ارتباط بین چاقی و سرطان چیست؟

برای اندازه گیری میزان چاقی و اضافه وزن معمولا از مقیاسی به نام شاخص توده بدن (BMI) استفاده می کنند. مطابق این شاخص، اگر bmi شما بالای ۳۰ باشد یعنی چاق محسوب می شوید و متاسفانه افراد چاق بیش از سایرین با بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و حتی انواع سرطان ها مواجه می شوند.

ارتباط بین چاقی و سرطان چیست؟

در خصوص ارتباط بین چاقی و سرطان تاکنون مطالعات زیادی صورت گرفته است. تحقیقات نشان می دهند که چربی بیش از اندازه در بدن خطر ابتلا به سرطان های متعدد مثل سرطان مری، معده، کبد، کلیه و سرطان های بسیار دیگر را افزایش می هد.

آنچه که کاملا مشخص نیست این است که چاقی مفرط دقیقا چگونه باعث افزایش این خطر می شود. متخصصین معتقدند که التهاب ناشی از چربی احشایی (چربی که اندام های حیاتی را احاطه می کند) مقصر اصلی افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد بیش از اندازه چاق است. چربی احشایی اضافه باعث اختلال در پروسه های خاص بدن شامل مدیریت هورمون هایی مثل انسولین و استروژن می شود.

سرطان های مرتبط با چاقی

اگرچه دلایل مبتلا شدن افراد چاق به سرطان هنوز به طور دقیق یافت نشده اند، اما شواهد زیادی برای علت و معلول بودن اضافه وزن بیش از حد و سرطان های زیر وجود دارد.

سرطان آندومتر یا سرطان رحم

آندومتر پوشش رحم است که گاهی سلول های آن رشد غیرنرمالی پیدا می کنند و در نهایت به سرطان بدخیم رحم تبدیل می شوند. ممکن است استروژن باعث تشدید این بیماری شود. استروژن هورمونی است که از بافت های چربی اضافی ترشح می شود.

زنان چاق دو الی چهار برابر بیش از زنان نرمال در معرض خطر ابتلا به سرطان اندومتر یا سرطان رحم قرار دارند و احتمال ابتلا به دو نوع متداول سرطان رحم در زنان بیش از اندازه چاق هفت برابر بیش از سایرین است. خطر سرطان رحم با افزایش وزن در بزرگسالی بالا می رود؛ به خصوص در بانوانی که هیچ وقت هورمون های یائسگی خود را به کمک پزشک تنظیم نکرده اند.

سرطان آدنوکارسینومای مری

داشتن وزن اضافی احتمال ابتلا به نوع خاصی از سرطان مری به نام آدنوکارسینومای مری (esophageal adenocarcinoma) را دو برابر می کند. این بیماری در سلول های گلو شروع شده و باعث تولید مخاط و مایعات دیگری می شود. رفلاکس معده و حرکت اسید معده به سمت مری از دیگر عوارض این بیماری است و رفلاکس معده در افراد چاق بیش از دیگران اتفاق می افتد.

سرطان سینه

اضافه وزن در یک خانم، احتمال ابتلا به سرطان سینه را در وی بالا می برد اما این اتفاق بعد از یائسگی رخ می دهد. خانم های یائسه ای که چاق هستند، حدود ۴۰-۲۰ درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند و هرچه BMI فرد بیشتر باشد، این احتمال قوی تر می شود. بافت های چربی باعث ترشح استروژن می شوند؛ بعد از یائسگی، این بافت ها تبدیل به اصلی ترین منبع هورمون در یک زن می شود. اما استروژن به تشدید احتمال ابتلا به سرطان سینه کمک می کند و هرچقدر چربی بدن زن بیشتر باشد، خطر بروز سرطان سینه بیشتر خواهد شد.

به علاوه، خود بافت چربی غیرثابت و شناور است. التهاب مزمن مثل اضافه وزن می تواند رشد سلول های سرطانی را تحریک کند. از آنجایی که سینه عمدتا از بافت چربی تشکیل شده است، امکان دارد اختلال عملکرد در این بافت های چربی همان ارتباط میان چاقی و سرطان سینه باشد.

سرطان معده

کسانی که از اضافه وزن خود رنج می برند، دو برابر بیشتر از افراد با وزن نرمال در معرض سرطان بالای معده (gastric cardio cancer) هستند. در این نوع سرطان، قسمت بالای معده که نزدیک ترین قسمت به مری است، به بیماری آلوده می شود.

سرطان کبد

احتمال ابتلا به سرطان کبد در افراد چاق دو برابر بیشتر از کسانی است که وزن متعادلی دارند. علاوه بر این، ارتباط میان چاقی و سرطان کبد در مردان بیشتر از زنان است و مردان چاق نسبت به زنانی با همین شرایط، به احتمال بیشتری به سرطان کبد مبتلا می شوند. محققان به سایر دلایل ابتلا به سرطان کبد به عنوان جزئیاتی از رابطه ی آن با اضافه وزن نگاه می کنند. عفونت های ویروسی کبد مانند سیروز یا زخم در کبد که بر اثر هپاتیت یا مصرف بیش از حد الکل ایجاد شده هم می توانند منجر به سرطان کبد شود. التهاب ناشی از این موارد، درست مانند التهاب ناشی از اضافه وزن خواهد بود. در تمامی این موارد، التهاب به گونه ای است که منجر به رشد سرطانی سلول های کبد می شود.

سرطان کلیه

سرطان سلول های کلیوی شایع ترین نوع سرطان کلیه است که افراد چاق دو برابر بیشتر از باقی مردم به آن دچار می شوند. ارتباط میان سرطان سلول های کلیوی و چاقی از ارتباط آن با فشار خون بالا مستقل است؛ فشار خون بالا یکی از عوارض سرطان کلیه است. مقاومت به انسولین هم ممکن است در اثر سرطان سلول های کلیوی در بیمار بروز کند. مقامت به انسولین بیشتر قبل از ابتلا به دیابت و بیشتر در اشخاص چاق به وجود می آید.

مننژیوم

مننژیوم نوعی تومور مغزی است که در منینژ شروع می شود. منینژ غشایی است که نخاع و مغز را می پوشاند و معمولا به آرامی رشد می کند. خطر ابتلا به مننژیوم در افراد چاق ۲۰% و در افراد بیش از اندازه چاق ۵۰% بیشتر است. اما تا کنون هیچ توجیه منطقی برای رابطه میان اضافه وزن و این نوع سرطان سیستم عصبی یافت نشده است و هنوز باید تحقیقات زیادی در این باره انجام شود.

میلوما چندگانه

میلوما چندگانه نوعی از سرطان خون است که سلول های پلاسما در مغز استخوان را تحت تاثیر قرارمی دهد. احتمال این بیماری در کسانی که از چاقی رنج می برند ۱۰ الی ۲۰% بیشتر است. سلول های چربی در مغز استخوان وجود دارند و مواد شیمیایی ترشح شده از آن ها به بروز میلوما چندگانه کمک می کند.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان هم کمی در میان خانم های چاق شایع تر است. هرچه میزان BMI بیشتر باشد، خطر ابتلا به این نوع سرطان بیشتر می شود. مانند سرطان سینه و رحم، سرطان تخمدان نیز ممکن است از استروژن تولید شده از بافت های چربی اضافی یا اختلالات متابولیک مثل مقاومت به انسولین نشات بگیرد.

سرطان پانکراس

چاق ها ۲۰ الی ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس هستند. پانکراس نقش بسیار مهمی را در سلامت سوخت و ساز بدن ایفا می کند زیرا انسولین در آنجا تولید می گردد. به علاوه، پانکراس با بافت چربی احاطه شده است که امکان دارد باعث التهاب و رشد سرطانی سلول های پانکراس شود.

سرطان تیروئید

تیروئید غده ی پروانه ای شکل موجود در گردن است که به تنظیم و کنترل سوخت و ساز بدن کمک می کند. افزایش بیش از حد شاخص توده بدن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان تیروئید می شود. این غده هورمون ترشح می کند اما برخلاف سرطان سینه یا تخمدان، سرطان تیروئید ممکن است به دلیل استروژن ترشح شده از بافت های چربی بروز نکند. سالانه افراد زیادی جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان تیروئید از دست می دهند اما برای فهمیدن چرایی مبتلا شدن افراد چاق به سرطان تیروئید به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا پیشگیری از چاقی یا کاهش وزن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود؟

چاقی یکی از دلایل عمده ی ابتلا به سرطان است. یکی از کارهایی که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان می توانید انجام دهید، کاهش اضافه وزن و داشتن یک مقدار وزن سالم است.

برای جلوگیری از چاقی می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • فعالیت فیزیکی داشته باشید. در طول هفته حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت شدید و جدی داشته باشید.
  • غذاهای سالم بخورید. حداقل ۳/۲ بشقاب غذایی خود را با سبزیجات، میوه جات، غلات و حبوبات بدون نشاسته و ۳/۱ آن را با پروتئین حیوانی پر کنید.
  • الکل ننوشید. اگر از نوشیدنی های الکی استفاده می کنید، مصرف آن را به تدریج کم و پس از مدتی ترک کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید. خستگی باعث افزایش اشتها می شود و شما را مجبور به انتخاب غذاهای ناسالم می کند. به علاوه، رابطه میان کم خوابی و چاقی بسیار عمیق است.

چنانچه بیش از اندازه چاق (بی ام آی بالای ۳۰) هستید و رژیم غذایی و ورزش نمی توانند کمکی به شما کنند، می توانید از روش های لاغری سریع مثل جراحی لاغری کمک بگیرید.

منبع: سلامت
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها