شاخص اهدای خون در ایران؛ ۲۴ نفر به ازای یک هزار نفر

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: اهدای خون در ایران به‌صورت کاملاً داوطلبانه انجام می‌شود و شاخص‌های اهدای خون در ایران ۲۴ نفر به‌ازای یک هزار نفر جمعیت است.

شاخص اهدای خون در ایران؛ ۲۴ نفر به ازای یک هزار نفر

دکتر مصطفی جمالی روز سه‌شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی اهدای خون (۲۴ خرداد برابر ۱۴ ژوئن) افزود: موقعیت اهدای خون در ایران بر اساس آنچه که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، بهترین اهدای خون در دنیا را دارد و این مطالب مورد تأیید این سازمان است.

وی ادامه داد: شاخص اهدای خون در کشورهای توسعه یافته با درآمد متوسط رو به بالا در حد ۱۶.۴ هزار به ازای هر هزار نفر جمعیت است در کشور ما این میزان یک ونیم برابربیشتر از این کشورها است.

وی خاطرنشان کرد :در کشورهای ثروتمندی مانند قطر و عربستان شاخص اهدای خون ۱۰ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت است، اما در کشور ما این شاخص ۲۴ نفر به ازای یک هزار نفر است.

وی تاکید کرد: درحالی‌که در بسیاری از کشورهای جهان که هنوز اهدای خون پولی و از طریق جایگزین است اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه چشم داشت انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص سلامت خون نیز در ایران گفت: دراین‌خصوص در زمره کشورهای توسعه‌یافته قرار داریم و گاهی اوقات در بسیاری از موارد از آمریکا هم بالاتر هستیم و همه این پیشرفت‌ها را وابسته به اهداکنندگان خون می‌دانیم که یاریگر سازمان انتقال خون هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان اهدای خون بدون هیچ نوع آزمایش و غربالگری انجام می‌شود و حدود ۵۰۰ میلیون نفر در جهان بدون اینکه آزمایشی روی خون آنها انجام شود خون اهدایی را دریافت می‌کنند.

وی در مورد اهدای پلاسما نیز گفت: در موضوع اهدای پلاسما نیز از بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و آلمان بالاتر هستیم و در کشورمان در مورد فراورده‌های خونی نیز از کشورهای توسعه‌یافته جلوتر هستیم و ۹۸ درصد از خون‌های اهدایی در ایران تبدیل به فراورده‌های خونی می‌شود که دراین‌خصوص می‌توانیم بگوییم در دنیا اول هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا در خصوص اهدای خون عدالت برقرار نشده است و درصد بالایی از مردم در جهان دسترسی به خون سالم ندارند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    این دوستان هلال احمر اگر کمی عقل پیشه کنند و به میزان نصف این مقدار (یعنی ۲۵۰ سی سی) هم خون بگیرند، من قول میدم بانکشون در یک سال اقلا دوبرابر بشه. نمی دونم چه اصراریه از همه یه میزان ثابت خون بگیرن!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها