرند و اگر تخلف محرز شد، نه‌تنها اخراج شوند، بلکه بنا بر قانون تا ۱۰ سال از شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها محروم شوند. به‌علاوه چنانچه تخلف احراز شد، افراد دخیل نیز باید محاکمه و مجازات شوند.

سه. تا اینجا که ما ارزیابی کرده‌ایم، هیچ تقلب گسترده ‌و سازمان‌یافته‌ای در کنکور مشاهده نشده است، اما تخلفات، کم نیست. علی‌رغم مصاحبه رئیس سازمان سنجش، سؤالات کنکور حدود ساعت ۱۰ صبح در کانال های تلگرامی منتشرشده است که قابل‌پذیرش نیست. در این زمینه چند مسئله باید فورا پیگیری شود:
الف. رئیس سازمان سنجش فورا عذرخواهی کرده و استعفا دهد.
ب. شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای کلیه عوامل دخیل در کنکور اعم از مراقبان و داوطلبان وضع شود. برای مثال، مراقبان آزمون هم نباید اجازه استفاده از تلفن همراه در جلسه آزمون داشته باشند.
پ. نهادهای امنیتی به مسئله ورود جدی کنند و اجازه ندهند اختلال در چنین موضوع مهمی، امنیت روانی خانواده‌ها و داوطلبان را دچار خدشه کند.

چهار. تا اطلاع ثانوی، از هرگونه تغییری در شیوه برگزاری آزمون‌های سراسری جلوگیری شود. تغییر در محتواهای آزمون، مشکلی ندارد اما تغییر در روش همچون تأثیر ۶۰ درصدی و قطعی سوابق تحصیلی با وضعیت فعلی قطعا نشدنی است. هرکس با این حرف مخالف است، کافی است سری به یکی از حوزه‌های امتحان نهایی بزند.

منبع: روزنامه رسالت
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    3

    تنها سازمان سنجش مقصر نیست.
    شورای عالی انقلاب فرهنگی
    مجلس شورای اسلامی.
    از سهمیه های رانتی غیر عادلانه تا تقلب های گسترده.
    ما رکورد زدیم...

  • ناشناس
    1

    شما که خودتون متناقض حرف میزنی
    اول میگید تطابق نمرات نهایی با رتبه کنکور بدید ببینید کیا تقلب کردند ، بعد میگید 40 درصد معدل برای سال دیگه برداشته شود!!!
    بعد خیلی از کسانی که اهل تقلب راست و درستی هستند، نمرهاشون هم بد نیست، یعنی در کنار درس خوندن از تقلب هم استفاده میکنند، نه اینکه بوق بوق باشند!!!

  • م
    1

    متاسفانه همه این تنشها برای ورود به رشته پزشکی و دندانپزشکیه چون همه میخان بیان این دورشته پولساز ولی ظرفیت پذیرش پایینه و بیشتر سهمیه ها و بین الملل وارد این رشته میشن و خیلی ها هم از اوکراین و مجارستان و بلاروس انتقالی میگیرن در واقع پزشکی داره میشه برا بچه پولدارها و سهمیه ها

  • نصر
    3

    همه تنشها سر ورود به رشته پزشکی و دندانپزشکی و داروسازیه همه میخان بیان این رشته ها ولی ظرفیتها محدوده و بیشتر سهمیه ها و بین الملل و انتقالی از اوکراین و بلاروس و قبرس میان این رشته ها در واقع پزشکی داره میشه برا بچه پولدارها و سهمیه ها

  • ساناز صداقتی
    4

    تنها راهش اینه که بین ۲۰ هزار نفر اول کنکور تجربی دوباره آزمون برگزار کنند اینجوری اونایی که تقلب کردن اون آخر ردیف میشن البته به شرطی که مجدد تقلب نشه

  • ناشناس
    4

    ملت به چه چیز این رژیم دلخوش باشند . بزرگترین آزمون علمی کشور نتیجه اش می شود : قبولی گسترده متقلبان و سهمیه ای ها ........ برای همین است که ایران ویران شده ..... چه بچه های باهوش و درسخوان و زحمتکشی که در رشته خوب قبول نمی شوند و چه بسیار افراد بی سواد و خنگ به واسطه سهمیه وتقلب در رشته های پرطرفدار قبول می شوند..... رژیم جمهوری اسلامی در همه چیزهای بد رکورد زده......

  • ناشناس
    0

    حتما بشین تا استعفا بده .فرداادعای طلب هم میکند .

  • ناشناس
    0

    ای پول از این مردم بدبخت میروفن

  • حسین یوسفی
    1

    ای بابا چرا حالا اینقدر زحمت مدرک پزشکی با استعلام معتبر وریز نمرات دارن میفروشن دیگه بخرید حالشو ببرید

  • ناشناس
    3

    مهم نیست اصل اینه که از مافیای کنکور اخراج نشه....

  • فاطمه
    0

    الان استعفا به چه درد اونایی که چند سال برا کنکور درس میخونن از عمرشون رفته میخوره صندلی ها فروختن به کله گنده ها کشور یه مشت بچه بیچاره زحمتهاشون هدر رفت

  • امیرزاده
    1

    از سهمیه ها و از نحوه کنکور و تخلفات ناراضی هستم فقط متاسفانه کسانی که تلاش می کنند نابود میشن

  • ناشناس
    0

    دیروز حوزه ی امتحانیم تو دانشگاه امیرکبیر بود چیزی بنام آشکار ساز وجود نداشت همش سر کاری بود موقع گشتن هم یه جیبای بغل ر می گشتن یعنی حتی سعی نمی کردن کامل بگ ردن ...با توجه به اینکه سوالات ساعت ۱۰ صبح تو کانال ها بوده یکی اگر گوشی ر جیب پشتش میذاشت می تونست براحتی وارد کنه و جواب ها ر از بیرون دریافت ..

  • ناشناس
    0

    هر روشی که مناسب تعیین معیار دانش دانش اموزان شرکت کننده درکنکور هست نگذارید اینده ایران وایرانی واین جوانان تباه بشود
    نگذاریدنخبه خانه نشین وبیکار شود
    وپخمه باتقلب ودزدی مهندس ودکتر شود

  • فردوسی ها؟
    0

    در همین سایت جستجوی کلمه «فساد آموزشی» انجام دهید، ریشه های فساد در قواعد فسادزای نهادها است، بیش دو سال است از فساد آموزشگاههای به اصلاح مهارت و مدارس خصوصی مثل زاه دور و ... تا مراکز تحت مجوز وزارت ارشاد دارند مدرکفروشی میکنند/ مدرک گرایی و مدرک غروشی دو بلای خانمانسوز نسلها و عامل نفوذ افراد نالایق و مستعد فساد و خیانت و ناکارامدی

  • ش. حسینی
    0

    من خودم سوالات و پاسخ تشریحی ریاضی را ساعت 11 دانلود کردم پورعباس! به وضوح دروغ میگه!!!!. سوالات ساعت 9 پخش شده بود و تا 11 معلمان پاسخ هم داده بودند.البته فرزندم ریاضی نبود. روز کنکور تجربی ساعت 10 یکی از مادران پی دی اف سوالات تجربی را که توی کانالها پخش شده بود با ناراحتی توی گروه گداشت و همه شوکه شدیم. مسیولان یا خوابند یا خودشون را به خواب میزنند!!!دستگاه اشکار ساز دروغ محض بود..شاید تو یکی دوتا حوزه بود ولی حوزه فرزند من دانشگاه امیرکبیر بود با اون همه جمعیت دختر و پسر!! هیچ اشکارسازی نبود. دخترم گفت راحت میتونستند موبایل بیارند. فقط دست میگداشتند به مقنعه!!!! بعضی بچه ها دو سه بار 10 دقیقه ای رفتند دستشویی و بعد خوشحال بر میگشتند و سوالاتشان را مثل برق میزدند!!

  • نیما
    0

    اینا که حوشتید چه فایده برای بچه های ما دارد چرا اینترنت قطع نشد روز جمعه چرا بچه ها با مدبایل وارد دانشگاه میشدند

  • سلیمانخانی
    0

    شک نداشته باشید که یکی از عوامل اصلی فروش سوالات کنکور یک شب قبل از آزمون همین ریس سازمان سنجش هست

  • 0

    امروز تو کار یک کارنامه دانشجوی کارشناسی ارشد دیدم که رتبه ش تو رشته های فنی ۸۴۴ بود که با سهمیه شده بود ۶۳ دو رقمی
    این فندق مغزها با این سهمیه ها وارد دانشگاههای تهران مثل شریف میشن

  • س
    0

    واقعا متاسفم برای مسیولین این کشور، اون از فرهنگ سازی برای دلیل دانشگاه رفتن و کسب علم ک همه خودشون رو برای پزشکی میکشند اونم به هر طریقی، این از کنکورمون ، اون از بعد کنکور و بساطی ک تو دانشگاهها و طرز نمره دادن اساتید وجود داره، اونم از بعد گرفتن مدرکهای دانشگاهی و طرز کار فارق التحصیلان بی سواد و ناشایست و ناشایست سالاری در سازمانها و شرکتهای دولتی...، ابروی علم رو تو این کشور بردید واقعا براتون متاسفم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها