در مواجهه با گونه‌های جانوری آسیب دیده چه کنیم؟

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به مسئولیت مردم در مواجهه با گونه‌های آسیب دیده گفت: مردم در صورت مشاهده چنین گونه‌ای می‌توانند با سامانه ۱۵۴۰ ارتباط برقرار کنند.

در مواجهه با گونه‌های جانوری آسیب دیده چه کنیم؟

منوچهر فلاحی با اشاره به نکات آموزشی لازم در برخورد مردم با گونه‌های زیستی آسیب دیده خاطرنشان کرد: تا کنون موارد زیادی دیده شده که در آن مردم با یک یا چند گونه آسیب دیده حیات وحش روبه رو شده اند. نحوه و نوع واکنش به این موضوع بسیار مهم است و در صورت اقدام مناسب می‌تواند باعث نجات جان گونه شود. 

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: آموزش خاصی برای مردم وجود ندارد که بتوانند به وسیله آن جان گونه مورد نظر را نجات دهند اما سرعت عمل در اطلاع‌رسانی این موضوع می‌تواند اهمیت غیرقابل انکاری داشته باشد. مردم می‌توانند در صورت برخورد با گونه‌های آسیب دیده با سامانه ۱۵۴۰ ارتباط برقرار کنند تا در اسرع وقت نیروهای ما در محل حاضر ‌شوند و در صورت نیاز گونه بیهوش و به محل درمان منتقل شود.  

وی افزود: باعث خوشحالی است که بسیاری از مردم این حس مسئولیت پذیری را دارند که در مواجهه با گونه‌های آسیب دیده، پس از اطلاع رسانی صبر می‌کنند تا شکارچیان غیرمجاز و افراد سودجو نتوانند از این فرصت برای شکار گونه استفاده کنند.

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی در محل تردد گونه‌ها گفت: وجود تابلوهای راهنمایی و رانندگی با علائم به خصوص که محل عبور حیوالنات اهلی و وحشی را مشخص می‌کند برای افزایش سطح امنیت گونه‌هایی که زندگی آن‌ها با انسان برهم کنش دارند، مفید است.

فلاحی در پایان گفت: این اقدامات در دسته اقدامات پیشگیرانه قرار می‌گیرد تا از آسیب به گونه‌ها جلوگیری شود. در صورتی که گونه آسیب ببیند، مردم می‌توانند با برقراری ارتباط با یگان حفاظت ما را از شرایط گونه‌ آگاه کنند تا تیم دامپزشکی و یگان حفاظت محیط زیست برای نجات گونه وارد عمل شوند.

دسته‌ای از تابلوهای راهنمایی و رانندگی تابلوها یا نشان‌های بازدارنده یا تابلوهای انتظامی هستند. این علائم بیشتر به صورت دایره با نوار حاشیه قرمز رنگ و زمینه سفید و یا با زمینه آبی رنگ با یا بدون حاشیه قرمز رنگ هستند و نوع ممنوعیت را به وسیله علامت خاص نشان می‌دهند. تابلوی عبور حیوانات جزو تابلوهای بازدارنده یا انتظامی است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها