سازمان جهانی بهداشت انتقال جنسی آبله میمونی را بررسی می‌کند

سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی گزارش‌های درباره وجود ویروس آبله میمونی در منی بیماران است تا امکان انتقال جنسی این بیماری را روشن کند.

سازمان جهانی بهداشت انتقال جنسی آبله میمونی را بررسی می‌کند

بسیاری از موارد شیوع فعلی آبله میمونی که عمدتا در اروپا متمرکز بوده است، در میان افرادی با رابطه جنسی که تماس نزدیک با یکدیکر داشته‌اند، رخ داده است و سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است که انتقال ویروس بیماری عمدتا از طریق تماس نزدیک بین‌فردی منتقل می‌شود.

دانشمندان در روزهای اخیر می‌گویند DNA ویروسی را در منی شماری از بیماران آبله میمونی در ایتالیا و آلمان یافته‌اند، از جمله یک نمونه بررسی‌شده در آزمایشگاه که ویروسی را در منی یک بیمار منفرد یافته بود که توانایی انتقال عفونت به افراد دیگر و تکثیر را داشت.

کاترین اسمال‌وود، مدیر بخش رویداد آبله میمونی در منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت این گزارش‌ها هنوز به معنای آن نیست که ویروس آبله میمونی توانایی انتقال از طریق جنسی را دارد.

او گفت: «گرچه ممکن است چیزهایی درباره این بیماری وجود داشته باشد که ما قبلا از آن بی‌خبر بوده باشیم، در حاضر لازم است بر شایع‌ترین شیوه انتقال بیماری متمرکز باشیم که آشکار مربوط به تماس پوست به پوست افراد است.»

از اوائل ماه مه (اواخر اردیبهشت) تا به حال، بیش از ۱۳۰۰ مورد از این بیماری ویروسی در حدود ۳۰ کشور گزارش شده است. اغلب موارد بیماری در مردانی که با مردان رابطه جنسی داشته‌اند، شناسایی شده است.

این انتشار گسترده آبله میمونی در خارج از آفریقا که بیماری در آن شیوع بوم‌گیر یا آندمیک دارد، باعث ایجاد نگرانی شده است، به خصوص که ا کثریت موارد بیماری در اروپا در افرادی رخ داده است که به آفریقا مسافرت نکرده بودند.

سازمان جهانی بهداشت در مواجهه با گسترش شیوع آبله میمونی، واکسیناسیون هدفمند افراد در تماس نزدیک با بیماران، از جمله کارکنان مراقبت بهداشتی را توصیه کرده است، اما هشدار داده است که از هم اکنون شاهد شتابزدگی کشورها برای ذخیره کردن واکسن است.

هانس کلوگ، مدیر منطقه‌ اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت که این رویکرد «اول از همه من» می‌تواند به پیامدهای آسیب‌زننده‌ای در آینده منجر شود.

او گفت: «توصیه من به دولت‌ها این است که در مواجهه با آبله میمونی اشتباه‌های پاندمی کرونا را تکرار نکنند و برابری را محور همه اقداماتشان قرار دهند.»

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها