گشت شکست خورده ارشاد/ مشکل حجاب با زور حل نمی شود!

دیروز بود که روزنامه شرق در مصاحبه‌ای با رضامرادخانی، مدعی شد که این عضو تیم ملی بوکس، هنگامی که به همراه همسر و فرزند خود به پارک رفته بوده اند، مورد تعرض شدید مامورین گشت ارشاد قرار گرفته‌اند.

گشت شکست خورده ارشاد/ مشکل حجاب با زور حل نمی شود!

جلال رشیدی، نماینده مجلس در واکنش به این خبر نوشت: مات و مبهوتم! از جزئیات اطلاع دقیق ندارم. اما به صورت جدی و ویژه پیگیر موضوع خواهم شد. امیدوارم چنین اتفاق هولناکی صحت نداشته باشد.

ماجرای شلیک مامور گشت ارشاد به ملی‌پوش بوکس ایران در پارک پردیسان تهران

فارغ از صحت یا عدم صحت این واقعه، بحث در نگاه کلی‌تر و در حوزه حجاب، اینجاست که رفتار سخت این چنینی تاکنون چه اندازه تاثیرگذار بوده است و هدف اجراکنندگان این طرح که کاهش ناهنجاری اجتماعی بوده است کاهش یافته یا نتیجه معکوس به دنبال داشته است؟!

 با اینکه مبارزه با بدحجابی و بی حجابی در ایران چند دهه سابقه دارد و در هر برهه زمانی برای مقابله با این موضوع که از سوی مسئولین به عنوان انحراف قانونی و اخلاقی شناخته می‌شود، تشکیلاتی ایجاد شده است، اما آغاز شیوه کنونی مقابله با این هنجار اجتماعی به سال 84 باز می‌گردد. 

شورای عالی انقلاب فرهنگی در 13 دی این سال راهکارهایی را تحت طرح ارتقای امنیت اجتماعی و جهت نهادینه کردن فرهنگ حجاب به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که این ابلاغیه نهایتا منجر به تشکیلاتی شد که گشت ارشاد نام گرفت.

به گفته کارشناسان، تشکیلات گشت ارشاد طی این سال‌ها نه تنها ثمری نداشته بلکه منجر به افزایش خشم اجتماعی و شکاف بین مردم نیز شده است. این عده از کارشناسان معتقدند هزینه‌ای که تحت عنوان برخورد سخت با بدحجابی انجام می‌شود اگر صرف کار فرهنگی می‌شد تا کنون نتیجه بسیار بهتری را عاید سیاست‌گذاران کشوری می‌کرد.

 از طرفی این مدل از برخورد خشن با بد حجابی سابقا با واکنش رهبر انقلاب هم همراه بوده است و ایشان طی یک سخنرانی به اینگونه رفتارها چنین واکنش نشان دادند.

به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری در این حوزه نیاز به بازیابی جدی دارد. تجربه نشان داده است که استفاده از اهرم‌های قهرآمیز در حوزه فرهنگی عمدتا نتیجه معکوسی را به دنبال خواهد داشت و علاوه بر اینکه نتیجه مد نظر سیاست‌گزاران را در پی ندارد، به شکاف اجتماعی نیز دامن خواهد زد.

 گزارش رضاپرستارخرمی را ببینید.

حجم ویدیو: 11.81M | مدت زمان ویدیو: 00:03:10 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    27

    برخورد با خشونت فیزیکی فرق دارد ، باید دوره آموزشی برای گشت ارشاد گذاشت ، رعایت قانون و حجاب در کشور ما اصل و مستلزم رعایت و اجرای آن است اما کجا در چه مواردی خشونت بزن و ببند و... جواب داده جز اینکه با لجبازی زنان و دختران مواجهه شده ، ای کاش گشت مبارزه با اختلاس می داشتیم اونجا خشونت جواب میده مگرنه الان وضع کشور چنین نبود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هموطن گرامی! اینکه می‌فرمایید حجاب "مستلزم" رعایت است به معنی "اجبار" برای رعایت آن است و این حرف، گفته خودتان را نقض می‌کند.همین که امری بدون توجه به خواسته اکثریت جامعه و شرایط و نوع مناسبات زمانه اجباری شود عاقبتش همین می‌شود. حتما یک عده از مردم نمی‌خواهند مجبور به آن کار شوند و یک عده هم می‌خواهند ان عده را مجبور به انجام آن کار کنند. نتیجه ان پاشیدن اسید و تیراندازی و غیره می‌شود

  • ناشناس
    0

    مگه سارق مسلح بوده که تیراندازی کردن ؟؟؟

    زیاده روی اینطوریه ، حاکم میگه بروید فلانی را بیاورید ، مجریان متعصب خشک مذهب کله بریده فلانی را برای حاکم می برند .

  • 0

    سارقین ، کیف قاپان ، زورگیران مورد اصابت گلوله قرار نمی گیرند ، یه بنده خدایی موی سرش بیرون بوده با دوشکا و تیربار بهش شلیک می کنند .
    طالبان باید لنگ بندازه .

  • ناشناس
    0

    Vvvvv

  • نظر
    100

    عزیزان گشت ارشاد اومدن بهشون تذکر لسانی دادن که چرا به ناموست غیرت نداری و شل حجابی و بی حجابی و غیره ... و خواستن ببرنشون جهت پاره ای از توضیحات ،و احتما طرف فکر کرده چون بوکسوره و میتونه همه رو بزنه درگیری ایجاد کرده اونها هم زدن سوراخ سوراخش کردن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      فیلم اکشن زیاد میبینی انگار کاربر با ایدی نظر مجرم غیر مسلح رو هم نباید تیراندازی کرد در صورتی که میشه دستگیرش کرد چه برسه به قصد کشت سه تا تیر بزنی به یک مردی که همراه ش زن و بچه کوچکش هستند امثال شماها کوچیک مغز ها هستند که یه مامور به خودش اجازه میده روز خوب یه خانواده سالم که برای ورزش به پارک اومدن رو اینجوری تیره و تار کنه و شاید هم فوت میکرد و این زن و بچه تا اخر عمر بی سرپرست میشدن که خدا خواست و نشد .

    • محمد
      1

      تو اونجا بودی نظر میدی؟ دوربینا رو هم که گرفتن پس از کجا متوجه این اراجیفت شدی؟ بعد حالااگر بحث دفاع از خود بوده خوب چرا اول اسپری فلفل زده بعد تمام اسلحه رو روش خالی کرده و در آخر با لگد زده تو صورتش این رو چجوری میتونی ماسمالی کنی؟....

    • ناشناس
      2

      فکر میکردن جوان فلسطینی روبروشون وایستاده بالاخره اون دنیایی هم هست جوابها باید پس بدهند بابت جنایاتشون

    • عارف
      6

      شما هم کامل دیدی که آسپری فلفل زده و هرچی گلوله داشته خالی کرده؟خود طرف میگه دو گلوله خودم بعد تو میگی کل کلت رو خالی کرده؟؟
      همه چیو همین جوری تفسیر میکنین که فکرمیکنین ایران سرای بدبختاس و همه جا گل بلبله

  • عارف
    8

    هرکشوری یه مجموعه قوانین و مقررات داره
    مثلا فرانسه که نماد ازادی محسوب میشه همش با اونایی که حجاب دارن زد و خورد شدید داره وحتی یکسره درحال تمسخر شهروندان مسلمانه
    ایران هم یه سری قوانین داره بنظرم باید رعایت بشه.مثلا حجاب در حد متعارف باید رعایت بشه دیگه .
    حالا گاهی ناشی گری پیش میاد که نیاز به آموزش داره

  • ناشناس
    0

    وو

  • 0

    خلایق هر چه لایق

  • عارف
    1

    اینکه کدوم مسئول در اون دنیا جواب باید پس بده بماند
    ما به فکر خودمون باید باشیم که همسایه از همسایه بی خبره و توی این وضعیت یه عده گرسنه میخوابن یه عده دارن تلفن میشن یکیم هست که صدتا خونه داره شکم همسایه اش گرسنه!
    از برخی ناکارمدی ها ابی گرم نمیشه خودمون به خودمون رحم کنیم عزیزانم

  • س
    2

    اینجا ایرانه هر کسی می‌تونه از ناموس خودش مواظب باشه نیازی به تشکیلات گشت نداره

  • Majid Hesampour
    0

    من کلا با حجاب مخالفم ولی فقط یک راه وجود داره تا مرد ها هم حجاب رو رعایت کنند اینجا ایرانه باید مثل زمان رضا شاه بی حجابی اجباری بشه ببین همه دوباره چادر و روبنده میذارن یا نه

    نظرات شما -
    • مسعود
      1

      دقیقا خلصت ایرانی همینه هرچیزیو بهش بگن برعکسشو انجام میدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها