ایران در آستانه شکست کرونا/ شادی روز بدون فوتی با غفلت به تلخی تبدیل می‌شود

پس از ۲ سال و ۱۰۰ روز از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (پنجشنبه ۱۲ خرداد) را روز بدون فوتی اعلام کرد و ایران در آستانه شکست کرونا قرار گرفت.

ایران در آستانه شکست کرونا/ شادی روز بدون فوتی با غفلت به تلخی تبدیل می‌شود

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ بود که وزارت بهداشت از ورود کرونا به کشور با ابتلای ۲ مورد قطعی به این بیماری خبر داد و راه این ویروس منحوس به کشور ما باز شد و آهسته‌آهسته به سایر استان‌ها، شهرها و روستاها رسید.

آن دوران هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست که چگونه می‌توان در برابر این بیماری ایستاد و مقابله کرد و تنها تصویری که از این بیماری در ذهنمان بود تصاویر منتشر شده از  «ووهان» بود که به جهان مخابره می‌شد. پزشکانی با لباس‌های عجیب‌وغریب یا همان لباس‌های فضایی معروف بالای سر بیماران بودند و اخبار ضدونقیض از جان‌باختن بیماران کرونایی منتشر می‌شد.

مردم ایران فراز و نشیب‌های زیادی را با کرونا تجریه کرد و در شرایط بحرانی و در میدان خیز پنجم کرونا درحالی‌که روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دادند، دولت سیزدهم توانست در گام اول با تأمین ۱۰۰ میلیون دز واکسن و آغاز نهضت واکسیناسیون، مطالبه اجتماعی را از هشتگ واکسن بخرید به هشتگ واکسن بزنید، تغییر دهد.

مدیریت دولت مردمی در مورد واکسیناسیون عمومی باعث شد کشور با کاهش آمار مرگ و میر از ۷۰۰ نفر در روز به کمتر از ۲۰۰ نفر در پیک اُمیکرون برسد و موفق شد بسیاری از نگرانی‌ها را در خصوص ابتلا به کرونا یا فوت از این طریق واکسیناسیون کاهش یافت.

با حمایت‌های مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای بهداشتی و درمانی، بیماری کرونا در ایران کنترل و مهار شده و بیش از یک ماه است که شمار  مرگ و میر روزانه بیماران کرونایی در کشور ما، تک رقمی است.

۱۲ خرداد مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت از روز بدون فوتی ناشی از بیماری کرونا خبر داد و باعث خوشحالی و شادی همگان شد؛ اما نباید این شادی با غفلت از عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به تلخی تبدیل شود.

همان‌طور که  بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساعاتی پس از اعلام روز بدون فوتی کرونا در پیامی گفت: امروز روز بدون فوتی ناشی از کرونا در کشور ثبت شد نباید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فراموش شود.

وی افزود: پس از دو سال و ۱۰۰ روز مقابله ملت قدرتمند ایران با کرونا و درحالی‌که در آمریکا و اروپا آمار تلفات بالایی گزارش می‌شود، ایران نخستین روز بدون فوت کرونا را تجربه کرد.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی را تا جشن پایان کرونا حفظ کنیم.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا نیز در این زمینه گفت: روز بدون فوتی ناشی از کرونا را مرهون همراهی دولت در تأمین واکسن، همکاری مردم در مراجعه به مراکز واکسیناسیون و تزریق دزهای اول تا سوم واکسن و تلاش شبانه‌روزی کادر بهداشت و درمان کشور هستیم.

وی افزود: در کنار واکسیناسیون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و حفظ  فاصله‌گذاری اجتماعی تأثیر بسزایی در کنترل کرونا دارد.

جماعتی تاکید کرد: غفلت و سهل‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم تکمیل روند واکسیناسیون می‌تواند ما را به دوران تلخ کرونایی و مرگ عزیزانمان برگرداند، به همین خاطر تاکید می‌شود که همه ملزم به رعایت اصول بهداشتی هستند.

جماعتی تصریح کرد: از افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند، می‌خواهیم که با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، کشور را در مهار کرونا همراهی کنند.

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز در این زمینه گفت: پس از گذشت بیش از ۲۷ ماه لطف و عنایت ویژه خداوند متعال شامل حال ملت شریف ایران و نظام سلامت شد که هیچ خانواده‌ای به علت ابتلا به کرونا سوگوار عزیزش نشود.  

وی اظهار داشت: در این روز خوب و بابرکت نباید نقش همکاران بهداشت و درمان کشور که فداکارانه ایستادگی کردند و در خدمت‌رسانی صادقانه به مردم کم نگذاشتند را فراموش کنیم. یاد و خاطره بیش از ۲۰۰ شهید مدافع سلامت را گرامی می‌داریم.

شیراوژن تصریح کرد: شخص آقای رییس جمهور، معاون اول، وزارت خارجه و یکایک اعضای ستاد ملی کرونا و همکاران وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه وزیر بهداشت، با رویکردی جهادی از هیچ تلاشی برای پیشگیری و درمان بیماری چه تهیه واکسن‌های موردنیاز چه تجهیز مراکز درمانی و داروهای موردنیاز کم نگذاشتند.

حالا که شرایط بسیار بهتر شده چه باید کرد؟  

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حفاظت و مراقبت از موفقیت‌ها و افتخارات مهم‌تر از رسیدن به آن موفقیت و افتخار باشد. اما ملت، دولت و نظام سلامت ما نشان داده است که مردان میدان کارهای سخت هستند. قدری تحمل دشواری‌های استفاده از ماسک بخصوص در مکان‌های بسته و متراکم و انجام نوبت‌های واکسن موردنیاز حداقل تا سه نوبت وظیفه تاریخی ماست. تشویق دیگران به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون هم کمک مضاعف ما در این مقطع زمانی است.  

درهرحال امیدوارم که هیچگاه شاهد سوگواری خانواده ایرانی به دلیل بیماری کرونا نباشیم.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • فرهاد
    2

    این پایان کرونا که در اکثر کشورهای جهان رخ داده دستاویزی شده برای دولت ناموفق وصدا وسیمای میلی که انگار قله اورست را فتح کرده اند !!! در همین افغانستان فقیر همسایه ما ماه هاست که از کرونا وتلفات کرونا خبری نیست .

    نظرات شما -
    • M
      8

      حتی طاقت دیدن سلامتی هم وطن ها تو رو هم نداری.تو دیگه چه موجود بدبختی هستی

    • ناشناس
      0

      عزیزان(بهداشتی) هواستون به میمون بازیگون باشه !!!

      میمونه ولی خیلی بازیگوشه !

      این مورد و عزیزان بهداشتی تاکید داشته باشند،شاید بحران کرونا به علت گرانی بیش از حد نرخ داروها وهذینه بالای ویزیت مطبها و مراجعه نکردن خیلی از مردم برای درمان و مجبور به خود درمانی در منزل !!!

      اینو تاکید میکنیم ، که سهل انگاری مسوولان بهداشتی در رابطه با کرونا و تلاقی ان با بیماری جدید (ابله میمون)میتواند فاجعه بزرگتری را رقم زند ،پس عزیزان بجای جشن گرفتن موارد ذکر شده را جدی تلقی کنند.

  • خودم
    9

    آقا فرهاد با عرض معذرت یا نمی فهمی یا خودتو زدی به نفهمی داری افغانستان رو که اصلا نه امکانات تست و تشخیص کرونا داره و نه سیستم درمانی منسجم که بتواند رصد بکنه دلیل به ادعای خودت میاری؟ واقعا باید آدم چقدر مغرض و با عناد باشه که چشم به یک دستاورد مملکت خودش ببنده و زحمات کادر درمان و فرهنگ همکاری بالای ملت رو انکار بکنه واقعا متاسفم!!

  • امیر
    0

    همین خبرزمینه ساز ابتلا و یک پیک هست بخصوص برای کسانیکه شعورندارند . کرونا ممکنه کنترل شده باشه ولی ازبین نرفته و هست . لطفا جوری خبررسانی نکنید که پیک کرونا بوجود بیاید . نود درصد افراد میگن کرونا تموم شد . کرونا تموم نشده فقط کنترل شده . درنهایت ایران با این داستان احتمالا برای همیشه دست به گریبان ممکنه باشه چون درصد بی شعورها قابل ملاحظه است .

  • ناشناس
    1

    از سال1380 تا کنون در دولت های مختلف ما جشن خودکفایی گندم گرفتیم پس کو خودکفایی گندم ---پس مطمین باشید این هم جشن میلی هستش ودوامش چند روزه میشه .......

  • ناشناس
    1

    وجالب انکه ظهر اعلام کردند روز بدون فوتی. مثل اینکه بعد از ظهر تا ساعت 24 جزو پنجشنبه حساب نمیشد !!!!

  • مهدی
    1

    عزیزان دل آقا فرهاد درست میگه
    دوره‌ی بیماری کرونا کلا تموم شده واین مربوط به ایران و افغانستان هم نیست کلا دیگه در هیچ کجای دنیا خبری نیست. واین موضوع هم ربطی به واکسیناسیون نداره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      بی سوادهمین دیروز تو قبله آمالتون آمریکا ۱۲۹ نفر به خاطر کرونا مردن

    • ناشناس
      0

      فعلا که قبله امال توله های مسولینمونه .

  • ناشناس
    0

    بجای شکست از پایان استفاده کنید . ۴۰۰ هزار تلفات و چند میلیون مبتلا و صدها میلیارد تومان خسارت وارده توسط ویروس کرونا را نمی‌شود گفت کرونا شکست خورده .

  • امیر
    1

    آمریکا 24 ساعت گذشته 240 مورد فوتی گزارش شده.

  • فرهادی
    0

    به کامنت گذاران بی سواد بنام m و خودم : بنده افغانستان را مثال زدم که با همه فقر اقتصادی الان مشکلی بنام کرونا ندارند ، حالا ایا کشورهای دیگر همسایه که بسیار غنی ودارای امکانات تست و... هستند چون کویت ، عربستان ، امارات ، قطر ، ترکمنستان ،ترکیه ، پاکستان و.... مشکل کرونا دارند ؟ خیر ؟ در گوگل سرچ کن ببین کدام یک الان مشکل کرونا دارند ؟ کرونا یک بیماری همه گیر بود که اوج و فرودی داشته و در اغلب کشورها اوج ان یکی دو سال پیش بوده وفرود ان هم حالاست ، انها مثل مسئولین در گل گیر کرده ما نیستند که ان را شاهکار واج تدبیر وهمت خود بدانند واز صبح تا شب گوش فلک را کر کنند که من انم که رستم بود کنیه ام ! ؟ این دولت که با انتقاد از دولت روحانی در باره گرانی ومشکلات مردم ان همه شعار پر طمطراق داد در کمتر از یک سال کمر مردم را زیر بار گرانی شکانده است ، با هیچ منطقی جور در نمی اید که روغن ۸۰۰ گرمی یک شبه از ۱۲۰۰۰ تومان به ۱۰۰ هزارتومان تغییر قیمت دهد، شکر کیلویی ۳۰۰۰ تومان بشود ۳۰ هزارتومان ، مر غ ، تخم مرغ ، لبنیات ، حبوبات ، اجاره مسکن و ... هم دو و سه برابر شود.این سیاست فشار به مردم با ان شعارهای انتخاباتی دقیقا متضاد است حالا چون در عرصه اقتصادی حرفی برای گفتن ندارد محکم چسبیده به کرونا وپایان دروغین کرونا ! ؟ وساده لوحان خود فریبی چون شما هم نمی فهمید که موضوع چیست !!! دولتی که با بی برنامگی کامل ونسنحیده فکر می کرد فقط ۴ قلم کالا را گران می کند اما الان همه می بینیدکه بیش از ۴۰۰ قلم کالا گران شده است ؟ وکل پول یارانه واریزی به حساب یک یارانه بگیر می شود ۴ عدد روغن مایع ۸۰۰ گرمی ؟ پس لطفا به جای هرهری دفاع کردن منطقی باشید .

  • عبدالله
    0

    به هیجانی های خود فریب : دیروز تلفات کرونا صفر بود و با هیاهو جشن گرفتند امروز ۳ نفر تلفات داشتیم تازه اگرراستش را گفته باشند !

  • فرحان
    0

    دولتی که برخلاف شعارهای انتخاباتی در کمتر از یک سال نرخ اغلب کالاهای اساسی و غیراساسی مردم را به دو و چند برابر قیمت تغییر داد و در زمینه کنترل قیمت مسکن ، اجاره مسکن ، کالاهای خوراکی چون لبنیات ، حبوبات ، روغن ، برنج ، ماکارونی و ارد و میوه جات و شیرینی جات ، و نرخ دلار و طلا و ماشین و ....نه تنها موفقیتی نداشته بلکه کاملا مردود ونمره ای زیر صفر دارد اگر با موضوع کرونا هیاهو وجنجال نکند پس چه بگوید ؟ پز واردات واکسن می دهند اما ادم و عالم نیک می دانند که خودشان قبل از روی کار امدن از مخالفان اصلی واکسن بودند وکفن پوش به خیابان می امدند و نعره می زدند که ماده اصلی تولید واکسن ادرار انسانی است ؟ حالا همان جماعت و صدا وسیمای منتقد واکسن ، صبح تا شب امار به خورد خلق الله می دهد که این مقدار واکسن وارد شده است . اما نمی گویند دولت کریمه قیمت ۲ کیلو ماست شیرخشکی را از ۲۰ هزارتومان به ۸۰ هزارتومان رسانده است ! پراید ۱۵۰ میلیونی را به ۲۲۰ میلیون رسانده و... ان هم در کمتر از یک سال !!!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها