مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

مردان نسبت به زنان در سبک زندگی روش‌های نادرست‌تری دارند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: عمده‌ترین عوامل خطر سلامتی در مردان ایرانی، ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، سبک زندگی و تغذیه است.

مردان نسبت به زنان در سبک زندگی روش‌های نادرست‌تری دارند

محمدرضا صائینی اظهار داشت: یافته‌های به دست آمده از یک مطالعه کیفی در ایران نشان می‌دهد که درگیری مردان با مسائل خانوادگی و دغدغه‌های اقتصادی عقیده به قدرت مردانگی و ناآگاهی از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند مردان کمتر به سلامتی خود اهمیت بدهند و از خدمات سلامتی کمتر استفاده کنند.

وی افزود: این یافته‌ها نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان در سبک زندگی خود روش‌های نادرست‌تری دارند، به بیماری‌های خود کمتر اهمیت می‌دهند، اغلب علائم هشداردهنده را نادیده می‌گیرند و دیرتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

به اعتقاد صائینی، برخورداری مردان از توانایی جسمی بیشتر باعث می‌شود که میزان ناتوانی مردان کمتر از زنان برآورد شود. اما متأسفانه میزان مرگ و میر در هر گروه سنی از مردان، در مقایسه با زنان، به مراتب بالاتر است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در گزارش سیمای مرگ در کشور در سال ۹۶ الی ۹۸ میزان مرگ مردان در تمامی گروه‌های سنی در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیشتر از زنان است که در بعضی از گروه‌های سنی این تفاوت قابل توجه است که از ۱۸ تا ۲۹ سال، ۱۴۲ مرد و ۴۸ زن، از ۳۰ تا ۵۹ سال ۲۸۲ مرد و ۱۴۴ زن، بالای ۶۰ سال ۳۵۰۶ مرد و ۲۸۵۲ زن بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ از میزان کل مرگ‌ها ۵۷ درصد متعلق به مردان و ۴۳ درصد متعلق به زنان بوده است، گفت: اطلاعات اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ میزان بستری در ۲ جنس با اختلاف بسیار اندک برابر ولی ۵۵ درصد فوت شدگان از بیماری مرد و ۴۵ درصد زن بوده‌اند.‌

صائینی برگزاری هفته سلامت مردان را زمان مناسبی برای حساس سازی مردان به سلامت خود، آموزش عموم مردم در جهت بهبود وضعیت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زودهنگام به پزشک، تشخیص و شروع به موقع درمان بیماری‌های شایع مردان، جلب نظر سیاستگذاران و تصمیم سازان حوزه سلامت به اهمیت موضوع و افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد مردان در خصوص سلامت عنوان کرد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه به تعریف مرد سالم پرداخت و تصریح کرد: مرد سالم مردی است که به اندازه‌ای توانمند شده است که می‌تواند از حد بهینه‌ای از رفاه جسمانی، رفاه روانی و رفاه اجتماعی برخوردار بوده و از سلامت خود به عنوان منبعی جهت بهره برداری از زندگی روزانه خود استفاده کند در نتیجه می‌توان گفت که موضوع سلامت مردان تنها پیامد عملکردهای بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و ژنتیکی بدن انسان نبوده و تحت تأثیر عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی فراوانی نیز قرار می‌گیرد.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها