مجوز خودکشی به کمک پزشکان برای بیماران در کلمبیا صادر شد

دادگاه قانون اساسی کلمبیا در حکمی اجازه «خودکشی کمکی» یا همان «کمک برای مرگ بدون بی حرمتی» را برای بیماران تحت نظارت پزشک صادر کرد.

مجوز خودکشی به کمک پزشکان برای بیماران در کلمبیا صادر شد

عالی‌ترین دادگاه کلمبیا روز پنج‌شنبه با صدور حکمی اعلام کرد که یک پزشک می‌تواند بدون خطر زندانی‌شدن، به یک شخص به شدت بیمار و دارای رنج غیرقابل تحمل برای مصرف یک داروی کشنده کمک کند تا جان خویش را بگیرد.

در حکم عالی‌ترین دادگاه کلمبیا که با شش رأی موافق در برابر سه رأی مخالف تصویب شده، آمده است که کمک پزشک به یک فرد با «بیماری جدی و رنج غیر قابل تحمل که آزادانه تصمیم گرفته از جان خود خلاص شود»، عملی در چارچوب قانون اساسی است.

کلمبیا که در سال ۱۹۹۷ «اتانازی» یا مرگ خودخواسته یا به‌مرگی را قانونی کرد، در ژوئیه ۲۰۲۱ این «حق مرگ با کرامت» را به افرادی که از بیماری لاعلاج هم رنج نمی‌برند، گسترش داد.

بر اساس داده‌های رسمی، از سال ۱۹۹۷ تاکنون، کمتر از ۲۰۰ نفر در کلمبیا اتانازی را انتخاب کرده‌اند.

کلمبیا نخستین و تنها کشور آمریکای لاتین و یکی از معدود کشورهای جهان است که این گام را برداشته و این در حالی است که اکثریت شهروندان این کشور کاتولیک هستند. کلیسا قاطعانه با اتانازی و خودکشی یاری‌شده مخالف کرده است.

به گفته بنیاد حق مرگ با کرامت (DMD)، تفاوت بین اتانازی و خودکشی کمکی «در اصل این است که چه کسی مصرف دارو را اعمال می‌کند.»

بر اساس اعلام این بنیاد، در مورد اتانازی، این کادر درمان هستند که با وارد کردن دارو در بدن بیمار، باعث مرگ او می‌شوند اما در خودکشی کمکی، این خود بیمار است که دارویی را که فرد دیگری تجویز کرده است، مصرف می‌کند.

با وجود جرم‌زدایی از اتانازی، یک پزشک همچنان در معرض خطر ۱۲ تا ۳۶ ماه زندان برای کمک به یک فرد برای پایان دادن به زندگی خود قرار دارد.

در هر حال در حکم دادگاه روز پنج‌شنبه آمده است که استفاده از روش خودکشی کمکی فقط برای افرادی مجاز است که با «رنج شدید و غیرقابل تحمل جسمی یا روحی ناشی از آسیب بدنی یا بیماری جدی و بدون چشم‌انداز بهبود» روبرو هستند.

پزشکی که خارج از این چارچوب عمل کند، هنوز می‌تواند تا ۹ سال به زندان محکوم شود.

بر اساس گزارش فدراسیون جهانی حق مردن، «یاری به مردن» به اشکالی در هلند، بلژیک، کانادا، لوکزامبورگ، نیوزیلند، سوئیس، اسپانیا، آلمان و اتریش و همچنین برخی از ایالات استرالیا و آمریکا مجاز است.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    1

    به اینا یدونه پراید بدید تمامه کارشون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کسی که فلجه چجوری میخواد پشت پراید بشینه؟

  • ناشناس
    1

    از این پزشکان هم دعوت کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها