عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اعلام کرد

ایران در مرحله انتقال از فاز «اپیدمیک» کرونا

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: ایران در مرحله انتقال از فاز اپیدمیک کرونا به حالت دیگری قرار دارد و این وضعیت ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.

ایران در مرحله انتقال از فاز «اپیدمیک» کرونا

دکتر مسعود مردانی در ارزیابی از شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور توضح داد: موارد سرپایی بیماری بسیار کم و موارد بستری نیز به حداقل رسیده است. آی سی یوها عمدتا به بیمارهای غیر کرونایی اختصاص پیدا کرده‌اند و در واقع می‌توان گفت به کنترل بیماری دست پیدا کرده‌ایم. در عین حال اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ماسک نزنند و برای توصیه‌های بهداشتی درمانی اهمیت قائل نشوند، ممکن است این شرایط کنترلی، شکننده شود.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، همچنین در پیش‌بینی از آینده بیماری کرونا نیز اظهار کرد: کرونا الان فاز اپیدمیک را پشت سر گذاشته ولی هنوز به اندمیسیتی نرسیده است. ایران در مرحله انتقال فاز اپیدمیک به فاز اندمیسیتی قرار دارد و ما از یک وضعیت اپیدمیک به حالت دیگری در حال انتقال هستیم و این ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.

مردانی با تاکید دوباره بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: مردم حتما نسبت به کامل کردن چرخه واکسیناسیون خود اقدام کنند. هنوز هم توصیه می‌کنیم  در فضاهای سربسته و مجامعی مانند سینما، تئاتر، مترو و بی آر تی حتما از ماسک استفاده کنند تا زمانی که بتوانیم چند بیمار باقی مانده را نیز کنترل کنیم. ولی در شرایط فعلی در پارک‌ها و فضای باز عدم استفاده از ماسک موردی ندارد.

وی در ادامه صحبت‌هایش ضمن اشاره به شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور بر اهمیت تکمیل چرخه واکسیناسیون تاکید و اظهار کرد: تزریق واکسن کرونا و تکمیل چرخه واکسیناسیون حتما لازم و ضروری است.

وی در ادامه به تجربه کشورهایی مانند چین، آلمان، ایتالیا و اسرائیل اشاره کرد و گفت: حتی اگر بتوانیم به میزانی بیماری را کم کنیم به طریقی که حتی ماسک‌ها برداشته و محدودیت‌ها لغو شود، باز هم در معرض ابتلا به گونه‌های جدید بیماری کرونا هستیم؛ همانطور که مجددا وضعیت اضطراری در کشور چین و بعضی کشورهای اروپایی شروع شده است.

مردانی به منظور پیشگیری از بروز موج‌های بزرگ بیماری،  توصیه کرد: افرادی که تا به حال واکسن کرونا نزدند، در اولین فرصت برای تزریق تمامی دزهای واکسن کرونا اقدام کرده و واکسیناسیون خود را کامل کنند.

او در رابطه با تزریق دز سوم و همچنین دز چهارم واکسن کرونا برای گروه‌های در معرض خطر افزود: افرادی که ۲ دز تزریق کردند، حتما برای تزریق دز سوم اقدام کنند و آنها که ۳ دز را انجام دادند و سن بالای ۷۰ سال داشته یا بیماری قلبی، ریوی، سرطان و نقص ایمنی دارند، باید مطابق دستورالعمل ابلاغ شده، برای تزریق دز چهارم نیز اقدام کنند.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تاکید کرد: با این روش می‌توانیم برای حفظ و کنترل شرایط بر بیماری کرونا در کشور اقدام لازم و مؤثر را انجام داده باشیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها