هشدار دامپزشکی اصفهان درباره بروز تب کریمه

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه در واحد‌های دامداری شد.

هشدار دامپزشکی اصفهان درباره بروز تب کریمه

علیرضا ادیبان گفت: تا کنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده نشده است، اما دامپزشکی به دامداران توصیه می‌کند که نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه از قبیل سمپاشی دام و جایگاه‌های نگهداری دام اقدام شود.

به گفته او  امکان بروز این بیماری در فصل گرم سال افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل باید مراقبت‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه لازم انجام شود.

تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوعی کنه بروز می‌کند و تاکنون در استان شیوع بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان می گوید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیاز است رعایت نکات بهداشتی بویژه در افرادی که با لاشه (گوشت) ارتباط دارند جدی گرفته شود.

مردم باید گوشت قرمز را از مراکز مجاز تهیه کنند و در این زمینه توجه به مُهر دامپزشکی و برچسب الصاقی بر روی لاشه، رعایت نظافت و بهداشت فردی ضروری است.

او به دامداران توصیه کرد از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود روی بدن دام با دست خودداری کنند.

مردم از کشتار غیرمجاز دام پرهیز کرده و از تماس با دام مشکوک و یا آلوده به کنه اجتناب کنند، همچنین گوشت استحصال شده باید دست کم ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی شامل دل، قلوه، جگر، کله و پاچه ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

"تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) " یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام‌ها گسترش می‌یابد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها