"ماهی گُلی" با محیط زیست چه می‌کند؟

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه معتقد است، رها کردن ماهی قرمز باعث به خطر افتادن نسل بسیاری از آبزیان دیگر می‌شود.

"ماهی گُلی" با محیط زیست چه می‌کند؟

فرشاد فتاحی، با اشاره به خرید ماهی قرمز به مناسبت روزهای پایانی سال و در نهایت رها کردن این ماهی در آب‌ها، افزود: درخواست ما این است که مردم تا حد امکان از خرید این ماهی‌ها خودداری کنند.

وی از تبعات نگهداری و رهاسازی ماهی قرمز در آب‌ها یاد کرد و گفت: ماهی قرمز از نوع کپور و در کشور ما غیربومی است، به علاوه به نوعی گونه مهاجم تلقی می‌شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه افزود: نکته دیگر درباره ماهی قرمز امکان تکثیر و تخم ریزی زیاد آن است که می‌تواند حیات سایر گونه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته فتاحی، ماهی قرمز از گونه‌های جانوری کوچکتر تغذیه کرده و نسل و ذخایر ژنتیکی آنها را به خطر می‌اندازد.

وی امکان انتقال بیماری ‌های میکروبی و انگلی بین سایر آبزیان را نیز از دیگر تبعات رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت برشمرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه یکی دیگر از تبعات خرید و نگهداری ماهی قرمز را از بین رفتن خود این آبزیان اعلام و خاطرنشان کرد: هر ساله در ایام نوروز میلیون‌ها قطعه از این ماهی‌ها از بین می‌رود.

فتاحی میانگین عمر این این ماهیان را هفت تا هشت سال اعلام کرد و افزود: وقتی ماهی قرمز را در تنگ نگه می‌داریم، در مدت کوتاهی به دلیل شرایط نامناسب نگهداری از بین می‌رود.

وی به مردم توصیه کرد از خرید ماهی قرمز خودداری کرده و به علاوه در صورت خرید از رها کردن این گونه در رودخانه‌ها، سراب‌ها، آب‌های آزاد و تالاب‌ها خودداری کنند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها